JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nyvalgt ETF-president vil ha tøffere organisasjon:

Kampen mot sosial dumping er viktigst

– Vi er veldig gode på lobbyering, men må bli sterkere på kampanjer og aksjoner, sier Frank Moreels til Transportarbeideren.
- Europa er mer enn EU, og de multinasjonale selskapene vi kjemper mot finnes også i land utenfor EU, sier ETF-president Frank Moreels på spørsmål om hva britenes Brexit vil bety for organisasjonen.

- Europa er mer enn EU, og de multinasjonale selskapene vi kjemper mot finnes også i land utenfor EU, sier ETF-president Frank Moreels på spørsmål om hva britenes Brexit vil bety for organisasjonen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Belgieren ble valgt til ny president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen på ETF-kongressen i Barcelona i slutten av mai.

Advarer mot ytre høyre-partier

Snaue to uker senere har han så vidt fått startet arbeidet sitt, men ser allerede store utfordringer for europeisk fagbevegelse.

– Vi har mange utfordringer i ETF, vi har sammensetningen av Europa, vi har Brexit, vi har mange ytre-høyre partier som får makt eller forsøker å få makt. For eksempel i Frankrike stemte mer enn 30 prosent for det ytre høyre-partiet til Marine Le Pen. Det er ekstremt farlig, så vi må respondere på det som en felles europeisk fagbevegelse, sier han.

"Race to the bottom"

Den største utfordringen er han imidlertid helt klar på at er sosial dumping. Det er også det feltet han som president vil prioritere øverst.

– Sosial dumping er ikke bare et problem for lastebilsjåførene, men også i den maritime sektoren. Jeg mener vi ikke burde kalle det sosial dumping, men et «race mot bunnen» som er organisert av arbeidsgiverne og deres klienter. Vi må ikke glemme at multinasjonale selskaper etterspør ekstremt billig transport. Det er disse selskapene som setter press på sektoren vår og transportselskapene. Sjåførene i Vest-Europa mister jobbene sine, mens sjåførene i Øst-Europa må jobbe under elendige lønns og arbeidsvilkår. Derfor er vi ofre både i Øst og i Vest, og kampen mot det må bli en prioritert oppgave for ETF, understreker han.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

– Europa er mer enn EU

Han tror ikke britenes Brexit vil få betydning for arbeidet i ETF, selv om det at britene forlater EU, betyr at det da vil bli flere medlemmer fra land utenfor EU, enn innenfor.

– EU er en av de institusjonene vi må forholde oss til og jobbe med, men de multinasjonale selskapene finnes overalt i Europa, også utenfor EU. Europa er selvsagt mer enn EU, smiler ETF-bossen.

Ønsker seg flere kampanjer

Belgierens "program" for sin presidentperiode, er nemlig å aktivisere ETF sine medlemsorganisasjoner i alle land.

– ETF ville ikke eksistert uten dem, men utfordringen vår er å integrere medlemsorganisasjonene mer i ETF-arbeidet. Det er ikke ETFs sekretariat i Brussel som skal utvikle ETF. Det er det oss som medlemmer og fagforbundene som er ETF-medlemmer som skal gjøre. Men der ligger også utfordringen vår. Vi er veldig gode på lobbyvirksomhet, bygge nettverk og skaffe oss innflytelse, men vi må bli sterkere når det gjelder kampanjer og aksjoner. Det området ønsker jeg å styrke sammen med medlemsorganisasjonene, avslutter Frank Moreels.

Mange havnearbeidere vil bli erstattet med maskiner

Spansk havnekonflikt får internasjonal støtte

To forbund krever at byrådsleder Raymond Johansen svarer om Oslo havn

Warning
Annonse
Annonse