JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ole Palmstrøm

Jernbanepakke 4:

Slik mener Hareide at EUs fjerde jernbanepakke kan omgås

Selv med EUs fjerde jernbanepakke er det mulig til å tildele jernbanestrekninger for persontransport uten anbudsrunde.



29.09.2021
10:34
10.10.2021 12:40

helge@lomedia.no

Det kommer fram i et svar på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Spørsmålet er stilt på bakgrunn av en debatt i Dagsnytt 18, hvor Nævra mener Hareide spente buen høyt i forhold til muligheter for å omgå EUs fjerde jernbanepakke, som innebærer krav om bruk av anbud for å stimulere konkurranse.

Vedtatt fredag

Norge ble implementert inn i denne avtalen sist fredag etter å ha blitt vedtatt med knappest mulig margin av det «gamle» Stortinget. I det «nye» Stortinget ville resultatet blitt annerledes.

EUs jernbanepakke 4 er nå en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Hareide mente i Dagsnytt 18 at man likevel uten vanskeligheter kan fortsette tildeling av jernbanestrekninger for persontransport til togoperatører direkte også etter at jernbanepakke 4 fra EU er vedtatt og implementert i norsk lovverk, gjennom en god begrunnelse til EU.

Unntak mulig

I tillegg har Statens jernbanetilsyn en rolle med å vurdere om dette regelverket er riktig etterlevd, skriver Knut Arild Hareide i sitt svar.

Den avtroppende samferdselsministeren fastholder at det er et stort rom for unntak etter de nye reglene i EUs fjerde jernbanepakke.

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Først og fremst gir bestemmelsene i kollektivtransportforordningen, som skal regulere konkurransen, mulighet til å tildele kontrakter uten å gjennomføre anbudskonkurranse.

– Jeg legger til grunn at det er dette regelverket representanten Nævra viser til i spørsmålet, skriver Hareide i svaret.

Så forklarer han:

– Hovedregelen er at kontrakter om offentlig tjenesteyting skal inngås etter en anbudskonkurranse, men det er også adgang til tildeling direkte i enkelte opplistede situasjoner. Disse er omtalt nærmere i departementets høringsnotat om nye forskrifter som gjennomfører fjerde jernbanepakke av 26. juni 2020, skriver Knut Arild Hareide.

Jakter smutthull: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Her er unntakene Hareide spesielt viser til:

* Det er adgang til å tildele direkte avtaler i en overgangsperiode fram til 25. desember 2023. Varigheten av slike kontrakter skal være høyst ti år.

* Hvis en direkte tildeling vil kunne føre til bedre kvalitet eller mer kostnadseffektive tjenester ut fra visse særtrekk ved det aktuelle jernbanenettet, sammenlignet med tidligere tildelte kontrakter.

– Det var særlig dette unntaket jeg snakket om i debatten 20. september. Ved bruk av denne unntaksmuligheten vil Statens jernbanetilsyn kunne vurdere om vilkårene for direktetildeling er oppfylt hvis noen ber om det, påpeker Hareide.

– Det vil altså være adgang til direktetildeling dersom man kan begrunne at dette er et bedre alternativ enn konkurranseutsetting, poengterer Hareide.

Ikke noe nytt

Det er spesielt det siste avtroppende stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) reagerer på, selv om han mener Knut Arild Hareide formelt sett har sitt på det tørre.

– At man kan tildele strekninger uten anbud fram til 2024 stemmer, det er ikke noe nytt. Det har vært kjent hele tiden, sier Arne Nævra til FriFagbevegelse.

– Men å begrunne at det gir bedre kvalitet og er mer kostnadseffektivt å tildele uten anbud, er ingen enkel oppgave. Det er i utgangspunktet vanskelig å dokumentere, mener han.

– Hvis man bruker samme metode som blant annet Go-Ahead brukte da de vant sitt anbud, hvor de regnet på et altfor høyt passasjertall, er det absolutt mulig. Men det vil også kreve en begrunnelse for hvorfor du antar at passasjertallet vil øke så kraftig, sier Nævra.

– Så jeg mener nok at Knut Arild Hareide gikk opp som en løve og ned som en skinnfell i svaret han kommer med her, sier Arne Nævra.

Nyskaping og innovasjon

Knut Arild Hareide viser til at regjeringen Solberg gradvis har innført konkurranse om persontogkontraktene, «for å skape mer effektive togtjenester med et minst like godt tilbud til de reisende for et lavere statlig bidrag».

Samtidig stimulerer konkurranse til «nyskapning og innovasjon for å få flere til å reise med tog», mener regjeringen.

– Togtilbudet blir stadig bedre og mer attraktivt for de reisende, og staten betaler mindre nå enn vi ville ha gjort hvis vi hadde fortsatt med å tildele kontrakter direkte for hele jernbanenettet. Jeg forventer at en ny regjering som heller ønsker å tildele disse kontraktene direkte kan vise til gode grunner for å gjøre det, heter det i svaret.

Fem såkalte trafikkpakker er allerede utdelt etter anbudsrunde. De har gått til SJ, Vy og Go-Ahead. To trafikkpakker gjenstår.

Jernbanepakke IV

Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.

• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.

• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.

• Vedtatt i EU 14. desember 2016.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2021
10:34
10.10.2021 12:40



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker