Kutt i kollektivtilbudet: – Ser ut som alle blir rammet
Mangel på bevilgninger kan føre til kutt i hele landet.
Rodrigo Freitas / NTB
Saken oppsummert
Isidora.Bizama.Aravena@lomedia.no
– Det er en alvorlig situasjon, sier daglig leder ved kollektivtrafikkforeningen Olov Grøtting.
Kollektivtrafikkforeningen har samlet en fylkesvis oversikt over gjennomførte og planlagte kutt i kollektivtilbudet.
Blant disse er:
• Østfold og Nordland har allerede kuttet rutetilbudet med 10 prosent.
• Agder kan måtte fjerne hver tredje bussavgang i Kristiansand.
• Rogaland har besluttet å redusere rutetilbudet med ca. 10,5 prosent i to omganger i 2026.
For å opprettholde dagens kollektivtilbud trengs det om lag en milliard kroner mer utover regjeringens forslag til statsbudsjett, ifølge et høringsinnspill fra kollektivtrafikkforeningen.
Samtidig foreslår regjeringen i stedet å redusere bevilgningene til transport i byområder fra 6,9 til 6,6 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2026.
Kommunal- og distriktsdepartementet bekrefter også at tidligere øremerkede midler til kollektiv er nå lagt inn i de frie rammetilskuddene i fylkeskommunene, ifølge en pressemelding fra Yrkestrafikkforbundet.
Mangel på bevilgninger kan føre til kutt i kollektivtilbudet rundt i hele landet.
Ole Palmstrøm
– Det ser ut som alle blir rammet, men på litt forskjellig tid, sier Grøtting.
Kollektivtrafikkforeningen ønsker ikke bare et statisk tilbud som skal være likt fra år til år, men også å effektivisere og bli mer moderne.
– Vi trenger også ressurser til å kunne møte framtida, sier Grøtting.
Tilbudet må endres ut fra befolkning og hva som er tilgjengelig av løsninger mener Grøtting.
Kutt i kollektivtrafikken i ulike fylker
Agder: Dersom kostnadene øker like mye som i andre fylker (30 prosent), kan det bety at AKT må fjerne hver tredje bussavgang i Kristiansand eller fjerne 75 prosent av avgangene med metrobuss.
Innlandet: Kostnadene forventes å øke med 350 mill. kr fram mot 2030. Vanskelig å dekke kostnadsvekst i skoleskyss selv om man skulle kutte alle vanlige ruter.
Møre og Romsdal: Mangler 30 mill. kr. Må kutte bussruter uten økt finansiering.
Oslo og Akershus: Anslår ca. 3 mrd. i økte årlige driftskostnader fram mot 2035, som gjør det utfordrende å opprettholde tilbudet.
Rogaland: Kostnadene opp 34 prosent. Har besluttet kutt på 10 prosent av ruteproduksjonen og økt prisene 7prosent.
Telemark: Kostnadene opp 60 prosent kan føre til færre busser og redusert kvalitet på skolekyss.
Trøndelag: Nye kontrakter kan koste 1 milliard mer fra 2029. Utreder alternativ som fjerner én av tre avganger i Trondheim.
Vestfold: Kostnadene opp 26 prosent. Kan måtte kutte 20 % av rutene og øke prisene.
Vestland: Kostnadene i fremtidige kontrakter ventes økt opp 25–43 prosent. Planlegger kutt og innsparinger på opptil 100 mill. kr
Østfold: Har allerede kuttet 10 prosent av ruteproduksjonen sammenlignet med 2019.
Sammendraget er laget ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikret av redaksjonen.
Grøtting mener at årets forslag legger opp til en planlagt nedbygging av kollektivtransporten.
– Det kan ikke forstås på noen annen måte, mener Grøtting.
– Det viktigste for oss er at Stortinget ser at det må mer penger til fylkeskommunene, sånn at fylkeskommunene klarer å opprettholde og videreføre det tilbudet vi har, legge hun til.
FriFagbevgelse har spurt Samferdselsdepartementet om å kommentere saken, men foreløpig ikke fått svar.
Nå: 0 stillingsannonser

