Israel-Palestina:
Selskap som tjener penger i okkupert Palestina vil selge lokaltog til Norge. Jernbaneforbundet reagerer
LO og Jernbaneforbundet fortsetter sitt press for å få Norske tog til å droppe togprodusenten CAF i anbudskonkurransen om kjøp av opptil 200 lokaltog.
KAST UT CAF: Mariann Ravnanger Nilsen mener CAF allerede i begynnelsen burde vært silt ut av anbudskonkransen til Norske tog.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Tidligere i år fikk Flytoget de første nye togene fra den baskiske togprodusenten CAF. Til sammen skal CAF levere åtte nye togsett til Flytoget.
Den samme produsenten er med i konkurransen om å levere tog til Norske tog. Ifølge Norske tog jobber de med å anskaffe 30 nye lokaltog, med mulighet for kjøp av ytterligere 170 togsett. Det er en anskaffelse som har skapt mye mer støy enn Flytogets.
For CAF, eller Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles som de egentlig heter, er en omstridt togprodusent. Selskapet er det samme som skal drive trikk i israelske bosetninger i palestinske Øst-Jerusalem de neste 15 årene. FN har fastslått at disse bosetningen er i strid med folkeretten.
Mye lest: Hydro selger jobben Svein Reidar har hatt i 35 år: – Det føles som om familien min har kastet meg ut
Solidaritet med Palestina
At dette selskapet er med i Norske tog-konkurransen har provosert LO og flere av deres forbund. Ikke minst har medlemmer og tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund engasjert seg. En av dem er hovedtillitsvalgt i CargoNet og leder for Cargo Landsrådet, Mariann Ravnanger Nilsen.
Nilsen slår fast dette handler om solidaritet med de okkuperte områdene i Palestina.
– Vi kan ikke aktivt gå inn for å gi milliardavtaler til selskaper som ser gjennom fingrene på brudd av folkeretten. Det er tydelig at CAF kan tjene penger på hva som helst. Den norske stat skal imidlertid ikke gjøre det, sier Nilsen.
Mye delt: Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen
Bloddiamanter og oljesand
Hun sammenlikner det med kjøp av diamanter som finansierte borgerkrigene Liberia og Sierra Leone på 1990-tallet, og oljefondets ekskludering av selskaper som utvinner oljesand.
– Vi kjøpte ikke bloddiamanter og vi investerer ikke i den skitneste oljesanden. Her er det snakk om brudd på folkeretten. Når vi lar CAF være med i konkurransen om disse togene, sier vi samtidig at penger er viktigere enn å holde våre forpliktelser overfor folkeretten. Jeg synes ikke Norge skal profittere på sånne brudd, sier Nilsen.
Hun poengterer at det er snart 30 år siden Norge var sentral i fredsforhandlingene mellom PLO og Israel. Nilsen mener det er et paradoks at Norge nå vil handle med selskaper som er med på å sementere undertrykkelsen av den ene parten.
– Når vi nå ser hva som skjer i Palestina, mener jeg det ikke er tiden for å stikke hodet i sanden, sier Nilsen.
Historie: Ny utstilling vil vise hvordan arbeidere har kjempet mot urett, fattigdom og undertrykking
Ingen domfellelse
NJF-magasinet har bedt Norske tog kommentere kritikken. Juridisk direktør i selskapet, Iren Marugg, skriver i en epost at de tar sikte på å tildele kontrakten for nye lokaltog i løpet av året. Evalueringen av tilbudene pågår nå.
Marugg skriver at Norske tog er underlagt lov om offentlige anskaffelser og må følge dette regelverket. En del av anskaffelsesprosessen er en grundig bakgrunnssjekk av selskapene. I en tidligere sjekk av leverandørene som deltar i konkurransen kom CAF sin involvering i Israel opp som en negativ eksponering.
– Men forholdet medførte ikke avvisning av CAF som tilbyder, blant annet fordi det ikke foreligger rettskraftig domfellelse. CAF er en av seks leverandører som ble kvalifisert til å innlevere tilbud. Før kontraktsinngåelse høsten 2021 vil det bli utført en ny kontroll av innstilte leverandør, hvor eventuelt nye forhold vil bli undersøkt, skriver Marugg.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.