JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KLIMAHELT: Nils Ottar Ekerhovd har jobbet i olja i mange år. Nå skal han bruke kompetansen sin til å lagre utslipp.

KLIMAHELT: Nils Ottar Ekerhovd har jobbet i olja i mange år. Nå skal han bruke kompetansen sin til å lagre utslipp.

Eivind Senneset

Det grønne skiftet:

Nils Ottar var oljearbeider i 25 år. Nå er olja byttet ut med klimajobb

Hele «oljeomløpet» er snudd for Industri Energi-medlemmet Nils Ottar Ekerhovd, når han nå skal lagre flytende CO₂ under havbunnen. Omstillingen gjorde han uten å skifte verken bedrift eller bolig.



28.10.2021
07:00
01.12.2021 09:24

petter@lomedia.no

Siden midten av 90-tallet har automasjonsingeniør Nils Ottar Ekerhovd brukt arbeidstimene ved Equinors olje- og gassterminal Sture i havgapet nord i Øygarden kommune. En drøy mil fra der han startet, bygges nå hans nye arbeidsplass. Et mottaksanlegg som gjør omtrent det motsatte av Sture-terminalen.

– Det vi gjør nå, er at vi snur det. Her tar vi på en måte tilbake CO₂-utslippene til de som bruker olja, forklarer han.

Industri Energi-medlemmet har gått gradene i oljebransjen. Da han fikk ny jobb som planlegger for Sture- og Kollsnes-terminalene til Equinor i 2019, visste han at arbeidet med en grønn industri var i gang. I januar ble han ansatt i klimaprosjektet.

Det grønne skiftet: - Økonomi blir en større utfordring enn sysselsetting

Katalysator for grønne prosjekter

26. mai i år la daværende statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen til det som skal bli Equinors administrasjonsbygg for Northern Lights. Det er transport- og lagringsdelen av statens karbonfangst og -lagringsprosjekt Langskip.

Det innebærer både karbonfangst ved sementfabrikken Norcem i Brevik og transport og lagring av karbonet fra Northern Lights i Øygarden.

(Saken fortsetter etter bildet)

HAVGAP: Terminalen som bygges i Øygarden skal ta i mot skip med flytende CO₂, før det fraktes ut i Nordsjøen og ned under havbunnen.

HAVGAP: Terminalen som bygges i Øygarden skal ta i mot skip med flytende CO₂, før det fraktes ut i Nordsjøen og ned under havbunnen.

Eivind Senneset

Solberg har tidligere sagt til NTB at hun tror anlegget kan bli en katalysator for nye grønne prosjekter, og trakk fram produksjon av blått hydrogen som eksempel.

Hele karbonfangst- og lagringsprosjektet er anslått å koste staten nærmere 17 milliarder kroner.

Bygda skal satse på hydrogen og det grønne skiftet: – Godt eksempel på mulighetene i distriktene, sier LO-leder

Kompetansen ligger hos oljearbeiderne

Om et år skal administrasjons- og verkstedbygget i Øygarden være ferdig, før selve prosessanlegget skal bygges. Fra sommeren 2024 skal de ta imot flytende CO₂ fra karbonfangst og deretter sprøyte det ned under havbunnen.

Når de kommer så langt vil de injisere flytende CO₂ i et nytt sandsteinsreservoar fylt med saltvann. Den nye brønnen de skal bruke ved oppstart ligger ved Troll-feltet, og med planlagt utbygging kan de lagre halvannen million tonn med CO₂ i året, ifølge Ekerhovd.

Både kunnskapen som er hentet offshore med geologer og brønnteknologi, og kompetansen til å drifte et anlegg som oljearbeiderne har, har de også behov for på Ekerhovds nye arbeidsplass:

– Kompetansen ligger på en måte allerede i petroleumsnæringa. Den bruker vi videre for å få anlegget opp å gå, og til å drifte det mest mulig effektivt framover, sier ingeniøren.

Krass tone i klimadebatten: – De som jobber i oljeindustrien, føler at deres interesser ikke har legitimitet lenger

(Saken fortsetter etter bildet)

2024: Byggingen av Equinors karbonlagringsterminal i Øygarden har så vidt startet. Ingeniør Nils Ottar Ekerhovd og de andre ansatte ser fram til å ta imot de første båtene med flytende CO₂ sommeren 2024.

2024: Byggingen av Equinors karbonlagringsterminal i Øygarden har så vidt startet. Ingeniør Nils Ottar Ekerhovd og de andre ansatte ser fram til å ta imot de første båtene med flytende CO₂ sommeren 2024.

Eivind Senneset

Han mener folk i oljebransjen har gode utsikter for jobb i grønn industri, og at Northern Lights er en god mulighet for å få vekk en god del av CO₂-utslippene:

– Det som vi får til her, er på langt nær nok, men det er en start og et nybrottsarbeid. Så er det viktig at politikerne følger med på teknologien, og at de støtter seg til industrien som har kompetansen.

Olje og klima: Tord (22) er på vei inn i bransjen som «alle» vil bli kvitt

Store forpliktelser

Innen 2030 skal Norge kutte 50–55 prosent av klimagassutslippene. Selv om både tidligere prosjekter og sterke fagmiljøer gir gode forutsetninger for å få til karbonfangst og -lagring, er vi i 2050 nødt til å kunne lagre 600 millioner tonn CO₂ i året, ifølge Ekerhovd.

– Så det er ikke for tidlig at anlegget blir bygd, det er heller for seint. Dette er bare en start, sier han, og legger til at teknologien de tilbyr må tas i bruk, for at det skal monne skikkelig:

– Markedet for det vi bygger her er egentlig ikke opprettet. Vi må finne kunder som er villig til å investere på å levere sine CO₂-utslipp til oss. Vi har teknologien og tilbudet tilgjengelig, men det er ikke sikkert de vil velge oss. Om det blir økt etterspørsel, det vet vi ikke. Det er usikkerheten vår.

Etter over 20 år i oljebransjen, er hele «oljeomløpet» snudd på hodet for Ekerhovd. Automasjonsingeniøren er omstilt til en klimajobb – uten å bytte bedrift og kun ved å forflytte seg drøye 10 kilometer sørover.

Northern Lights

En del av det norske CO₂-fangst og -lagringsprosjektet, kalt Langskip.

Langskip vil omfatte fangst av CO₂ fra en eller to industrielle fangstkilder. Northern Lights-prosjektet omfatter transport, mottak og permanent lagring av CO₂.

CO₂-mottaksterminalen vil være lokalisert til industriområdet Naturgassparken i Øygarden kommune i Vestland.

Anlegget skal drives fra Equinors anlegg ved Sture-terminalen, og er et samarbeid mellom Equinor, Shell og Total gjennom deres felles selskap Northern Lights JV.

Kilde: NTB/Olje- og energidepartementet

28.10.2021
07:00
01.12.2021 09:24

Northern Lights

En del av det norske CO₂-fangst og -lagringsprosjektet, kalt Langskip.

Langskip vil omfatte fangst av CO₂ fra en eller to industrielle fangstkilder. Northern Lights-prosjektet omfatter transport, mottak og permanent lagring av CO₂.

CO₂-mottaksterminalen vil være lokalisert til industriområdet Naturgassparken i Øygarden kommune i Vestland.

Anlegget skal drives fra Equinors anlegg ved Sture-terminalen, og er et samarbeid mellom Equinor, Shell og Total gjennom deres felles selskap Northern Lights JV.

Kilde: NTB/Olje- og energidepartementet




Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023


Flere saker