JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SIKRERE: I dette karosseriet er det bygget inn forsterkninger som sikrer føreren både ved kraft i front og fra siden.

SIKRERE: I dette karosseriet er det bygget inn forsterkninger som sikrer føreren både ved kraft i front og fra siden.

VDL

Sikkerhet for bussjåførene:

Fem bussjåfører har mistet livet siden 2012. Her bygger de en bybuss som sikrer føreren

Siden 2012 har fem bussførere mistet livet på jobb i kollisjoner helt ned mot 30 kilometer i timen. Med disse nye bussene kan slike ulykker bli historie.


19.05.2021
07:35
19.05.2021 10:12

ola.tommeras@fagbladet.no

Inntil nå har dette vært umulig. Politisk vilje til lovregulering har manglet og krav om sikkerhet har blitt ofret for lavest mulig pris i anbudsrundene.

I strid med reglene

Så sent som i slutten av april avviste samferdselsminister Knut Arild Hareide å innføre nasjonale krav om sikkerhet for førerne i bybussene. Særskilte norske regler ville stride mot EØS' konkurranseregler, ifølge ham.

Les mer: EØS-avtalen hindrer norske krav til sikkerhet for bussjåførene, mener Knut Arild Hareide

SAMMENPRESSET: For tre år siden mistet en Vy-fører livet og en ble skadet for livet i denne ulykken i Ullensaker. Den skjedde i 33 kilometer i timen.

SAMMENPRESSET: For tre år siden mistet en Vy-fører livet og en ble skadet for livet i denne ulykken i Ullensaker. Den skjedde i 33 kilometer i timen.

Statens vegvesen

Men samtidig som departementet har utredet, har markedet endret seg fullstendig. Nå kan busser der fører sitter med bare et par millimeter stålplater mellom seg og trafikken utenfor, bli historie.

Produsentene kastet seg rundt

I mai måned i fjor la nemlig bestillerselskapet Ruter ut et anbud for Oslo sør. Der ble det stilt krav til UNECE R29 som minimumsstandard for førerhuset i bybussene som skal settes i trafikk fra januar neste år.

Anbudet ble kritisert for manglende konkurransemulighet, siden veldig få produsenter hadde slike busser i produksjon for ett år siden.

I løpet av sommeren i fjor kastet produsentene seg rundt.

– Nå tilbyr nesten alle bybusser med førerhus som tilfredsstiller kravene i standarden UNECE R29, opplyser teknologidirektør Henning Berthelsen i Norgesbuss. Norgesbuss vant Ruter-anbudet Oslo sør som operatør.

Fem bybussjåfører drept på seks år: Nå kommer krav om sikkerhet for fører inn i Ruter-anbudene

På veien vil de være som denne fullelektriske bussen. Det som ikke synes er en rekke livreddende tekniske løsninger som nå er installert ved førerplassen.

På veien vil de være som denne fullelektriske bussen. Det som ikke synes er en rekke livreddende tekniske løsninger som nå er installert ved førerplassen.

VDL

– Legg merke til dette

Da Norgesbuss ba om busser i markedet, fikk de inn mange tilbud fra Europa og Kina. Samtlige tilfredsstiller mer enn standarden UNECE R29.

Nederlandske VDL skal levere 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju.

Ruter melder nå at i samtlige anbud framover vil det kreves minimumsstandarder for førersikkerhet.

– Nå gjelder det å få alle andre bestillerselskap og politikerne til å forstå at løsningene finnes, og at det må kreves. Nå ofrer de sjåførene dersom de ikke stiller krav om det, sier bussjåfør gjennom mange år og styremedlem i Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Ove Andreas Solberg.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Ofret sikkerheten

Politikerne ber om flest mulig kilometer for hver krone. Bestillerselskapene kjører hard konkurranse på oppdrag fra politikerne, der lite skiller hvem som vinner anbud til flere hundre millioner kroner. Sikkerhet for fører blir ofret for lavest mulig pris.

– Det er et paradoks. Tilbyr vi en buss med sikrere førerhus, så blir den dyrere, vi taper anbudet, og bussen blir aldri produsert, sa markedsdirektør for Volvo buss Norge, Sven Åge Løkken til Fagbladet i fjor.

I likhet med resten av bransjen hilste han kravet velkommen.

– Når det ligger som et krav, blir det likt for alle.

Peker på hverandre

Bybussene der fører sitter i front med stort sett bare metallplater rundt seg, har kostet liv, helse og utrygghet på jobb. Førere har mistet livet i ulykker helt ned i 30 kilometer i timen, ulykker de trolig kunne spasert uskadd fra hadde det vært en helt vanlig personbil.

Likevel har det vært politisk umulig å stille krav til sikrere førerhus i bybussene. Flere samferdselsministre har avvist å innføre nasjonale krav, og vist til mangel på europeiske krav. EU peker på produsentene, som igjen viser til bestillerselskapene, mens bestillerselskapenes politiske eierskap viser til manglende nasjonale krav.

Slik sto stillingen.

Så skjedde det noe

Da Ruter la ut anbud for Oslo Sør i fjor, var det første gang med et krav om sikkerhet for føreren. Bussene skulle tilfredsstille minimum standarden UNECE R29 – en standard som beskriver hvor mye førerhuset skal tåle og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.

– Standard R29 vil nå bli krevd i alle framtidige anbud fra Ruter, opplyser pressevakt i Ruter Knut-Martin Løken.

Flere av de store produsentene opplyser til Fagbladet at nye generasjoner busser som blir lansert denne høsten og neste år, vil alle tilfredsstille kravene til sikkerhet for fører.

Samferdselsdepartementet: Norge kan ikke stille strengere krav enn Europa.

Utfordra til å levere mer

– Vi utfordra leverandørene til å levere mest mulig sikkerhet utover det Ruter krevde. Det har de gjort, forteller teknologidirektør i Norgesbuss Henning Berthelsen, som forklarer hvorfor dette var viktig:

– R29 stiller krav til hva førerhuset skal tåle i front, men fører i bybussene sitter på hjørnet i bussen. Ved ulykker med tragisk utfall har det ofte vært påkjenning utenfor deformasjonsområdet.

Mye ingeniørarbeid

Produsentene holder priser hemmelig, men direktør Frank Reichel i VDL Bus & Coach Norway sier det ikke dreier seg om noe voldsom prisøkning i produksjonen. Det har tidligere versert tall på 30.000 kroner for tekniske løsninger som kan redde sjåførens liv.

– Men vi har brukt en god del ingeniørkapasitet for å få til de tekniske løsningene. Dette er løsninger som tilfredsstiller mer enn bare R29, sier Reichel. Den investeringen bruker VDL til mer enn dette oppdraget.

– Neste år kommer vi med en ny generasjon busser. Da vil vi ha et helt nytt sikkerhetsregime, som vil være standard på alle, forteller han.

Mistet kolleger

Det er mer enn fem år siden at hovedverneombud Harald Sehm i landets største busselskap, Vy, brakte fram krav om økt sikkerhet på jobben for bussjåførene. Vinteren 2017 mistet sjåførene to kolleger. Sehm troppet opp hos samferdselsministeren.

Men både han og LO-forbund som har kjempet for sjåførene, har møtt veggen gang på gang. Nå sier Sehm:

– Dette viste at det var jo ikke så vanskelig likevel.

– Men det er fortsatt slik at bestillerselskapene først og fremst vil ha mest mulig kilometer for hver krone. Nå må vi sørge for at politikerne som gir føringer for bestillerselskapene, forstår at konkurransen kan ivaretas med krav til sikkerhet. Vi må ikke ende opp med at de få produsentene som er igjen med busser uten sikkerhet, vinner anbudene, advarer Sehm.

Artikkelen fortsetter under bildet.

ENDELIG GJENNOMSLAG: Ove Andreas Solberg i seksjonsstyret og hoververnombud Harals Sehm i Vy, har etterlyst bedre sikkerhet for førerne i flere år.

ENDELIG GJENNOMSLAG: Ove Andreas Solberg i seksjonsstyret og hoververnombud Harals Sehm i Vy, har etterlyst bedre sikkerhet for førerne i flere år.

Ola Tømmerås

Usikkert på jobb

Bybussførerne jobber vitende om at de sitter i front i et 19 tonn tungt kjøretøy med bare noen tynne plater mellom seg og trafikken.

– Hver ulykke minner oss på det. Det skaper bekymring. Man tenker sitt på smale veier når vi vet hvor utsatt til vi sitter, sier Sehm.

– Jeg tror ikke politikerne som eier bestillerselskapene, forstår risikoen. De er ikke klar over det, sier styremedlem i YST, Ove Andreas Solberg, som selv har sittet bak et bussratt det meste av sitt yrkesliv.

Anbudet som endret bransjen

• Ruter-anbudet for Oslo Sør har satt spor i Europa.

• For første gang i et norsk anbud, er det krevd økt sikkerhet for fører i bybussene.

• I mai 2020 var det få leverandører som hadde busser i produksjon som tilfredsstilte kravene. Ett år senere har nær alle produsenter slike busser.

• Oslo Sør er også et spesielt miljøanbud. 109 av bussene er elektriske. Det gjør at busstransport i 96 prosent av anbudsområdet Oslo Sør blir elektrisk. Totalt for Oslo er 40 prosent av busstrafikken elektrisk, når disse bussene kommer i trafikk.

Standarden UNECE R29

• Beskriver hvor mye førerhuset skal tåle og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.

• Bussene som skal leveres til Norgesbuss, tilfredsstiller mer enn R29.

• Inntil nylig tilfredsstilte de færreste bybusser R29.

Anbudet Oslo Sør

• Setter ny miljørekord med 109 av 114 busser helelektriske.

• Setter for første gang krav til sikkerhet for føreren, som kun én produsent kunne tilfredsstille for ett år siden.

• Disse produsentene skal levere: Nederlandske VDL 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju.

• Flere store produsenter, blant annet VDL, opplyser at alle nye busser kommer til å tilfredsstille disse kravene.

Vi har brukt en god del ingeniørkapasitet for å få til dette

Direktør VDL Bus & Coach Norway, Frank Reichel

19.05.2021
07:35
19.05.2021 10:12

Anbudet som endret bransjen

• Ruter-anbudet for Oslo Sør har satt spor i Europa.

• For første gang i et norsk anbud, er det krevd økt sikkerhet for fører i bybussene.

• I mai 2020 var det få leverandører som hadde busser i produksjon som tilfredsstilte kravene. Ett år senere har nær alle produsenter slike busser.

• Oslo Sør er også et spesielt miljøanbud. 109 av bussene er elektriske. Det gjør at busstransport i 96 prosent av anbudsområdet Oslo Sør blir elektrisk. Totalt for Oslo er 40 prosent av busstrafikken elektrisk, når disse bussene kommer i trafikk.

Standarden UNECE R29

• Beskriver hvor mye førerhuset skal tåle og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.

• Bussene som skal leveres til Norgesbuss, tilfredsstiller mer enn R29.

• Inntil nylig tilfredsstilte de færreste bybusser R29.

Anbudet Oslo Sør

• Setter ny miljørekord med 109 av 114 busser helelektriske.

• Setter for første gang krav til sikkerhet for føreren, som kun én produsent kunne tilfredsstille for ett år siden.

• Disse produsentene skal levere: Nederlandske VDL 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske BYD sju.

• Flere store produsenter, blant annet VDL, opplyser at alle nye busser kommer til å tilfredsstille disse kravene.




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året


Flere saker