JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dagligvarer

Butikkene øker matprisene mer enn nødvendig, mistenker Forbrukerrådet

Den dårlige konkurransen i dagligvaremarkedet gjør det for enkelt å maskere unødvendige prisøkninger.
Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Martin Guttormsen Slørdal

erlend@lomedia.no

Under Mat & Marked-konferansen i Oslo var Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, tydelig på at dagligvarehandelen er preget av for lite konkurranse.

Det kan medføre at dagligvarebransjen øker prisene mens de peker på økte råvarepriser, påpeker Forbrukerrådet.

– I et marked med så dårlig konkurranse, der alle deler av verdikjeden har hatt prisøkninger, er det lett å maskere det i økte råvarepriser. Det er vanskelig å vite om de øker mer enn nødvendig, sier Blyverket til Nettavisen.

– Det er ingen grunn til å tro at de har sluttet å drive butikk, og begynt med veldedighet, uttalte hun under konferansen.

Aktuelt: Produserer mat med tap – nå roper industrien etter strømstøtte

– Følger med

Hun anklager ingen, sier hun, men understreker at de følger nøye med.

– Det er selvsagt fristende å øke marginen litt ekstra på hvert produkt og i hvert ledd – fra produsent til forbruker – når det hver for se likevel bare blir en liten del av den enorme prisøkningen forbrukerne opplever, sier Blyverket

Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er skeptisk til dagligvarehandelens prisøkninger.

Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er skeptisk til dagligvarehandelens prisøkninger.

Martin Guttormsen Slørdal

Samtidig uttrykker hun et ønske om at Konkurransetilsynet fikk anledningen til å se enda nærmere på bransjen.

Kommentar: «Hvor mye tjener folk flest? Det er mindre enn mange trur»

Norgesgruppen: Redusert overskudd

Det er særlig Norgesgruppen, med sin markedsandel på 44 prosent gjennom butikkjeder som Meny og Kiwi, som pekes ut.

De kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Forbrukerrådet.

– Vi har mottatt tidenes høyeste prisøkning fra leverandørene våre. Det skyldes prisøkninger på råvarer, transport, emballasje, strøm og annet som påvirker prisene. Vi forhandler hardt for å holde disse prisene nede, i tillegg til at vi har investert i prispress gjennom hele perioden. Prisveksten på mat og drikke i Norge er lavere enn i landene rundt oss, sier Stein Rømmerud, konserndirektør i Norgesgruppen, til Nettavisen.

Han legger til at de i første halvår har redusert resultatet, og mener det viser at de har investert i å bremse prisveksten.

Kommentar: «Hilde flyr turister til Syden – men tar seg ikke råd til sydentur sjøl»

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse