I tingretten: Kjell Næss (f.v.), Wenche Bye og Daniel Bakke – en av renholderne som har tapt på bytte av arbeidsgiver – er i Asker og Bærum tingrett for å få en avklaring i spørsmålet om renholderne har krav på å bli virksomhetsoverdratt.
Morten Hansen
Timeberegning og lønn
Togrenholdere krever å beholde lønns- og arbeidsvilkår
I sommer måtte de ansatte som renholder togene på strekningene som SJ drifter bytte arbeidsgiver. Nå er de i retten med krav om å bli behandlet som de andre som jobber om bord i togene.
morten@lomedia.no
I mars i fjor ble det klart at Trafikkservice, nå Agilia, ikke vant anbudet på renholdet av togene til SJ på de nordligste strekningene. I sommer mistet de ansatte jobben og måtte søke på stillingene hos anbudsvinnerne Elite Service Partner. Norsk Jernbaneforbund (NJF) har krevd at de ansatte blir virksomhetsoverdratt til det nye selskapet, og dermed beholder lønns- og arbeidsvilkår, noe som har blitt avvist. Nå skal saken avgjøres i retten.
– Vi gjør det samme i dag som vi gjorde i Trafikkservice. Derfor mener vi at det bør være virksomhetsoverdragelse. Det eneste vi har endret er lønn og rettigheter, slår Wenche Bye, tidligere hovedtillitsvalgt i Trafikkservice, og en av dem som måtte bytte arbeidsgiver.
Mer jobb – mindre lønn
Bytte av arbeidsgiver har ført til at de ansatte har gått ned mellom 10 og 30.000 kroner i året i grunnlønn, avhengig av hvilken stilling de er i. I tillegg er nattillegget – mye av togrenholdet blir gjort på natten – er halvert. Også arbeidsvilkårene har blitt endret.
– Det er endringer i timeberegningen, som blant annet vil si hvor lenge man skal jobbe hver uke. For enkelte som bare jobber natt betyr det at man kan risikere å måtte jobbe en dag mer i uka for samme lønn, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.
Også oppsigelsestid er endret, og ikke minst er kontraktene endret fra årslønnskontrakter til timelønnskontrakter.
Denne skaper debatt: Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares
Urimelig
Wenche Bye setter sin lit til at Asker og Bærum tingrett, hvor saken føres, vil gi medhold i renholdernes krav.
– Vi mener det er urimelig at renholderne, som de eneste som jobber om bord i togene, ikke skal få våre jobber virksomhetsoverdratt. At vi, som de eneste, må godta mindre lønn og dårligere arbeidsbetingelser for å gjøre akkurat samme arbeid som tidligere, sier Bye.
Roger Andre Tveide, administrerende direktør i Elite Service Partner AS, skriver i en epost at ut ifra selskapets opplysninger før inngåelse av kontrakt, var dette ikke snakk om virksomhetsoverdragelse.
– Vi tilbudte riktignok alle ansatte jobb, da de jo sto uten jobb. Vi hadde stab og ledelse klar til å drifte dette uten å måtte overta ansatte fra Trafikk Service, skriver Tveide.
Han skriver videre at Elite Service Partner i flere år har hatt vesentlige oppdrag for NSB, og har lang erfaring og gode systemer for å kunne drifte togrenhold.
Samferdselsministeren: Ikke negativt
Renholdernes behandling har vært en gjenganger i Stortinget de siste par årene. Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) stilte samferdselsminister Knut Arild Hareide følgende spørsmål i en spørretime i november i fjor:
«Hva er samferdselsministerens svar til Wenche Bye og renholderne på jernbanen som har fått dårligere lønnsbetingelser.»
Hareide svarte: «En sektor som opplever konkurranse, som opplever utvikling, er ikke noe negativt for lønns- og arbeidsvilkår innenfor den sektoren.»
NJF-magasiner ba den gang samferdselsministeren om en utdyping av svaret.
I en epost skriver Hareide:
«Å bytte jobb mot sitt ønske kan være utfordrende, og jeg har forståelse for frustrasjonen disse renholderne opplever. I arbeidet med jernbanereformen har denne regjeringen sørget for at alle nye selskap opererer etter norsk lov. Det betyr at ingen skal tjene mindre enn det lovverket tilsier. Jernbaneloven skal altså forhindre sosial dumping. Omstilling og utvikling er krevende, men også viktig for samfunnet. Og vi må gjøre vårt ytterste for at slike prosesser blir til det beste for de ansatte.»
Et endra yrkesliv etter koronakrisa: Renholder Solveig fikk applaus fra forbipasserende: – Det gjør noe med deg
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.
Helge Rønning Birkelund
Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
Håvard Sæbø
Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne
Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.
Martin Guttormsen Slørdal
Rødt vil sprenge sperregrensa
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken
Erlend Angelo
Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte
Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.
Ole Palmstrøm