JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Å dele togtrafikken på Østlandet mellom to selskaper går mot Senterpartiets og regjeringas politikk, mener Erling Sande (Sp).

Å dele togtrafikken på Østlandet mellom to selskaper går mot Senterpartiets og regjeringas politikk, mener Erling Sande (Sp).

Morten Hansen/Ragne B. Lysaker

Jernbanereformen

Full krangel om jernbanen: Trafikken på Østlandet må ikke deles opp, mener Senterpartiet

Å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper går mot Hurdalsplattformen, mener Sp-topp med partiet i ryggen.



31.08.2022
14:08
31.08.2022 15:10

herman@lomedia.no

– Dette virker som et grep som heller kan ta oss lenger vekk fra de måla som er satt i Hurdalsplattformen.

Det sier leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Erling Sande fra Senterpartiet (Sp).

Han og Sp er svært kritiske til Jernbanedirektoratets forslag om å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper, Vy og Flytoget.

– Jeg er kritisk selv og har fått mange reaksjoner i partiet. Vi kommer til å være tydelige på hva som er vårt standpunkt i saka og kommunisere det ut, understreker Sande.

– Dette er en prosess som skjer i Jernbanedirektoratet. Men det er politisk styring av direktoratet, så sånn jeg ser denne saka trenger ikke dette å bli det endelige utfallet, sier Sande.

Dette er nok også noe komiteen Sande leder vil diskutere framover.

Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse

Vil dele Østlandet

Persontrafikken i jernbanen på Østlandet deles inn i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.

I dag kjøres mesteparten av denne trafikken av Vy, med unntak av Flytoget som drifter ekspresstoga til og fra Oslo lufthavn.

Jernbanedirektoratet har bestemt at de ønsker å forhandle med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2. Begge er statlige selskaper.

Direktoratet mener at å ha to selskaper vil øke kvaliteten på tilbudet.

Dette har de kommet fram til uten å få en eneste ekstern vurdering, og tatt beslutninga med bakgrunn i mange antakelser og manglende informasjon.

Avsløring: Spurte ikke ekspertene før Vy mista halve Østlandet

Får kritikk

I Hurdalsplattformen står det at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av persontrafikken i jernbanen.

De setter også et mål om færre selskaper i jernbanesektoren.

Forslaget til Direktoratet har skapt mange reaksjoner.

Både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har gått hardt ut mot deling av jernbanen.

Flere Arbeiderpartiet-medlemmer har meldt seg ut eller trua med å melde seg ut av partiet i protest.

LO-veteran har fått nok: Forlater Ap om de ikke snur i jernbanepolitikken

Ikke løftebrudd

Det var regjeringa som ba direktoratet invitere Flytoget og Vy til forhandlinger om trafikken på Østlandet.

Til Aftenposten har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vært tydelig på at dette ikke går mot løftene fra regjeringa.

– Vi stoppet konkurransen og benytter oss av de to togselskapene vi har. Det er ikke nå mulig si om vi ender opp med ett eller to selskaper på distansene, sa Nygård til avisa.

«Regjeringen er opptatt av at de reisende får et best mulig togtilbud. Måten å få til det på mener vi er å hente ut det beste i de to statlige togselskapene vi har.»

Det skreiv statssekretær i Samferdselsdepartementet Johan Vasara (Ap) i et innlegg 29. august.

Vil ha færre selskaper

Sande mener regjeringa generelt har gjort viktige grep mot konkurranseutsettinga av jernbanen.

Erling Sande (Sp).

Erling Sande (Sp).

Ragne B. Lysaker / Senterpartiet

– Det blir vel en form for konkurranse med to selskaper på Østlandet?

– Det er i hvert fall to aktører som til en viss grad blir stilt opp mot hverandre. Vi har argumentert for færre selskaper, det er fordi man snarere kan hente ut fordelene ved å tenke mer samhandling.

Sande trekker fram at bruk av togmateriell er et eksempel der samhandling vil fungere bedre.

Da kan man for eksempel bruke togsett på tvers av områder, sier politikeren.

– Mye av energien går vekk i kommunikasjon mellom ulike aktører i jernbanesektoren. Færre selskaper gir færre barrierer for samhandling.

Senterpartiet har ikke konkludert med om de to statlige togselskapa skal samles i et selskap, opplyser Sande og trekker fram at de to selskapa i dag har ganske ulike oppdrag.

Må bruke pengene riktig

Senterpartiet mener kvaliteten i jernbanen alltids kan bli bedre, men at det ikke gjøres ved å konkurranseutsette den.

– Vi kan gjøre det med å stille kvalitetskrav til selskapa og vi kan gjøre det med å bruke ressursene riktig.

Det er altså et spørsmål om hvordan man bruker ressursene.

– Jernbanen har allerede en stor andel av de samla ressursene vi bruker på samferdsel. Man må bruke ressursene så man får mest mulig jernbane for pengene, særlig i disse tider.

Her finnes det flere utfordringer som må løses. Både med infrastruktur og togkapasiteten, spesielt gjennom Oslo, understreker Sande.

(Oppdatert med tidligere uttalelser fra Jon-Ivar Nygård og Johan Vasara)

31.08.2022
14:08
31.08.2022 15:10



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen er svært skuffet over svaret fra departementet. Her under redegjøringen i Stortinget i 2019, i forbindelse med trygdeskandalen som har sendt uskyldige i fengsel.

Leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen er svært skuffet over svaret fra departementet. Her under redegjøringen i Stortinget i 2019, i forbindelse med trygdeskandalen som har sendt uskyldige i fengsel.

Stian Lysberg Solum / NTB

Frykter at engangsutbetalingen til uføre kan forsvinne

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Brian Cliff Olguin

Lærerne tapte trolig 10.000 hver på streiken

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon


Flere saker