Dagligvarer
Butikkene øker matprisene mer enn nødvendig, mistenker Forbrukerrådet
Den dårlige konkurransen i dagligvaremarkedet gjør det for enkelt å maskere unødvendige prisøkninger.
Illustrasjonsfoto
Martin Guttormsen Slørdal
erlend@lomedia.no
Under Mat & Marked-konferansen i Oslo var Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, tydelig på at dagligvarehandelen er preget av for lite konkurranse.
Det kan medføre at dagligvarebransjen øker prisene mens de peker på økte råvarepriser, påpeker Forbrukerrådet.
– I et marked med så dårlig konkurranse, der alle deler av verdikjeden har hatt prisøkninger, er det lett å maskere det i økte råvarepriser. Det er vanskelig å vite om de øker mer enn nødvendig, sier Blyverket til Nettavisen.
– Det er ingen grunn til å tro at de har sluttet å drive butikk, og begynt med veldedighet, uttalte hun under konferansen.
Aktuelt: Produserer mat med tap – nå roper industrien etter strømstøtte
– Følger med
Hun anklager ingen, sier hun, men understreker at de følger nøye med.
– Det er selvsagt fristende å øke marginen litt ekstra på hvert produkt og i hvert ledd – fra produsent til forbruker – når det hver for se likevel bare blir en liten del av den enorme prisøkningen forbrukerne opplever, sier Blyverket
Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er skeptisk til dagligvarehandelens prisøkninger.
Martin Guttormsen Slørdal
Samtidig uttrykker hun et ønske om at Konkurransetilsynet fikk anledningen til å se enda nærmere på bransjen.
Kommentar: «Hvor mye tjener folk flest? Det er mindre enn mange trur»
Norgesgruppen: Redusert overskudd
Det er særlig Norgesgruppen, med sin markedsandel på 44 prosent gjennom butikkjeder som Meny og Kiwi, som pekes ut.
De kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Forbrukerrådet.
– Vi har mottatt tidenes høyeste prisøkning fra leverandørene våre. Det skyldes prisøkninger på råvarer, transport, emballasje, strøm og annet som påvirker prisene. Vi forhandler hardt for å holde disse prisene nede, i tillegg til at vi har investert i prispress gjennom hele perioden. Prisveksten på mat og drikke i Norge er lavere enn i landene rundt oss, sier Stein Rømmerud, konserndirektør i Norgesgruppen, til Nettavisen.
Han legger til at de i første halvår har redusert resultatet, og mener det viser at de har investert i å bremse prisveksten.
Kommentar: «Hilde flyr turister til Syden – men tar seg ikke råd til sydentur sjøl»