Jernbane
Sammenslåing av Flytoget og Vy godkjennes: – Ikke det svaret vi ville ha
Vy får lov til å overta Flytoget etter at Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen.
Per Stene, tillitsvalgt i Flytoget, var forberedt på beskjeden.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
– Etter en helhetsvurdering av saken har vi kommet til det ikke er tilstrekkelige holdepunkter for at sammenslåingen i betydelig grad hindrer effektiv konkurranse, og at det derfor ikke er grunnlag for å gripe inn, sier fungerende avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Vegard Aandal-Nilsen.
Bakgrunn: Flytoget får ny eier
Svar med to strek under
Det er en konklusjon som ikke kom som en overraskelse på de ansatte i Flytoget.
Per Stene, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Flytoget, var forberedt på svaret.
– Denne undersøkelsen har bare vært en liten hump i veien mot sammenslåing, sier Stene.
Selv om han og hans kollegaer i Flytoget hadde håpet på en annen avgjørelse, mener Stene at det er greit å få en endelig avklaring. Nå ser han framover.
– Det har vært måneder hvor vi har gått i usikkerhet om hva som skjer, og hvor vi har sittet med en følelse av at ting kan endre seg hele tiden. Det er på en måte godt at vi har vi fått et endelig svar med to strek under. Det ble ikke det svaret vi ville ha, men nå går vi videre, konkluderer Stene.
Nærmere vurdering
Konkurransetilsynet har vært bekymret for at sammenslåingen av Vy og Flytoget ville hindre effektiv konkurranse.
De to selskapene ble i slutten av desember varslet om at tilsynet vurderte å legge ned forbud.
Både Vy og Flytoget tilbyr persontransport med tog mellom Drammen og Oslo lufthavn.
Flytogets konsesjonsavtale går ut i januar 2028, og strekningen Flytoget i dag trafikkerer vil bli en del av det samlede togtilbudet på Østlandet, som opereres av Vy.
– Ettersom Vy og Flytoget er de eneste selskapene som tilbyr persontransport med tog mellom Drammen og Oslo lufthavn, har det vært nødvendig å gjøre en nærmere vurdering av sammenslåingen, sier prosjektleder Fredrik Sortland i Konkurransetilsynet i pressemeldingen.
Regulert togtilbud
Nå har altså tilsynet konkludert. En av vurderingene til at de ikke vil gripe inn er at selskapenes togtilbud er regulert i avtalene med Jernbanedirektoratet, deriblant antall avganger, ruteplan og av- og påstigningsstasjoner.
– Dette bidrar til å begrense selskapenes muligheter til å gjøre endringer i tilbudet etter en sammenslåing, påpeker Sortland.
![Warning](/neodirect/static/9/New elements 2024/Icons/warning.png)
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.