Oppsagte piloter må søke på egne jobber:
Flygerforbundet sender SAS-striden til LO-advokatene
Norsk Flygerforbund vil snu alle steiner – også juridisk – i striden rundt omstruktureringen av SAS, som sa nei til å stille på «Debatten» på NRK.
SAS kan ha brutt organisasjonsretten da de skrev tariffavtale med et dansk forbund uten å ta det opp med norske ansattes organisasjoner, mener Flygerforbundet. Nå ligger striden på bordet hos LO-advokatene.
Tormod Ytrehus
helge@lomedia.no
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, bekrefter overfor FriFagbevegelse at omstruktureringen til SAS vil bli gjenstand for en juridisk vurdering av LO-advokatene.
Bakgrunnen er at SAS blant annet kan ha brutt hovedavtalens punkt om organisasjonsretten. «Et sentralt prinsipp i nasjonal og internasjonal rett på arbeidsrettens område er retten for arbeidstakere og arbeidsgivere til å organisere seg og gjennom kollektive avtaler ivareta sine interesser», heter det blant annet i paragraf 2–1.
Det heter videre at man «skal vise respekt for organisasjonenes interesse og ikke opptre på en måte som svekker hverandres posisjon».
– Her har SAS skrevet en tariffavtale med et dansk forbund som forsøker å gjøre omstruktureringen stueren uten å ha pratet med oss, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Kommunikasjonssjef i SAS Norge, John Eckhoff, avviser at Hovedavtalen kan være brutt.
– SAS sin vurdering er at endringene faller inn under Hovedavtalen, sier han til FriFagbevegelse.
Sa nei til TV-debatt
Carlsen reagerer også på at SAS sier nei til å diskutere omstruktureringen i det TV-sendte «Debatten» på NRK. Siden SAS ikke ønsket å stille, ble det ingen debatt.
John Eckhoff sier til FriFagbevegelse at SAS dessverre ikke hadde anledning til å stille.
– Det er helt klart skuffende. Vi hadde forventet å få en ordentlig debatt om både de samfunnsmessige, forretningsmessige og menneskelige konsekvensene av den veien SAS nå har valgt for de neste årene, mener Yngve Carlsen.
Saken fortsetter under bildet.
SKUFFET: Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen vil ha debatt. Han reagerer på at SAS sa nei til å diskutere omstruktureringen i den TV-sendte «Debatten» på NRK.
Håvard Sæbø
Søker etter nye piloter
Den siste uken har det bygget seg opp en konflikt mellom SAS og deres tidligere ansatte. De sitter på en gjenansettelsesrett i selskapet, etter at de ble sagt opp som følge av pandemien.
I mellomtiden har selskapet opprettet underselskaper, hvor de blant annet søker etter nye piloter.
For fagbevegelsen er gjeninntredelsesretten hellig og en del av grunnmuren i et anstendig arbeidsliv. Men de oppsagte ansatte får ingen fortrinnsrett til jobbene som nå utlyses, fordi SAS selv mener det ikke er snakk om stillinger i morselskapet.
Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av
– Å forsøke seg på juridiske krumspring i et selskap der den svenske og danske stat er hovedeiere blir rimelig spesielt. Dette bryter faktisk mot selve grunntenkningen i den nordiske modellen som er tuftet på god økonomisk styring av landet, god offentlig velferd og et godt organisert og anstendig arbeidsliv. Å utfordre slike prinsipper er selvsagt ikke akseptabelt, mener Yngve Carlsen.
– For våre oppsagte medlemmer er situasjonen nå dramatisk. Hundrevis av lojale tidligere SAS-ansatte har vært arbeidsløse i snart 18 måneder. At de til overmål har fått beskjed om å sitte klar med både blankpussa sko og nypresset uniform for en retur til selskapet straks passasjerene igjen vil på vingene, og at dette helt plutselig ikke gjelder lenger er selvsagt fullstendig uakseptabelt. Vår arbeidslivsmodell forutsetter nemlig at ansvarlige parter opptrer ansvarlig. At SAS ikke ønsker en debatt om dette, synes jeg er et nytt lavmål, sier Carlsen.
LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv
Flytter baser
Striden startet med at SAS nå flytter en av basene til det irske datterselskapet SAIL fra Malaga til København, blant annet etter å ha forhandlet med Flyvebranchens Personale Union (FPU) «bak ryggen» på hovedtyngden av SAS-ansatte, ikke bare i Danmark men i hele selskapet.
Lignende baser skal etter hvert opprettes både i Oslo og Stockholm.
Gjennom å danne nye selskap mener SAS-ledelsen at piloter som er oppsagt på grunn av pandemien mister sin femårs rett til reansettelser, rett og slett fordi jobben er borte.
I tillegg skal SAS bytte ut en flyflåte, noe som gjør at de oppsagte pilotene må gjennom et opplæringsprogram for i det hele tatt å være kvalifisert til sin tidligere jobb. En opplæring de i praksis må koste selv.
– Dette bryter selvsagt med de mest grunnleggende prinsippene i et anstendig arbeidsliv. Vi har derfor sagt at vi vil bruke alle virkemidler i verktøykassa for å stoppe dette. Hovedavtalen trekker opp hvordan partssamarbeidet skal foregå. Det SAS har gjort her bidrar ikke akkurat til godt partssamarbeid, noe selvsagt SAS er avhengig av for å lykkes som selskap. Dette skaper kun trøbbel, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Kommentar: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»
Dansk fagforening
Også lederen av LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen, bekrefter at LO skal gå grundig gjennom saken og snu alle steiner.
Det som i en stor grad har satt fyr på denne striden er at SAS har inngått en tariffavtale med en dansk forening, som i en liten grad representerer SAS-ansatte. FPU er opprinnelig en del av jernbaneforbundet i Danmark.
En gruppe danske SAS-piloter brøt ut av Dansk Pilotforening og stiftet en ny fagforening som tilsluttet seg FPU. Forbundet har bare et mindre antall SAS-piloter i sine rekker og var en del av dansk LO som fra 1. januar 2019 ble til FH – Fagbevegelsens Hovedorganisation – etter en sammenslåing med det som i Norge kan regnes som Unio.
Kritikken mot det danske forbundet hagler på sosiale medier etter at forbundet inngikk avtalen direkte med SAS og Norwegian, en avtale som hevdes å svekke ansattes rettigheter og er ødeleggende for det norske og skandinaviske arbeidsmarkedet.
Før helgen sa formannen i Norske SAS-Flygeres Forening, Christian Laulund, at «dette er så ille at jeg får en vond smak i munnen. Jeg har nesten ikke ord».
– Det som skjer er rett og slett uhørt i det skandinaviske arbeidslivet. Det hele har vært et skittent spill hvor det bak ryggen på oss er tegnet en avtale med en fagforening som knapt har medlemmer i SAS som rammes av dette, og som er brukt for alt det er verdt av selskapet. Samtidig er 2000 ansatte, som har gått arbeidsledig i halvannet år, kastet under bussen, sa Laulund til FriFagbevegelse sist fredag.
Det danske forbundet avviser påstandene om at de motarbeider ansattes interesser. Lederen av FPU, Thilde Waast, avviser kritikken og mener forbundet har satt et stort avtrykk på avtalen.
Men når det gjelder forholdet rundt reansettelsesavtalen, som nå forsvinner, henviser hun bare til SAS.
– FPU har forhandlet en overenskomst med gode vilkår for den kommende Connect-basen. Det har vi gjort fordi det var nødvendig å gjøre opp med SAIL-produksjonen utenfor Skandinavia. Vi er glade for at vi har fått muligheten til å gå aktivt inn og sette et stort avtrykk på en produksjon som var på vei til å forlate Skandinavia, skriver hun i en mail til FriFagbevegelse.
– Med avtalen setter vi kjepper i hjulene for mer outsourcing på utenlandske vilkår i SAS. Nå har vi sørget for at den kommende SAS Connect-base får ordentlige vilkår fra begynnelsen. Det betyr at vi ikke skal ha samme kamp som vi tidligere har hatt med å overenskomstdekke SAS’ underleverandører, legger hun til.
– Men dere spolerer re-ansettelsesavtalen som oppsagte piloter har?
– Der må vi henvise til SAS, svarer hun.
Danskene har en annen tradisjon i forhold til tariffavtaler enn i Norge.
I Norge er ikke tariffavtaler fyldig før de er godkjent av LO.
Mye lest: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp
Dette sier SAS:
SAS på sin side avviser at de driver med fagforeningsknusing.
– Vi har avtale med totalt 38 ulike fagforeninger og har nå inngått en avtale med en av Danmarks største (FPU) for å sikre skandinaviske jobber, svarer kommunikasjonssjefen i svenske SAS, Freja Annamatz.
– For å bli lønnsom igjen må vi fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, svarer hun.