JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togprivatisering

Ap krever at Stortinget skal bestemme navnet på Sørlandsbanen

Britiske Go-Ahead vil endre navnet på Sørlandsbanen til Sørtoget. Men den avgjørelsen må Stortinget ta, krever Arbeiderpartiet.
Britiske Go-Ahead har vunnet konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen.

Britiske Go-Ahead har vunnet konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen.

Tormod Ytrehus (illustrasjonsfoto)

– Dette er en privatisering av navnet på Sørlandsbanen. Det reagerer vi på, sier stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Tidligere i høst ble det kjent at det britiske togselskapet Go-Ahead vant anbudet om å drive Sørlandsbanen de neste ti årene. Samtidig gikk selskapet ut og sa at de ønsket å endre navnet på strekningen til Sørtoget.

– Vi stilte oss spørsmålet, hvor tar man toget? Til Sør, og derfor valgte vi å forenkle dagens navn, sa direktør i Go-Ahead Nordic, Magnus Hedin, til nettavisen E24.

Dale vil ikke love Go-Ahead-ansatte at de får beholde lønn og pensjon

Protesterer mot navnet

Men den navneendringen vil Arbeiderpartiet ha seg frabedt. Nå krever de at samferdselsminister Jon Georg Dale spiller ballen over til Stortinget for å avgjøre om Sørlandsbanen får endre navn.

Det var Stortinget som i 1913 vedtok at Sørlandsbanen skulle hete Sørlandsbanen, og ikke Vestlandsbanen slik enkelte ville. Også denne gangen må Stortinget ha en hånd på rattet, krever Ap.

– Du reiser sørover fra Stavanger eller Oslo, men reiser du fra Kristiansand reiser du enten østover eller vestover. Det er et dårlig navn som ikke beskriver strekningen, sier Hansen, og legger til:

– Konsekvensen kan bli at vi må skifte navn på strekninger hvert tiende år fordi noen nye vinner et anbud. Det er bedre å bruke et 105 år gammelt navn som beskriver strekningen bedre.

Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene

Onsdag sa samferdselsminister Jon Georg Dale i Stortingets spørretime onsdag at Sørlandsbanen fortsatt skal hete Sørlandsbanen. Det er bare navnet på togene som skal endres.

– Fortsatt vil banen hete Sørlandsbanen, men selskapet får lov til å operere under navnet de vil for togene de kjører, sa han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fastholder at Sørlandsbanen fortsatt skal hete Sørlandsbanen.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fastholder at Sørlandsbanen fortsatt skal hete Sørlandsbanen.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Statoil og Eqionor

Men avklaringen fra samferdselsministeren gjorde ikke Hansen i Ap særlig klokere.

– Jeg har ikke fått større klarhet i spørsmålet. Etter vedtaket i Stortinget i 1913 har både strekningen og banelegemet blitt kalt Sørlandsbanen. Nå venter jeg på en ny avklaring fra samferdselsministeren gjennom et skriftlig spørsmål, sier Langholm Hansen.

Arbeiderpartiet har også tidligere forsøkt å stanse en navneendring. Da Statoil ønsket å bytte navn til det nåværende Equinor, krevde partiet sammen med Senterpartiet at navnebyttet skulle utsettes.

De fikk kun støtte fra Rødt, og det møtte heller ingen andre enn olje- og energiministeren til høringen om navneendringen i Stortinget. (ANB)

Les også:

Dyrere for både staten og passasjerene 25 år etter togprivatiseringa i Storbritannia

Anbudstilhengerne mener Go-Ahead sparer staten for 300 millioner kroner i året. NSB-direktørens regnestykke viser noe helt annet

SJ krever omkamp om Sørlandsbanen – mener Go-Ahead har urealistiske priser

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse