JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokføreren slapp med skrekken da frontruta på lokaltoget ble truffet av skudd

Frontruta holdt da et lokaltog på Jærbanen ble truffet av det politiet mener er et skudd. Deres konklusjon er at hendelsen var et uhell, kanskje et vådeskudd fra en litt for ivrig jeger.
TRUFFET: Frontglasset på denne typen lokaltog tåler store påkjenninger uten at splinter kommer inn til føreren.

TRUFFET: Frontglasset på denne typen lokaltog tåler store påkjenninger uten at splinter kommer inn til føreren.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Toget var på vei fra Stavanger mot Bryne og Nærbø da det smalt. Vernekoordinator Steinar Nordermoen i Norsk Lokomotivmannsforbund ble varslet.

– Min bekymring var hva som traff ruta på denne åpne, rette strekningen. Vi er veldig fornøyde med at politiet satte inn kriminalteknikere som undersøkte saken, sier Nordermoen.

Han tok øyeblikkelig kontakt med Klepp lensmannskontor, som deretter ga beskjed til Stavanger politikammer.

NSB-ansatte tror på nytt engasjement for folkejernbane

Stor trafikk

NSBs lokaltog hadde ekstra stor pågang denne junikvelden, fordi Justin Bieber holdt konsert i Stavanger. Slike frontruter må presses ut med så stor kraft at de blir ødelagt. Vernetjenesten la derfor ned reparasjonsforbud til politiet hadde undersøkt glasset, trass i stort behov for ekstra seter.

Lagrede data fra kameraet i fronten ble sikret og sendt til politiet sammen med data fra ferdsskriveren.

Også NSB tok hendelsen på alvor og ønsket å få klarhet i hva som hadde foregått.

Togruten har vært en suksess. Nå truer svensk toppsjef med å legge den ned

Sterkt glass

Etterforskerne fant rester av kobber i hullet på det ytre glasset. Vinduet i fronten skal tåle et prosjektil på én kilo som blir avfyrt helt inntil ruta med en hastighet dobbelt så høy som det toget er godkjent for: 160 km/t ganget med to, altså 320 km/t. Da skal det ikke komme splinter inn i førerrommet.

– Det gjorde det heller ikke denne kvelden, forteller Nordermoen.

Vådeskudd

Selve prosjektilet ligger trolig et sted i skinnegangen. Retningen skuddet kom fra er vanskelig å beregne. Teorien er at kula traff ved et uhell, kanskje under jakt.

Politiets beslutning etter å ha etterforsket saken er at den henlegges på grunn av ukjent gjerningsmann.

– Vernetjenesten skulle gjerne visst mer konkret hva som skjedde den kvelden, men slår oss til ro med at frontruten tålte belastningen. Det er en betryggelse å vite at den står imot slike belastninger og beskytter lokomotivføreren inne i førerrommet, sier Steinar Nordermoen.

19 sikkerhetsfarer ved privatisering av norsk jernbane

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse