Nasjonal reiseplanlegger: For lite godvilje fra kollektivselskapene
Ti år etter at Stortinget ba om det, har ikke Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet klart å få til sømløse kollektivreiser.
Planen var en reiseapp hvor man enkelt skal kunne planlegge kollektivreisen sine, og kjøpe billett, for hele landet på ett og samme sted. Sånn har det ikke blitt.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
En drøy uke etter at samferdselsministeren etterlyste mer samarbeid i jernbanesektoren, og slo fast at det var «et åpenbart forbedringspotensial», kommer riksrevisjonen med en undersøkelse som slår fast at samarbeidsproblemene også gjelder resten av kollektivbransjen.
Riksrevisjonen har undersøkt satsingen på sømløse kollektivreiser og hvordan selskapet Entur bidrar til dette gjennom sin nasjonale reiseapp.
For komplisert
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen slår fast i en pressemelding at det er for komplisert å reise kollektivt.
Ti år etter at Stortinget ba om det, har ikke Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet klart å få til sømløse kollektivreiser.
– Det er ikke tilfredsstillende at samferdselsmyndighetene ikke har lykkes med å samle alle kollektivreiser i en reiseapp som faktisk blir brukt, sier Schjøtt-Pedersen i pressemeldingen.
Prisgitt andres godvilje
Han sier intensjonen med en felles nasjonal reiseapp er god, men at rammebetingelsene mangler. Entur mangler myndighet og virkemidler.
– De er prisgitt andres godvilje og samarbeidsvilje. Det er hovedgrunnen til at vi ikke har sømløse kollektivreiser i hele landet, sier Schjøtt-Pedersen.
I store deler av landet mangler det både billetter og informasjon i Entur-appen. Møre og Romsdal, i store deler av Vestland og store områder i Nord-Norge, er det fortsatt ikke mulig å kjøpe billetter til lokal kollektivtransport i appen.
Langt framme
Selv om det er langt å gå før kollektivreisene blir sømløse, mener likevel Riksrevisjonen at Entur bidrar med viktig informasjon.
De samler inn store mengder informasjon og gjør reisedata tilgjengelig, både for kollektivselskapene og offentligheten. I tillegg bruker viktige aktører som Google Maps, kollektivselskaper som Ruter og togoperatører som Vy, data fra Entur sine systemer.
– Selv om det ikke er sømløst å reise kollektivt over hele landet, vil jeg understreke at Entur gir et viktig bidrag, særlig når det gjelder reiseinformasjon. Her ligger Norge langt framme sammenlignet med andre land, fastslår Schjøtt-Pedersen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.