JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mer bråk på Asko i Molde

Ledelsen ved Asko Molde vil kjøpe transport eksternt for å unngå overtidsbetaling

Tre måneder etter konflikten mellom ledelsen og de ansatte på Asko i Molde er det ny strid om lokale avtaler. Denne gangen om gjennomsnittsberegning av arbeidstid for sjåførene.
- Asko Molde bedriver tariffhopping når de vil erstatte egne sjåfører med innleide transportører utenfra, sier Kurt Hagerup, klubbleder for Transportarbeiderforbundets medlemmer i bedriften.

- Asko Molde bedriver tariffhopping når de vil erstatte egne sjåfører med innleide transportører utenfra, sier Kurt Hagerup, klubbleder for Transportarbeiderforbundets medlemmer i bedriften.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I august sa Transportarbeiderforbundets klubb opp lokale avtaler med Asko Molde som ville medført at de ansatte ikke lenger kunne jobbe på natta.

Bakgrunnen var det klubben opplevde som reduksjon i lønnsutbetalingene fra ledelses side gjennom det prestasjonsbaserte lønnssystemet man var enige om lokalt. Stor medieomtale gjorde at bedriften snudde og ga de ansatte det de krevde. Begge sider innrømmet i ettertid at konflikten kunne vært unngått med bedre kommunikasjon, men nå har ledelse og ansatte gått i strupen på hverandre igjen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Bakgrunnen er innføringen av et nytt arbeidstidssystem fra 1. januar når Asko overtar leveringene til matvarekjeden Bunnpris. I den sammenheng ønsket ikke klubben å videreføre den lokale avtalen om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden for sjåførene, men få det inn på vanlig arbeidstidsordning med overtidsbetaling.

Svaret fra bedriften var å tilby de mest populære sjåførstillingene til fem sjåfører, men ikke til en av sjåførene med lengst ansiennitet.

– Det gjorde de ved å forkorte ansienniteten hans med fem år. Vi opplever dette som ren trakassering av en tillitsvalgt, sier klubbleder Kurt Hagerup til Transportarbeideren.

Matvaregigant truer med å sparke ansatte som ikke møter på jobb

Møte om den nye arbeidstidsordningen ble avholdt 11. november, men bare dager senere ble det klart at det ikke ble noen populære ruter på sjåførene i det hele tatt. I en epost skriver leder i Asko Molde Rune Heggdal at bedriften er i forhandlinger med transportører om kjøp av transport fra nyttår.

– Dette er tariffhopping. Asko Molde har skrevet under på en tariffavtale med Virke og NTF. Da får de forholde seg til den, sier han.

Hagerup mener ledelsen provoserer klubben unødig.

– Etter konflikten i august så har vi fått nok. Vi ønsker oss ingen ny konflikt, men selv om vi ikke ønsker å videreføre avtalen om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, kan vi gjerne diskutere oss fram til en ordning med bedriften. For Asko er det i hvert fall ikke pengene det står på. Bedriften går godt, men ledelsen her i Molde vil vel vise styrke, sukker han oppgitt.

Ansatte på Asko Molde reagerer kraftig på overvåking og trusler

Dårlig samarbeidsklima

Konserntillitsvalgt i Asko, Stian Kvalvaag sier til Transportarbeideren at han er kjent med konflikten i Molde. Han mener mye kunne vært løst med bedre kommunikasjon.

– Det er opplagt at forholdet mellom ledelsen og de ansatte er dårlig. Det virker som de mangler et fungerende samarbeid og prater forbi hverandre i stedet for med hverandre, sier han.

Som konserntillitsvalgt er det lite han kan få gjort direkte med prosessen, selv om han prøver så godt han kan.

– Det viktigste er å støtte vår klubbleder i Asko Molde. Jeg har også forsøkt å påvirke konsernledelsen, men der har man bare vist til at Asko sine avdelinger er selvstendige foretak. Jeg mener de burde tatt tak i dette for enda en konflikt ved Asko Molde som havner i media er ingen god reklame for verken Molde-avdelingen eller resten av Asko, understreker han.

Selv om Kvalvaag poengterer at han ikke kjenner konflikten "hundre prosent", så er oppfatningen hans at Asko Molde verken har dokumentert besparelser eller at det er brudd på arbeidsmiljøloven dersom sjåførene skal kjøre på overtid.

– Her på Asko Midt-Norge følger vi også grossistoverenskomsten med Virke og sjåførene har avspaseringsordninger og betalt overtidstillegg. Det tolkes som å være innenfor loven og sjåførene er også innenfor grensene for overtid, påpeker han.

De ansatte på Asko jubler: Slipper lønnskutt, og får i stedet etterbetalt

Straffer tillitsvalgt

Kvalvaag reagerer også på at Asko Molde bryter med det som ledelsen i Asko Norge anser som sin kjernevirksomhet.

– Administrerende direktør Torbjørn Johansson sa at transport var kjernevirksomheten vår. Det rimer ikke med det man gjør i Asko Molde nå, sier han.

At Asko Molde i første omgang ga fem sjåfører de attraktive rutene, men valgte å hoppe bukk over ansienniteten til en av de tillitsvalgte i klubben, mener han ikke er bra.

– Det er vanlig å bruke ansiennitetsprinsippet, og det er påfallende at Asko Molde har gjort det annerledes. Det kan jo tolkes som at man vil straffe de i klubben som har vært med på vedtaket om å si opp avtalen om gjennomsnittsberegnet arbeidstid, sier Kvalvaag.

Han er ikke i tvil om at klubben selv har kunnet si opp avtalen.

– Teknisk sett har avtalen bare blitt fornyet fra år til år, men klubben har hatt full rett til å si den opp, sier Stian Kvalvaag.

Dolker Virke i ryggen

Forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund, Bjørn Anders Jonassen, synes Asko Molde sin oppførsel er merkelig.

– Ved å hente inn transportører utenfra som går på tariffavtaler med NHO og NLF, så bedriver Asko Molde tariffhopping samtidig som de ikke anerkjenner den avtalen de selv er en del av og kan påvirke gjennom Virke. Det Asko Molde gjør er å dolke Virke i ryggen, sier Jonassen.

Han mener at Asko Molde uansett må forholde seg til tariffavtalen med Virke, også for sjåførene som leies inn.

– Vi anser dette som en virksomhetsoverdragelse siden det er Asko Molde som er styrende i forhold til hvilke ruter som skal kjøres til hvilken tid. Derfor må de betale etter Virke-avtalen, sier Jonassen.

Selve saken har ikke forbundet sentralt fått til behandling ennå, men forbundssekretæren sier at saken er svært alvorlig.

– Vi anser dette som en trussel mot de ansatte og tillitsvalgte fra Asko Molde sin side, sier Bjørn Anders Jonassen.

Lønnsfest på lageret

Har drøftet med klubben

Det avviser Rune Heggdal, daglig leder ved Asko Molde. Han forteller at behov for endrede arbeidstidsordningene for sjåførene kommer som et resultat av god vekst, økt volum og nye leveranser til Bunnpris.

– Det er avholdt møter, drøftinger og samtaler internt og med de tillitsvalgte med sikte på å finne gode løsninger for alle parter. I denne prosessen har NTF-klubben valgt å si opp en lokal avtale på gjennomsnittsberegning av arbeidstiden for transportavdelingen. Siden transportmateriell er kostbart og vi må benytte det vi har flere timer i døgnet, er det blitt arbeidet med en løsning hvor størsteparten av transporten driftes på en to-skifts ordning på dag og kveld og ut over dette fortsette med en-skift og gjennomsnittsberegning for deler av vår utgående transport. Med oppsigelsen fra NTF-klubben er ikke dette alternativet lenger mulig, sier Heggdal.

Ikke avgjort transportkjøp

Han forteller at Asko Molde derfor måtte gjøre nye vurderinger på hvordan situasjonen kan løses.

– Et av alternativene er å kjøpe inn transportkapasitet for å distribuere varer på enkelte av våre ruter. Dette vil i så fall kreve en avtale med aktuelle transportører som tilfredsstiller Asko sine krav til leveringskvalitet, matsikkerhet og mest mulig miljøbesparende distribusjon. ASKO har lagerdrift og distribusjon som kjernevirksomhet men det kjøpes hele tiden transporttjenester rundt om i landet, påpeker han.

Heggdal bekrefter at Asko Molde er i forhandlinger med transportører, men understreker at et mulig kjøp av transportkapasitet ikke vil føre til oppsigelser av fast ansatte.

– Dette vil i tilfelle bli løst ved å gi tilbud om andre arbeidsoppgaver. Vi har også flere ansatte som ønsker dette selv. Ut over dette ønsker vi ikke å diskutere saken mer detaljert i media. Vi jobber videre med å se på ulike løsninger og vil forholde oss til de spilleregler som finnes innenfor grossistoverenskomsten og arbeidsmiljøloven, avslutter Rune Heggdal i Asko Molde.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Vil ha løsning

Leder i NTF-klubben, Kurt Hagerup, sier det ikke er for å være vanskelige klubben har sagt opp avtalen.

– Med nye arbeidstidsordninger så måtte vi si opp avtalen, siden vi må ha en ny avtale for nye arbeidstidsbestemmelser. Vi har derimot krevd at ansienniteten skal følges, og det har vi påpekt i samtale med Rune Heggdal. Dette er egentlig ingenting å være uenige om, og derfor reagerer vi så sterkt på truslene om å sette ut transportoppgavene. Det er nemlig trusler han har kommet med tidligere. Det har vi svart på hvitt, sier Hagerup.

– Betyr det at klubben er villig til å forhandle om en ny avtale?

– Selvsagt. Vi setter oss gjerne til forhandlingsbordet, sier Kurt Hagerup.

Ordkrig mellom transportarbeidere og lastebileiere i Veireno-saken

Joakim kjører over 60.000 fartshumper i året - frykter ryggen blir ødelagt

Flere LO-forbund er åpen for sammenslåinger

Warning
Annonse
Annonse