Sommerferie på pinebenken for Ringnes-arbeiderne: – En enorm påkjenning
Distribusjonsspørsmålet skulle vært avgjort i mars. Nå blir sommerferien fylt av enda mer grubling og uro for Ringnes-arbeiderne.
Ringnessjåførene er skuffet over arbeidsgiveren.
Erlend Angelo
erlend@lomedia.no
«Et fantastisk godt og velorganisert selskap med et enormt overskudd, som så langt har vært fyrtårnet i Carlsberg er på vei rett ned i dass!»
Det er sterke ord som Ringnes-klubben har skrevet i forbindelse med dagens allmøte i selskapet.
Der har Ringnes igjen gitt beskjed om at avgjørelsen om selskapets egen distribusjon lar vente på seg.
«Nok en mørk dag i Ringnes sin i historie» skriver de tillitsvalgte i sin uttalelse.
Per i dag kjører den norske øl- og mineralvanngiganten ut alle varer selv fra anlegget på Gjelleråsen. Men selskapet har siden februar vurdert «å gå grossist». Det vil si at Norgesgruppen (Asko), Coop og Rema overtar varekjøringa.
Selskapet regner på innsparinger i mangemillionersklassen. Prisen må de ansatte betale. 250–300 arbeidsplasser kan forsvinne, som NNN-arbeideren har skrevet om flere ganger tidligere.
Forbannet og skuffet
Saken skulle vært avklart i månedsskiftet mars/april. Siden den gang har saken blitt utsatt og utsatt. I dag ble de ansatte innkalt til allmøte: Saken blir ikke avklart før i august, var kort oppsummert beskjeden.
– Katastrofalt! Vi ansatte sliter med usikkerheten. Dette er en enorm påkjenning. Nå ødelegger Ringnes sommerferien for mange av sine ansatte, sier Erik Torkelsen.
Han er leder av Fellesklubben Ringnes, med omtrent 500 medlemmer. De aller fleste jobber på anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo.
Erik Torkelsen og resten av tillitsvalgtkorpset i Ringnes er skuffet over arbeidsgiveren.
Erlend Angelo
Omtrent halvparten av medlemmene risikerer å miste jobben om Ringnes velger å gå over til grossistdistribusjon.
– Vi er bekymret for de ansattes ve og vel. Og framtid. Ringnes splitter opp en sammensveiset gjeng og kjører alt i dass, mener de tillitsvalgte i selskapet.
Ringnes: – Ikke en utsettelse
Den påstanden er Ringnes-ledelsen uenig i.
– Ringnes er et solid selskap som har levert gode resultater. De vurderingene vi står i handler om å rigge Ringnes for framtida – slik at vi kan gjenskape de gode resultatene i årene som kommer. Da må vi velge den distribusjonsmodellen som gir oss mest mulig konkurransekraft, sier kommunikasjonsdirektør Johanna Ellefsen Rostad til NNN-arbeideren.
Rostad og Ringnes beklager at ting har tatt lengre tid enn de trodde i februar, men sier forklaringen rett og slett er kompleksiteten i prosjektet.
Kommunikasjonsdirektør Johanna Ellefsen Rostad under demonstrasjonen utenfor Ringnes tidligere i år.
Erlend Angelo
– Vi beklager overfor våre ansatte at vi har vært nødt til å bruke mer tid. Vi gikk ut med informasjon i februar fordi vi er opptatt av å tidlig gjøre ansatte kjent med potensielle endringer. Det er slik vi har tradisjon for i Ringnes og i tråd med Hovedavtalen. Utfordringen med å gå ut med den typen informasjon tidlig, er at vi da ikke har de beste forutsetningene for å vurdere framdriften i prosjektet.
Målet er en avklaring i løpet av august.
– Slik situasjonen er nå, har vi ikke tilstrekkelig grunnlag for å ta en beslutning før sommeren. Da mener vi at det er ryddig at vi kommuniserer dette i dag, før første ferieavvikling i drift som starter opp i neste uke, sier Rostad.
– Vi vet at mange gjerne så at vi ikke gikk inn i dette. Vi har også stor forståelse for at det er krevende å stå i usikkerhet og vente på en beslutning. Nettopp derfor er det viktig for oss å møte folk og gi en oppdatering på hvor vi står, som vi gjorde det på dagens allmøte.
Psykisk helse-kurs
Klubbleder Torkelsen er mildt sagt skuffet over måten Ringnes behandler sine ansatte. Forrige gang Ringnes forhandlet med grossistene, så var det nettopp grossistene som presset på. Denne gangen er det Ringnes som har snudd og gått i forhandlinger – eller sonderinger, som de har valgt å kalle det – med grossistene.
Det har blitt opplevd som et dolkestøt i ryggen for de ansatte. Så også klubbleder Torkelsen. Han snublet inn i Ringnes via en sommerjobb for 34 år siden. Siden den gang har selskapet forandret seg mange ganger.
– Ringnes blitt et selskap som jeg ikke kjenner meg igjen i, sukkker Torkelsen.
Stemninga blant de ansatte er såpass dårlig at de tillitsvalgte har meldt seg på et Nav-kurs om psykisk helse.
– Det er noe vi har sett oss nødt til å gjøre, og er noe vi kommer til å prioritere rett over sommeren, forteller Torkelsen.