JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godsstreiken avverget på overtid

Minstelønna øker med over sju kroner timen og ansiennitetsstigen beholdes.
- Meklingen stod på stedet hvil lenge, men rundt fristen begynte arbeidsgiverne å komme oss i møte, så da skjønte jeg vi ville få en løsning, sier Morten Hagen, Transportarbeiderforbundets forhandlingsleder.

- Meklingen stod på stedet hvil lenge, men rundt fristen begynte arbeidsgiverne å komme oss i møte, så da skjønte jeg vi ville få en løsning, sier Morten Hagen, Transportarbeiderforbundets forhandlingsleder.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Drøyt fire timer på overtid, kunne partene sette signaturen på protokollen hos mekler Inger-Marie Landfald, med et resultat forhandlingsleder for NTF, Morten Hagen er veldig godt fornøyd med. Det til tross for at han litt før midnatt var klar for å ta brudd i meklinga.

Godsstreik vil gi bensinkrise

Var klare til å gå

– Meklingen hadde stått fast på stedet hvil både mandag og tirsdag. Før meklingsfristen ga vi signaler på at dersom det ikke kom bevegelser fra arbeidsgiversiden, ville vi pakke sekken og dra ved fristens utløp. Men rundt fristen begynte de å beveg seg både når det gjaldt å oppgi kravet sitt om å fjerne ansiennitetsstigen som allerede ligger i avtalen og den størrelsen vi hadde skissert på minstelønnsøkninga, så da skjønte jeg at vi kom til å bli enige, sier Hagen.

Hadde ikke det skjedd, ville det blitt streik.

– Det resultatet vi hadde fram til da, tror jeg det skulle vært enkelt å motivere medlemmene våre til å gå ut i streik på, innrømmer han.

Veldig godt fornøyd

For det var nettopp arbeidsgivernes krav om å fjerne allerede opparbeidede rettigheter som ansiennitetsstige og overtidsbetaling for hver påbegynt halvtime, som voldte de største problemene både i forhandlingene i mai og meklingen. Enigheten betyr likevel ikke at resultatet er status quo sammenlignet med den forrige tariffavtalen.

Det skyldes ikke minst endringene i bilaget som omhandler Yrkeskompetansebeviset. Det er et bevis alle sjåfører må ha for å kunne jobbe som yrkessjåfører, og som man må ta kurs for å få.

– Vi har fått fjernet en klausul i ordningen om at dersom man sluttet etter ett år måtte man betale tilbake hele eller deler av kurskostnadene pluss lønn for de dagene kurset ble holdt. I tillegg har vi fått fastslått at arbeidsgiver skal dekke reiseutgifter dersom YKB-kurset ikke avholdes der den ansatte er stasjonert, og vi har også fått en bedre avtale for den faktiske lønnsdekninga under kurset. Faktisk har vi fått mer enn vi krevde på dette punktet, så det er jeg veldig godt fornøyd med, sier Hagen.

Økt minstelønn

For å få til dette ble noen mindre krav "solgt ut" under meklingen, og tillegget på minstelønna ble også litt mindre enn man i utgangspunktet krevde, men Hagen mener likevel at det økonomiske resultatet også ble bra til slutt.

– Vi har fått 5,8 prosent økning på minstelønna, noe som gjør at satsene økes med 7,33 kroner på minstelønnssatsen. Den allmenngjorte lønna for godssjåfører vil dermed øke tilsvarende. Vi sikret også et generelt tillegg på to kroner timen for alle som tjener over timelønna og som har en timelønn som ikke tas igjen av økninga på minstelønnssatsen, sier Hagen.

Oppgjøret fulgte ellers frontfaget på økning av matpenger, pensjon og sykelønn.

Til uravstemning

Det ble også enighet om å sette ned et utvalg for å se på kompetanse i bransjen og for å vurdere lønnsystemet for langtransportssjåførene.

Resultatet sendes nå ut til uravstemning direkte til alle medlemmene.

– Et samlet bransjeråd har anbefalt medlemmene sine å stemme ja, og resultatet er såpass at jeg tror vi får et ja-flertall, sier Morten Hagen.

Fristen for å gi riksmekleren beskjed om uravstemningsresultatet er 8. juli.

Warning
Annonse
Annonse