BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.
Privat
Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene
Color Line får lov til å frakte passasjerer til, men ikke fra Danmark. Konkurrentene DFDS og Fjordline kan frakte passasjerer begge veier uten problemer. – Det er helt bak mål, mener Thomas Arnesen.
tri@lomedia.no
Karantenereglene i Norge gjør at «danskefergen» Color Line havner i kjempetrøbbel dersom de tar med seg passasjerer fra Hirtshals tilbake til Norge. Hele mannskapet må da i 10-dagers karantene selv om de selv ikke har vært i land i Danmark.
– Med 14 dagers vakt og 14 dager avspasering er det helt umulig å jobbe som sjømann hvis man må bruke ti av fjorten avspaseringsdager i karantene, sier Arnesen.
Matrosen har kone og to små barn hjemme i Kristiansand som forventer at han skal delta i hverdagslivet når han ikke er på jobb om bord på båten. Karantenen vil også gå utover hans samvær med to barn fra et tidligere forhold.
Kutter tilbudet
Color Line har tatt hensyn til de ansatte og bestemt seg for å ikke frakte passasjerer fra Danmark. Det taper de på økonomisk da konkurrentene Fjordline, som går mellom Langesund og Hirtshals, og DFDS som går mellom Oslo og Frederikshavn, uten problemer kan frakte passasjerer begge veier.
Grunnen er at de seiler med dansk flagg og har mannskapsskifte i Danmark. De unngår dermed norske karanteneregler selv om de seiler «samme strekning».
– De norske karantenereglene skaper en urettferdig konkurransevridning som absolutt ikke er bra for norske arbeidsplasser, mener Arnesen som har vært matros i Color Line i 17 år.
Kritisk tid for selskapet
Saken har vært til stor bekymring hos ledelsen i Color Line over lengre tid. Siden mars har rederiet forsøkt å få en avklaring fra Helse- og omsorgsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
– Vi har nylig sendt et nytt brev til departementet. Det er en veldig uheldig situasjon. Det er konkurransevridende i en svært kritisk tid for selskapet. Og forskjellsbehandlingen kan ikke smittevernfaglig begrunnes, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.
«Saken er av avgjørende betydning for tusenvis av arbeidsplasser både hos Color Line og i norsk reiseliv», står det i brevet Color Line har sendt departementet.
Situasjonen er spesielt alvorlig for selskapet nå som samfunn igjen åpnes opp, og flere legger ut på og planlegger reiser, mener Mathisen.
Reglene gjør at Color Line mister mange passasjerer fordi reisende da booker hele rundturen hos konkurrenten Fjordline eller DFDS.
– Dette er alvorlig for oss, og ikke minst for passasjerene våre. Snart vil folk med vaksinasjonspass enkelt kunne reise uten karantene til Norge. Når de da står klare på kaia i Hirtshals, da sliter vi voldsomt med å forklare dette, sier Mathisen.
Color Line mener derfor at karantenereglene for mannskap på passasjerskip i fast rute mellom Norge og utlandet bør endres snarest i tråd med gjenåpningstempoet, fordi dette vil sikre dem like konkurransevilkår som fly og utenlandske rederier. Alternativt ønsker de et unntak for sitt mannskap i likhet med det som gjelder for flypersonell og personell på godstog.
– En slik løsning vil oppheve den konkurranseulempen Color Line har med rederier under andre flagg med utenlandsk mannskap på sine skip og samtidig være av stor betydning for revitaliseringen av norsk reiseliv, sier Mathisen.
Aktuelt: Hurtigruten trapper opp til full drift i juli: Henter tilbake alle permitterte sjøansatte
(Saken fortsetter under bildet)
KONSERNDIREKTØR: Helge Otto Mathisen mener dagens regler har betydning for tusenvis av arbeidsplasser.
Color Line
Trangere i et fly
I dag slipper flypersonell som frakter passasjerer til og fra EU/EØS karantene. De er litt i samme situasjon som mannskapet i Color Line, men etter vurdering av FHI og Helsedirektoratet gis det ikke samme type unntak for sjømannskap som for flypersonell. Det er blant annet begrunnet i at flypersonell har begrenset kontakt med passasjerer, og at passasjerene holder seg i ro.
– Det er et veldig merkelig argument og diskriminerende ovenfor norske sjøfolk. Sist jeg sjekket er det betydelig mer plass på en båt og mulighet for større sosial distanse om bord i en båt enn i et fly, sier Mathisen.
Han påpeker at Color Line har svært gode smittevernrutiner som er verifisert av DNV. I tillegg er det strenge smitteverntiltak for både mannskap og passasjerer om bord for å sikre at mannskap ikke har nærkontakt med passasjerene, og passasjerene sitter på faste anviste plasser.
Mye delt: Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber
Unntak må på plass
Hovedtillitsvalgt i Color Line, Erina Bryn Kjær, forteller at tilbakemeldinger er at sjøfolk opplever karantenereglene som svært urettferdige i forhold til andre yrkesgrupper som har unntak fra karantene.
Hun bekrefter at smittevernrutiner er svært strenge om bord. Med påbud om munnbind, oppdeling i kohorter, gitte plasser i messe og opphold på lugar i fritid. Treningsrom har vært stengte og til tider har det ikke vært mulig å gå i land ved havn. Både PCR-tester og hurtigtester tas ved hver påmønstring, og under oppholdet om bord. Det tas også regelmessig temperaturmålinger og man må holde 1-2 meters avstand til både kolleger og passasjerer.
– Likevel må ansatte i karantene etter arbeidsperiode dersom vi har fraktet passasjerer mellom landene. Det er viktig å få på plass unntak i karantenebestemmelser for sjøfolk, på lik linje som i andre viktige yrkesgrupper, sier Kjær.
Denne skaper debatt: Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter
Lytter til næringen
Helsedepartementet melder til Maritim Logg at regjeringens gjenåpningsplan legger opp til lettelser på mange områder i tiden fremover, og at de vil komme tilbake til dette senere. Takten i gjenåpningen bygger på data, ikke dato.
– Det gjøres løpende vurderinger hvor blant annet innspillene fra næringen tas i betraktning, sier statssekretær Erlend Svardal Bøe.
Gjeldende regler er at alle som kommer til Norge fra røde land, det vil si land med høyt smittenivå, er i utgangspunktet omfattet av karanteneplikt. Da danske sjøfolk har mannskapsbytte i Danmark, rammes de ikke av norske karanteneregler, noe som er konkurransevridende mener Color Line.
Fra fredag 11. juni er det gitt unntak fra innreisekarantene for personer som er fullvaksinert eller har hatt covid-19 i løpet av de siste 6 månedene og kan dokumentere dette med norsk koronasertifikat.
– Regjeringen gjør løpende vurderinger av smitteverntiltakene, og justerte det særskilte unntaket for mannskap på passasjerskip i midten av mai slik at det ble adgang til å ta om bord flere passasjerer uten at mannskapet må i karantene, sier Bøe.
– Begrunnelsen for at vi fortsatt har regler om innreisekarantene, er at vi ønsker å begrense importsmitte av nye virusvarianter. De nye virusvariantene sprer seg lett og fører til alvorlig sykdom for noen. Åpner vi for fort opp, kan smitten skyte fart, slik at vi må stenge ned igjen. Derfor går vi varsomt fram.
I morgen, tirsdag, har regjeringen signalisert at de skal komme med presiseringer knyttet til karantenebestemmelsene. Dette kan ha stor betydning for sjøfolks arbeidshverdag.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie