JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krav til sikkerhet for bussjåfører:

EU-regler bremser sikkerheten for bussjåfører: Nå kan regjeringen ha funnet løsningen

De felles europeiske reglene stiller ingen spesielle krav til frontbeskyttelse i buss. Nå mener Samferdselsdepartementet å ha funnet en vei rundt begrensningene i EU-reglementet.
TRYGGERE FOR SJÅFØREN: Regjeringen vil ha bedre fysisk sikkerhet for bussjåfører. Nå har de sendt ut et krav om at fronten i bussene skal bli forsterket. (Illustrasjonsfoto)

TRYGGERE FOR SJÅFØREN: Regjeringen vil ha bedre fysisk sikkerhet for bussjåfører. Nå har de sendt ut et krav om at fronten i bussene skal bli forsterket. (Illustrasjonsfoto)

Morten Hansen

morten@lomedia.no

roy@lomedia.no

Norsk Jernbaneforbund (NJF) har lenge jobbet for sikkerheten til bussjåførene. Hele tiden har de blitt møtt med at EU-regler står i veien for særnorske regler.

Samtidig med kravet om et sikrere førermiljø, har busser i rutetrafikk vært involvert i alvorlige ulykker. Så sent som i mars 2021 omkom en bussjåfør i en frontkollisjon fordi førerplassen ikke var godt nok sikret.

Fikk du med deg denne? Tynt blikk, glassfiber og plast skal beskytte bussjåførene under kollisjon

Krav på trygg jobb

Nå er det mye som tyder på at det vil komme endringer. I slutten av januar sendte samferdselsdepartementet et forslag om nye krav til busser som har løyve for rute eller turkjøring ut på høring.

Morten Holm, leder av NJF Buss Innlandet, er fornøyd med at sjåførenes sikkerhet omsider blir tatt på alvor.

Han synes det er påtakelig at det bare for noen få måneder siden, under en annen regjering, var det tilsynelatende umulig å gjøre noe med dette.

– Vi har jobbet med dette i mange år, men har ikke nådd fram. Det er bra å se at denne regjeringen tydeligvis mener at vi selv kan bestemme hvordan vi skal ha det i Norge, sier Holm.

FORNØYD: Morten Holm, leder av NJF Buss Innlandet, mener det er på høy tid at bussjåførenes sikkerhet blir tatt på alvor.

FORNØYD: Morten Holm, leder av NJF Buss Innlandet, mener det er på høy tid at bussjåførenes sikkerhet blir tatt på alvor.

Ole Palmstrøm

Han har et håp om at det etter høringen vil bli tryggere å være bussjåfør.

– Også vi har krav på å ha en trygg arbeidsplass.

Høring om sikkerhet for bussjåfører: Moderne busser er dødsfeller for sjåførene. Her er ministerens løsning

Mer solid front

I en pressemelding fra departementet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at regjeringen ønsker å innføre krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front for å beskytte sjåførene bedre.

– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadet eller drept. Det kan vi ikke leve med, sier samferdselsministeren.

Dødsfall i lave hastigheter

Holm påpeker at kravet til bussjåførenes sikkerhet har vært betraktelig lavere enn for andre. Det har ført til at selv ulykker i lave hastigheter har endt med fatalt utfall.

– Med dødsulykker helt ned mot 30 kilometer i timen, er det på tide med endringer, sier Holm.

Han slår fast at hvis forskriften bli vedtatt er det ikke lenger mulig å spille bingo med sjåførens liv og helse.

– Lastebiler og personbiler har egne krav til sikkerhet. Det er på tide vi bussjåfører blir sikret på lik linje med andre i samfunnet, sier Holm.

I begrunnelsen for hvorfor det er behov for strengere krav, påpekes det at den tekniske utviklingen på sikkerhet i kjøretøy både hindrer at ulykker skjer, og reduserer konsekvensene der ulykken først er ute.

«Det er likevel dessverre slik at sjåførplassen i buss ikke har tatt særlig del i forbedringer som gjelder tekniske krav, særlig for å sikre sjåførplassen ved kollisjon. I praksis stilles det i dag ikke særskilte krav til kollisjonssikkerhet i buss i de gjeldende felleseuropeiske kravene til buss», står det i høringsnotatet.

Løsningen som deretter skisseres er at busser som brukes i løyvemessig trafikk skal ha ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon.

Setter krav til bruk

Den forrige regjeringen hadde den samme problemstillingen på sitt bord, men den gangen ble det sagt at man i Norge ikke kunne innføre strengere regler enn i resten av Europa.

Samferdselsdepartementet skriver i pressemeldingen at forslaget skal sendes ut på høring både nasjonalt og i EØS-systemet. Departementet skriver i sitt høringsnotat at de samme EU-reglene gjelder fremdeles, men at de mener å ha funnet en vei rundt de europeiske begrensningene.

Norge har nemlig ingen mulighet til ikke å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene. Disse har ingen spesielle krav til frontbeskyttelse i buss. Noe helt annet er å stille krav knyttet til bruk.

«Vi kan ikke ha kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner EU-typegodkjente busser. Det kan imidlertid innføres krav knyttet til bruk, i dette tilfelle foreslås det krav til frontbeskyttelse for busser som har løyve for rute eller turkjøring», skriver departementet.

Pressevakt i Samferdselsdepartementet, Tor Livius Midtbø, sier at forslaget som er sendt ut på høring, gjelder innføring av særlige krav nasjonalt, ikke på europeisk nivå.

– Forslaget er også sendt EØS-landene for eventuelle innspill. Eventuelle slike innspill vil bli vurdert etter høringen, skriver han.

Høringsfristen er satt til 27. april i år, og samferdselsdepartementet skriver at reglene vil omfatte alle busser som blir registrert fra og med 2023.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse