JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HOTELLIV: Matros Kim Lekva Velve mener den tilfeldige måten norske sjøfolk blir behandlet på er en skam. Her sitter han i hotellkarantene etter fire uker på sjøen.

HOTELLIV: Matros Kim Lekva Velve mener den tilfeldige måten norske sjøfolk blir behandlet på er en skam. Her sitter han i hotellkarantene etter fire uker på sjøen.

Privat

Karantenekaos:

Sjømannen Kim ble puttet i karantenehotell da han ankom Norge. Mange av kollegene hans fikk reise rett hjem til familien sin

– Dagens regler skaper kaos og fortvilelse. Det gir ingen mening, sier Kim Lekva Velve.



01.06.2021
13:04
01.06.2021 13:20

tri@lomedia.no

Matrosen, som jobber i Solstad Offshore, ankom nylig Norge. Fartøyet hans har vært på oppdrag utenfor Immingham i England der de gjør service på havvindmøller.

Under hele oppholdet er skipet fullisolert. Ingen om bord går i land og de slipper ingen fra land om bord av smittevernhensyn. Mannskapet tester seg to ganger i døgnet med temperaturskanner og det medisinske apparatet står klar for å avdekke virus dersom mannskap føler seg uvel.

– Vi er isolert fra omverden. Sjansen for at vi blir smittet om bord er minimal. Mye mindre enn for folk på land, sier Velve.

Likevel ble Velve, som er firebarnsfar, puttet rett i karantenehotell da han ankom Trondheim.

– Det er tungt. Det er klart man savner familien og de små barna etter fire uker på sjøen. Det er frustrerende å se sitt eget hustak fra hotellet og vite at familien er så nær uten at man får se dem, sier matrosen.

Aktuelt: UD-ansatte sendes hjem på kort varsel: Christian sto uten eget sted å bo

Inkonsekvente regler

Etter endt turnus fløy Velve og kollegaene fra England via Amsterdam i Nederland. Etter 20 minutter i Amsterdam dro de videre, noen til Oslo, noen til Bergen, mens Velve selv dro til Trondheim. Alle hadde tatt to negative koronatester de to siste dagene før flyreisen. Mannskapet benyttet også en chartret buss til flyplassen.

Sjøfolkene som dro til Oslo slapp karantenehotell og kunne dra hjem til sine familier. I Bergen slapp halvparten av mannskapet karantenehotell.

– Det er et fullstendig kaos og reglene er inkonsekvente. Mannskapet hadde sammen forberedt møtet med grensevaktene og framskaffet nøyaktig de samme dokumentasjonene når det gjelder testing om bord og på flyplassen, reiserute, smitteverntiltak, forholdene om bord med mer.

Les også: Sjøfolk er lei av å bo på karantenehotell. Nå raser de mot nye regler fra regjeringen

Merkelig saksbehandling

Velve er hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund og har hatt tett kontakt med kollegaene som dro til de andre byene.

– I Bergen var det slik at hvilken kø de havnet i da de skulle gjennom kontrollen og hvem de fikk snakke med var avgjørende for om de fikk komme hjem til familien sin eller ikke. Det er fullstendig latterlig og uakseptabelt.

Matrosen mener behandlingen sjøfolk får er skammelig. Også sett i lys av at trailersjåfører og bussjåfører slipper karantenehotell fordi de utfører samfunnskritiske oppdrag.

– Det gjør jo sjøfolk også. Vi frakter livsviktige varer for å tjene befolkningen. Mat, medisiner, elektronikk og forbruksvarer som alle trenger. 80–90 prosent av verdens handelsvarer er transportert av sjøfolk via sjøveien. Dersom ikke Norge og de internasjonale myndighetene rydder opp i dette, kan det medføre at varer uteblir. Det er ille, sier Velve og fortsetter:

– Det er så mange inkonsekvente handlinger nå. Noen av oss blir pålagt karantenehotell fordi man er redd for smitte. Men samtidig blir vi fraktet fra flyplassen til hoteller med vanlige busser blant vanlige passasjerer. Dersom vi er potensielle smittebomber har vi jo på den turen allerede spredd smitten, sier Velve oppgitt.

Aktuelt: Hurtigruten trapper opp til full drift i juli: Henter tilbake alle permitterte sjøansatte

Krever opprydning

Karantenekaoset for sjøfolk er uholdbart, mener Norsk Sjømannsforbund.

I forrige uke sendte forbundet brev til regjeringen og ba om et snarlig møte om praktiseringen av regelverket rundt hotellkarantene.

Denne uken skal de møte justis- og næringsdepartementet for å prøve rydde opp i kaoset. Leder av Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, skal delta i samme møte for å fremme sine argumenter rundt problemstillingen.

Regelen i dag er at alle som kommer fra land utenfor EU/EØS, med noen få unntak, må på hotellkarantene.

– Sjøfolk må kunne ha karantene hjemme. Sjøfolk fortjener en langt bedre behandling fra myndighetenes side. Det framkommer at systemet praktiseres vilkårlig. Dette kan selvsagt ikke vedvare, sier leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

Han påpeker at dagens regelverk er uklare og blir ikke behandlet enhetlig. Reglene praktiseres ulikt fra flyplass til flyplass, noe eksemplet om Solstad-mannskapet er et konkret bevis på.

– Regelverket bør også ta høyde for at sjøfolk ikke er i kontakt med noen andre enn skipets besetningsmedlemmer når de er på jobb utenriks. Mannskapet om bord er også gjennomtestet. Å sidestille sjøfolk i tjeneste med ferierende og andre reisende på fastlandet er meningsløst, sier Hansen.

Mye lest: – Vi har 606 sykepleiere i streik, og vi mottok 331 søknader. Det sier sitt om hvor uunnværlige vi er

Departementet vil ikke kommentere enkeltsaker

Maritim Logg har spurt justisdepartementet hvorfor regelverket er ulikt og tilfeldig avhengig av hvor man er i Norge.

Justisdepartementet henviser til politiet når det gjelder håndheving av reglene. De skriver i en epost at det er covid-19-forskriften som gjelder.

«Reisende som har vært i transitt i land som utløser plikt til å være på karantenehotell, skal tilbringe hele eller deler av karantenen på karantenehotell. Reisende som har vært i Nederland skal være tre dager på karantenehotell», skriver seniorrådgiver kommunikasjon Linda Hafstad.

I Kim Lekva Velves tilfelle må han sitte sju dager i karantene. Justisdepartementet påpeker at de ikke kan gå inn på enkeltsaker og henviser til politidistriktene som har behandler sakene.

– Departementet har stor forståelse for at det er belastende og upraktisk å være på karantenehotell, og myndighetene jobber fortløpende med hvilke grupper som skal på karantenehotell og ikke, sier Hafstad.

Les også: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Politiet: Skjønnsmessig vurdering

Maritim Logg har forsøkt å få en uttalelse fra Trøndelag Politidistrikt om saksbehandlingen av Kim Lekva Velve. Ansvarlig betjent har foreløpig ikke besvart henvendelsen.

Politioverbetjent og avsnittsleder Asbjørn Svellingen i Vest politidistrikt, som jobber på Flesland flyplass i Bergen, har tidligere forklart overfor Nettavisen at innreisereglene er omfattende, og at politiet må håndtere innreiserestriksjoner, smittevernforskriften, rundskriv om karantenehotell, digitalt innreiseskjema, og søknader som om å bli innlemmet innenfor reglene for enten næringskritisk eller samfunnskritisk arbeidskraft.

– Det er et helt ekstremt innreiseregime, der vi er satt til å kontrollere et regelverk som endres hele tiden. Det er utrolig krevende, sier han til Nettavisen.

Svellingen forteller at politiet stadig får nye regler fra politikerne og det gjør det vanskelig.

Han innrømmer at det er en form for skjønnsmessig vurdering.

– Ett av de få unntakene for karantenehotell er at man har et omsorgsansvar som kan gi grunn til å få karantene hjemme, sier Svellingen til Nettavisen.

Fått med deg denne? Agenda-sjefen vil ha ny arveavgift: – Norge har flere dollarmilliardærer enn USA

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.06.2021
13:04
01.06.2021 13:20



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder