Strifeldt: – Frp er partiet for sjøfolk
Som regjeringsparti kan Frp ende opp med å flagge ut 700 norske sjøfolk. Men det betyr ikke at utflagging er Frps sak, mener Bengt Rune Strifeldt (Frp).
Bengt Rune Strifeldt står på at utflagging ikke er ønsket av FrP.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
– Vi vil ta vare på norske sjømenn og gi dem forutsigbarhet og gode rammevilkår sånn at vi skal ha norske sjøfolk også i framtiden. Det skal det ikke herske noen tvil om.
Det sier stortingsrepresentant Bengt Rune Strifeldt (Frp). Han har ryddet kalenderen for å komme på landsmøtet til Sjømannsforbundet.
– Dette er en viktig arena for oss. Frp er jo partiet for sjøfolk, sier Strifeldt.
– Det sier du selv om dere som regjeringsparti kan ende opp med å flagge ut 700 norske sjøfolk?
– Det har aldri vært en sak for oss å gå inn for utflagging. Heller tvert om. Det er heller ikke noe vi ønsker, sier Strifeldt.
• Regjeringen setter tusenvis av arbeidsplasser i sjøfarten i fare, mener tillitsvalgt i Color Line
Tydelig signal
Spørsmålet om utflagging setter sitt preg på landsmøtet. Regjeringen skal i høst bestemme om rederiet Color Line skal få flagge ut sine to Kiel-ferger. Det vil si at de kan erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap.
Frp ønsket at spørsmålet om utflagging skulle bli gjennomgått i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Noe det også ble.
– Det innebærer i utgangspunktet en ganske tydelig utsettelse. Det er et tydelig signal på at vi ikke vil gjennomføre dette, sier han.
– Målet var å skaffe et bedre faktagrunnlag for Stortinget når saken skal behandles der. Vi vil ha spørsmålet belyst på alle mulig måter. Og vi vil ha fram hvilke konsekvenser dette vil få for sjøfarten, legger han til.
• Støre om Color Line-saken: – Frp viser dobbeltkommunikasjonens sanne ansikt
– Det er flere punkter vi ikke er fornøyde med
Strifeldt vedgår at spørsmålet om utflagging og norske lønns- og arbeidsvilkår er et stridstema i regjeringen.
– Først må vi se hva regjeringen kommer tilbake til Stortinget med. Så må vi vurdere hva slags tiltak vi kommer med da. I posisjon vil det alltid være slik at du kjemper for ditt primærstandpunkt. Det er en forhandling hvor man må gi og ta. Det er flere punkter vi ikke er helt fornøyd med. Som regjeringsparti er vi nødt til å stå bak regjeringens politikk, men vi ønsker å belyse saken best mulig.
– Utfallet kan få konsekvenser for sjøfarten i hele Nord-Europa?
– Det er blant annet noe av det vi ønsker å belyse. Det er derfor vi har fått dette inn i revidert nasjonalbudsjett. Vi vil ha et best mulig faktagrunnlag å ta beslutningen på, sier Bengt Rune Strifeldt.
Color line-saken
• Color Line vil flagge ut Kiel-fergene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.
• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.
• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
• KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.
• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.
• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
Color line-saken
• Color Line vil flagge ut Kiel-fergene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.
• I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
• Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
• Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.
• 1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
• KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.
• Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.
• Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
• Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.