JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SIKRERE: I dette karosseriet er det bygget inn forsterkninger som sikrer føreren både ved kraft i front og fra siden.

SIKRERE: I dette karosseriet er det bygget inn forsterkninger som sikrer føreren både ved kraft i front og fra siden.

VDL

Sikkerhet for bussjåførene:

Fem bussjåfører har mistet livet siden 2012. Her bygger de en bybuss som sikrer føreren

Siden 2012 har fem bussførere mistet livet på jobb i kollisjoner helt ned mot 30 kilometer i timen. Med disse nye bussene kan slike ulykker bli historie.



19.05.2021
07:35
19.05.2021 10:12

ola.tommeras@fagbladet.no

Inntil nå har dette vært umulig. Politisk vilje til lovregulering har manglet og krav om sikkerhet har blitt ofret for lavest mulig pris i anbudsrundene.

I strid med reglene

Så sent som i slutten av april avviste samferdselsminister Knut Arild Hareide å innføre nasjonale krav om sikkerhet for førerne i bybussene. Særskilte norske regler ville stride mot EØS' konkurranseregler, ifølge ham.

Les mer: EØS-avtalen hindrer norske krav til sikkerhet for bussjåførene, mener Knut Arild Hareide

SAMMENPRESSET: For tre år siden mistet en Vy-fører livet og en ble skadet for livet i denne ulykken i Ullensaker. Den skjedde i 33 kilometer i timen.

SAMMENPRESSET: For tre år siden mistet en Vy-fører livet og en ble skadet for livet i denne ulykken i Ullensaker. Den skjedde i 33 kilometer i timen.

Statens vegvesen

Men samtidig som departementet har utredet, har markedet endret seg fullstendig. Nå kan busser der fører sitter med bare et par millimeter stålplater mellom seg og trafikken utenfor, bli historie.

Produsentene kastet seg rundt

I mai måned i fjor la nemlig bestillerselskapet Ruter ut et anbud for Oslo sør. Der ble det stilt krav til UNECE R29 som minimumsstandard for førerhuset i bybussene som skal settes i trafikk fra januar neste år.

Anbudet ble kritisert for manglende konkurransemulighet, siden veldig få produsenter hadde slike busser i produksjon for ett år siden.

I løpet av sommeren i fjor kastet produsentene seg rundt.

– Nå tilbyr nesten alle bybusser med førerhus som tilfredsstiller kravene i standarden UNECE R29, opplyser teknologidirektør Henning Berthelsen i Norgesbuss. Norgesbuss vant Ruter-anbudet Oslo sør som operatør.

Fem bybussjåfører drept på seks år: Nå kommer krav om sikkerhet for fører inn i Ruter-anbudene

På veien vil de være som denne fullelektriske bussen. Det som ikke synes er en rekke livreddende tekniske løsninger som nå er installert ved førerplassen.

På veien vil de være som denne fullelektriske bussen. Det som ikke synes er en rekke livreddende tekniske løsninger som nå er installert ved førerplassen.

VDL

– Legg merke til dette

Da Norgesbuss ba om busser i markedet, fikk de inn mange tilbud fra Europa og Kina. Samtlige tilfredsstiller mer enn standarden UNECE R29.

Nederlandske VDL skal levere 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju.

Ruter melder nå at i samtlige anbud framover vil det kreves minimumsstandarder for førersikkerhet.

– Nå gjelder det å få alle andre bestillerselskap og politikerne til å forstå at løsningene finnes, og at det må kreves. Nå ofrer de sjåførene dersom de ikke stiller krav om det, sier bussjåfør gjennom mange år og styremedlem i Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Ove Andreas Solberg.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Ofret sikkerheten

Politikerne ber om flest mulig kilometer for hver krone. Bestillerselskapene kjører hard konkurranse på oppdrag fra politikerne, der lite skiller hvem som vinner anbud til flere hundre millioner kroner. Sikkerhet for fører blir ofret for lavest mulig pris.

– Det er et paradoks. Tilbyr vi en buss med sikrere førerhus, så blir den dyrere, vi taper anbudet, og bussen blir aldri produsert, sa markedsdirektør for Volvo buss Norge, Sven Åge Løkken til Fagbladet i fjor.

I likhet med resten av bransjen hilste han kravet velkommen.

– Når det ligger som et krav, blir det likt for alle.

Peker på hverandre

Bybussene der fører sitter i front med stort sett bare metallplater rundt seg, har kostet liv, helse og utrygghet på jobb. Førere har mistet livet i ulykker helt ned i 30 kilometer i timen, ulykker de trolig kunne spasert uskadd fra hadde det vært en helt vanlig personbil.

Likevel har det vært politisk umulig å stille krav til sikrere førerhus i bybussene. Flere samferdselsministre har avvist å innføre nasjonale krav, og vist til mangel på europeiske krav. EU peker på produsentene, som igjen viser til bestillerselskapene, mens bestillerselskapenes politiske eierskap viser til manglende nasjonale krav.

Slik sto stillingen.

Så skjedde det noe

Da Ruter la ut anbud for Oslo Sør i fjor, var det første gang med et krav om sikkerhet for føreren. Bussene skulle tilfredsstille minimum standarden UNECE R29 – en standard som beskriver hvor mye førerhuset skal tåle og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.

– Standard R29 vil nå bli krevd i alle framtidige anbud fra Ruter, opplyser pressevakt i Ruter Knut-Martin Løken.

Flere av de store produsentene opplyser til Fagbladet at nye generasjoner busser som blir lansert denne høsten og neste år, vil alle tilfredsstille kravene til sikkerhet for fører.

Samferdselsdepartementet: Norge kan ikke stille strengere krav enn Europa.

Utfordra til å levere mer

– Vi utfordra leverandørene til å levere mest mulig sikkerhet utover det Ruter krevde. Det har de gjort, forteller teknologidirektør i Norgesbuss Henning Berthelsen, som forklarer hvorfor dette var viktig:

– R29 stiller krav til hva førerhuset skal tåle i front, men fører i bybussene sitter på hjørnet i bussen. Ved ulykker med tragisk utfall har det ofte vært påkjenning utenfor deformasjonsområdet.

Mye ingeniørarbeid

Produsentene holder priser hemmelig, men direktør Frank Reichel i VDL Bus & Coach Norway sier det ikke dreier seg om noe voldsom prisøkning i produksjonen. Det har tidligere versert tall på 30.000 kroner for tekniske løsninger som kan redde sjåførens liv.

– Men vi har brukt en god del ingeniørkapasitet for å få til de tekniske løsningene. Dette er løsninger som tilfredsstiller mer enn bare R29, sier Reichel. Den investeringen bruker VDL til mer enn dette oppdraget.

– Neste år kommer vi med en ny generasjon busser. Da vil vi ha et helt nytt sikkerhetsregime, som vil være standard på alle, forteller han.

Mistet kolleger

Det er mer enn fem år siden at hovedverneombud Harald Sehm i landets største busselskap, Vy, brakte fram krav om økt sikkerhet på jobben for bussjåførene. Vinteren 2017 mistet sjåførene to kolleger. Sehm troppet opp hos samferdselsministeren.

Men både han og LO-forbund som har kjempet for sjåførene, har møtt veggen gang på gang. Nå sier Sehm:

– Dette viste at det var jo ikke så vanskelig likevel.

– Men det er fortsatt slik at bestillerselskapene først og fremst vil ha mest mulig kilometer for hver krone. Nå må vi sørge for at politikerne som gir føringer for bestillerselskapene, forstår at konkurransen kan ivaretas med krav til sikkerhet. Vi må ikke ende opp med at de få produsentene som er igjen med busser uten sikkerhet, vinner anbudene, advarer Sehm.

Artikkelen fortsetter under bildet.

ENDELIG GJENNOMSLAG: Ove Andreas Solberg i seksjonsstyret og hoververnombud Harals Sehm i Vy, har etterlyst bedre sikkerhet for førerne i flere år.

ENDELIG GJENNOMSLAG: Ove Andreas Solberg i seksjonsstyret og hoververnombud Harals Sehm i Vy, har etterlyst bedre sikkerhet for førerne i flere år.

Ola Tømmerås

Usikkert på jobb

Bybussførerne jobber vitende om at de sitter i front i et 19 tonn tungt kjøretøy med bare noen tynne plater mellom seg og trafikken.

– Hver ulykke minner oss på det. Det skaper bekymring. Man tenker sitt på smale veier når vi vet hvor utsatt til vi sitter, sier Sehm.

– Jeg tror ikke politikerne som eier bestillerselskapene, forstår risikoen. De er ikke klar over det, sier styremedlem i YST, Ove Andreas Solberg, som selv har sittet bak et bussratt det meste av sitt yrkesliv.

Anbudet som endret bransjen

• Ruter-anbudet for Oslo Sør har satt spor i Europa.

• For første gang i et norsk anbud, er det krevd økt sikkerhet for fører i bybussene.

• I mai 2020 var det få leverandører som hadde busser i produksjon som tilfredsstilte kravene. Ett år senere har nær alle produsenter slike busser.

• Oslo Sør er også et spesielt miljøanbud. 109 av bussene er elektriske. Det gjør at busstransport i 96 prosent av anbudsområdet Oslo Sør blir elektrisk. Totalt for Oslo er 40 prosent av busstrafikken elektrisk, når disse bussene kommer i trafikk.

Standarden UNECE R29

• Beskriver hvor mye førerhuset skal tåle og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.

• Bussene som skal leveres til Norgesbuss, tilfredsstiller mer enn R29.

• Inntil nylig tilfredsstilte de færreste bybusser R29.

Anbudet Oslo Sør

• Setter ny miljørekord med 109 av 114 busser helelektriske.

• Setter for første gang krav til sikkerhet for føreren, som kun én produsent kunne tilfredsstille for ett år siden.

• Disse produsentene skal levere: Nederlandske VDL 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju.

• Flere store produsenter, blant annet VDL, opplyser at alle nye busser kommer til å tilfredsstille disse kravene.

Vi har brukt en god del ingeniørkapasitet for å få til dette

Direktør VDL Bus & Coach Norway, Frank Reichel

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.05.2021
07:35
19.05.2021 10:12



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

Marit Hommedal / NTB

Disse partiene støtter Fagforbundets medlemmer før valget

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget


Flere saker