JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

Color Line får lov til å frakte passasjerer til, men ikke fra Danmark. Konkurrentene DFDS og Fjordline kan frakte passasjerer begge veier uten problemer. – Det er helt bak mål, mener Thomas Arnesen.



21.06.2021
09:06
21.06.2021 16:02

tri@lomedia.no

Karantenereglene i Norge gjør at «danskefergen» Color Line havner i kjempetrøbbel dersom de tar med seg passasjerer fra Hirtshals tilbake til Norge. Hele mannskapet må da i 10-dagers karantene selv om de selv ikke har vært i land i Danmark.

– Med 14 dagers vakt og 14 dager avspasering er det helt umulig å jobbe som sjømann hvis man må bruke ti av fjorten avspaseringsdager i karantene, sier Arnesen.

Matrosen har kone og to små barn hjemme i Kristiansand som forventer at han skal delta i hverdagslivet når han ikke er på jobb om bord på båten. Karantenen vil også gå utover hans samvær med to barn fra et tidligere forhold.

Kutter tilbudet

Color Line har tatt hensyn til de ansatte og bestemt seg for å ikke frakte passasjerer fra Danmark. Det taper de på økonomisk da konkurrentene Fjordline, som går mellom Langesund og Hirtshals, og DFDS som går mellom Oslo og Frederikshavn, uten problemer kan frakte passasjerer begge veier.

Grunnen er at de seiler med dansk flagg og har mannskapsskifte i Danmark. De unngår dermed norske karanteneregler selv om de seiler «samme strekning».

– De norske karantenereglene skaper en urettferdig konkurransevridning som absolutt ikke er bra for norske arbeidsplasser, mener Arnesen som har vært matros i Color Line i 17 år.

Mye lest: Sjømannen Kim ble puttet i karantenehotell da han ankom Norge. Mange av kollegene hans fikk reise rett hjem til familien sin

Kritisk tid for selskapet

Saken har vært til stor bekymring hos ledelsen i Color Line over lengre tid. Siden mars har rederiet forsøkt å få en avklaring fra Helse- og omsorgsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.

– Vi har nylig sendt et nytt brev til departementet. Det er en veldig uheldig situasjon. Det er konkurransevridende i en svært kritisk tid for selskapet. Og forskjellsbehandlingen kan ikke smittevernfaglig begrunnes, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

«Saken er av avgjørende betydning for tusenvis av arbeidsplasser både hos Color Line og i norsk reiseliv», står det i brevet Color Line har sendt departementet.

Situasjonen er spesielt alvorlig for selskapet nå som samfunn igjen åpnes opp, og flere legger ut på og planlegger reiser, mener Mathisen.

Reglene gjør at Color Line mister mange passasjerer fordi reisende da booker hele rundturen hos konkurrenten Fjordline eller DFDS.

– Dette er alvorlig for oss, og ikke minst for passasjerene våre. Snart vil folk med vaksinasjonspass enkelt kunne reise uten karantene til Norge. Når de da står klare på kaia i Hirtshals, da sliter vi voldsomt med å forklare dette, sier Mathisen.

Color Line mener derfor at karantenereglene for mannskap på passasjerskip i fast rute mellom Norge og utlandet bør endres snarest i tråd med gjenåpningstempoet, fordi dette vil sikre dem like konkurransevilkår som fly og utenlandske rederier. Alternativt ønsker de et unntak for sitt mannskap i likhet med det som gjelder for flypersonell og personell på godstog.

– En slik løsning vil oppheve den konkurranseulempen Color Line har med rederier under andre flagg med utenlandsk mannskap på sine skip og samtidig være av stor betydning for revitaliseringen av norsk reiseliv, sier Mathisen.

Aktuelt: Hurtigruten trapper opp til full drift i juli: Henter tilbake alle permitterte sjøansatte

(Saken fortsetter under bildet)

KONSERNDIREKTØR: Helge Otto Mathisen mener dagens regler har betydning for tusenvis av arbeidsplasser.

KONSERNDIREKTØR: Helge Otto Mathisen mener dagens regler har betydning for tusenvis av arbeidsplasser.

Color Line

Trangere i et fly

I dag slipper flypersonell som frakter passasjerer til og fra EU/EØS karantene. De er litt i samme situasjon som mannskapet i Color Line, men etter vurdering av FHI og Helsedirektoratet gis det ikke samme type unntak for sjømannskap som for flypersonell. Det er blant annet begrunnet i at flypersonell har begrenset kontakt med passasjerer, og at passasjerene holder seg i ro.

– Det er et veldig merkelig argument og diskriminerende ovenfor norske sjøfolk. Sist jeg sjekket er det betydelig mer plass på en båt og mulighet for større sosial distanse om bord i en båt enn i et fly, sier Mathisen.

Han påpeker at Color Line har svært gode smittevernrutiner som er verifisert av DNV. I tillegg er det strenge smitteverntiltak for både mannskap og passasjerer om bord for å sikre at mannskap ikke har nærkontakt med passasjerene, og passasjerene sitter på faste anviste plasser.

Mye delt: Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Unntak må på plass

Hovedtillitsvalgt i Color Line, Erina Bryn Kjær, forteller at tilbakemeldinger er at sjøfolk opplever karantenereglene som svært urettferdige i forhold til andre yrkesgrupper som har unntak fra karantene.

Hun bekrefter at smittevernrutiner er svært strenge om bord. Med påbud om munnbind, oppdeling i kohorter, gitte plasser i messe og opphold på lugar i fritid. Treningsrom har vært stengte og til tider har det ikke vært mulig å gå i land ved havn. Både PCR-tester og hurtigtester tas ved hver påmønstring, og under oppholdet om bord. Det tas også regelmessig temperaturmålinger og man må holde 1-2 meters avstand til både kolleger og passasjerer.

– Likevel må ansatte i karantene etter arbeidsperiode dersom vi har fraktet passasjerer mellom landene. Det er viktig å få på plass unntak i karantenebestemmelser for sjøfolk, på lik linje som i andre viktige yrkesgrupper, sier Kjær.

Denne skaper debatt: Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

Lytter til næringen

Helsedepartementet melder til Maritim Logg at regjeringens gjenåpningsplan legger opp til lettelser på mange områder i tiden fremover, og at de vil komme tilbake til dette senere. Takten i gjenåpningen bygger på data, ikke dato.

– Det gjøres løpende vurderinger hvor blant annet innspillene fra næringen tas i betraktning, sier statssekretær Erlend Svardal Bøe.

Gjeldende regler er at alle som kommer til Norge fra røde land, det vil si land med høyt smittenivå, er i utgangspunktet omfattet av karanteneplikt. Da danske sjøfolk har mannskapsbytte i Danmark, rammes de ikke av norske karanteneregler, noe som er konkurransevridende mener Color Line.

Fra fredag 11. juni er det gitt unntak fra innreisekarantene for personer som er fullvaksinert eller har hatt covid-19 i løpet av de siste 6 månedene og kan dokumentere dette med norsk koronasertifikat.

– Regjeringen gjør løpende vurderinger av smitteverntiltakene, og justerte det særskilte unntaket for mannskap på passasjerskip i midten av mai slik at det ble adgang til å ta om bord flere passasjerer uten at mannskapet må i karantene, sier Bøe.

– Begrunnelsen for at vi fortsatt har regler om innreisekarantene, er at vi ønsker å begrense importsmitte av nye virusvarianter. De nye virusvariantene sprer seg lett og fører til alvorlig sykdom for noen. Åpner vi for fort opp, kan smitten skyte fart, slik at vi må stenge ned igjen. Derfor går vi varsomt fram.

I morgen, tirsdag, har regjeringen signalisert at de skal komme med presiseringer knyttet til karantenebestemmelsene. Dette kan ha stor betydning for sjøfolks arbeidshverdag.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.06.2021
09:06
21.06.2021 16:02



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»