JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

BLS Rail er konkurs – skylder på stengt Dovrebane

I slutten av juli gikk godsselskapet BLS Rail konkurs. Togstansen på Dovrebanen tidligere i år er den viktigste årsaken til konkursen.
Nok et godsselskap forlater norsk jernbane.

Nok et godsselskap forlater norsk jernbane.

Ole Palmstrøm

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

– Konkurransen var for hard, og forholdene var altfor ugunstige, sier Jörn Lindberget, styreleder i det svenske morselskapet BLS Rail AB, til det svenske nettstedet Järnvägar.

Dermed er det bare to godsselskap, CargoNet og OnRail, igjen på jernbanen i Norge. Også disse selskapene sliter med inntjeningen på grunn av dårlig infrastruktur.

21 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund (NJF) er berørt av konkursen i BLS Rail. 

Stengt Dovrebane

Lindberget legger til at hovedårsaken var togstansen på Dovrebanen i begynnelsen av dette året.

– Vi mistet mye av inntektene våre, og likviditeten vår ble svekket, fortsette Lindberget.

BLS Rail AS har fraktet gods mellom Alnabru i Oslo og Stavanger, Bergen og Trondheim.

Togene har blitt kjørt fem til seks dager i uken med egne og innleide lokomotiver.

Lite belegg

Ifølge Järnvägar har togene blitt kjørt med noen få lastede vogner. Det har kostet selskapet dyrt.

– I Norge betaler vi sporavgift per tog, så den kostnaden ble veldig høy da vi hadde så lav beleggsgrad på togene, sier Lindberget.

Ikke mulighet til å kjøre lengre tog enn 550 meter, høye strømkostnadene på grunn av bratte stigninger og mange starter etter stopp for å møte persontog på de enkeltsporede strekningene, har også gjort det vanskelig å drive lønnsomt.

Frafall

For drøyt to år siden la svenske Green Cargo også ned sin godssatsing på jernbanen i Norge. Også de begrunnet dette med at de økonomiske forutsetningene for forsvarlig drift ikke var til stede, til tross for stadig økende etterspørsel. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss