JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Timeberegning og lønn

Togrenholdere krever å beholde lønns- og arbeidsvilkår

I sommer måtte de ansatte som renholder togene på strekningene som SJ drifter bytte arbeidsgiver. Nå er de i retten med krav om å bli behandlet som de andre som jobber om bord i togene.
I tingretten: Kjell Næss (f.v.), Wenche Bye og Daniel Bakke – en av renholderne som har tapt på bytte av arbeidsgiver – er i Asker og Bærum tingrett for å få en avklaring i spørsmålet om renholderne har krav på å bli virksomhetsoverdratt.

I tingretten: Kjell Næss (f.v.), Wenche Bye og Daniel Bakke – en av renholderne som har tapt på bytte av arbeidsgiver – er i Asker og Bærum tingrett for å få en avklaring i spørsmålet om renholderne har krav på å bli virksomhetsoverdratt.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

I mars i fjor ble det klart at Trafikkservice, nå Agilia, ikke vant anbudet på renholdet av togene til SJ på de nordligste strekningene. I sommer mistet de ansatte jobben og måtte søke på stillingene hos anbudsvinnerne Elite Service Partner. Norsk Jernbaneforbund (NJF) har krevd at de ansatte blir virksomhetsoverdratt til det nye selskapet, og dermed beholder lønns- og arbeidsvilkår, noe som har blitt avvist. Nå skal saken avgjøres i retten.

– Vi gjør det samme i dag som vi gjorde i Trafikkservice. Derfor mener vi at det bør være virksomhetsoverdragelse. Det eneste vi har endret er lønn og rettigheter, slår Wenche Bye, tidligere hovedtillitsvalgt i Trafikkservice, og en av dem som måtte bytte arbeidsgiver.

Mer jobb – mindre lønn

Bytte av arbeidsgiver har ført til at de ansatte har gått ned mellom 10 og 30.000 kroner i året i grunnlønn, avhengig av hvilken stilling de er i. I tillegg er nattillegget – mye av togrenholdet blir gjort på natten – er halvert. Også arbeidsvilkårene har blitt endret.

– Det er endringer i timeberegningen, som blant annet vil si hvor lenge man skal jobbe hver uke. For enkelte som bare jobber natt betyr det at man kan risikere å måtte jobbe en dag mer i uka for samme lønn, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.

Også oppsigelsestid er endret, og ikke minst er kontraktene endret fra årslønnskontrakter til timelønnskontrakter.

Denne skaper debatt: Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Urimelig

Wenche Bye setter sin lit til at Asker og Bærum tingrett, hvor saken føres, vil gi medhold i renholdernes krav.

– Vi mener det er urimelig at renholderne, som de eneste som jobber om bord i togene, ikke skal få våre jobber virksomhetsoverdratt. At vi, som de eneste, må godta mindre lønn og dårligere arbeidsbetingelser for å gjøre akkurat samme arbeid som tidligere, sier Bye.

Roger Andre Tveide, administrerende direktør i Elite Service Partner AS, skriver i en epost at ut ifra selskapets opplysninger før inngåelse av kontrakt, var dette ikke snakk om virksomhetsoverdragelse.

– Vi tilbudte riktignok alle ansatte jobb, da de jo sto uten jobb. Vi hadde stab og ledelse klar til å drifte dette uten å måtte overta ansatte fra Trafikk Service, skriver Tveide.

Han skriver videre at Elite Service Partner i flere år har hatt vesentlige oppdrag for NSB, og har lang erfaring og gode systemer for å kunne drifte togrenhold.

Mye lest: Flere renholdere av utenlandsk opprinnelse har fått for lite lønn. Thongla fikk etterbetalt 377.000 kroner

Samferdselsministeren: Ikke negativt

Renholdernes behandling har vært en gjenganger i Stortinget de siste par årene. Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) stilte samferdselsminister Knut Arild Hareide følgende spørsmål i en spørretime i november i fjor:

«Hva er samferdselsministerens svar til Wenche Bye og renholderne på jernbanen som har fått dårligere lønnsbetingelser.»

Hareide svarte: «En sektor som opplever konkurranse, som opplever utvikling, er ikke noe negativt for lønns- og arbeidsvilkår innenfor den sektoren.»

NJF-magasiner ba den gang samferdselsministeren om en utdyping av svaret.

I en epost skriver Hareide:

«Å bytte jobb mot sitt ønske kan være utfordrende, og jeg har forståelse for frustrasjonen disse renholderne opplever. I arbeidet med jernbanereformen har denne regjeringen sørget for at alle nye selskap opererer etter norsk lov. Det betyr at ingen skal tjene mindre enn det lovverket tilsier. Jernbaneloven skal altså forhindre sosial dumping. Omstilling og utvikling er krevende, men også viktig for samfunnet. Og vi må gjøre vårt ytterste for at slike prosesser blir til det beste for de ansatte.»

Et endra yrkesliv etter koronakrisa: Renholder Solveig fikk applaus fra forbipasserende: – Det gjør noe med deg

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse