Wizz Air etablerer seg i Norge
LO-forbund krever at krever at Oljefondet selger seg ut av Wizz Air
Det er uetisk at Oljefondet har investeringer i fagforeningsfiendtlige selskaper, mener Handel og Kontor.
Det statlige oljefondet må ut av Wizz Air, krever Handel og Kontor.
Wizz Air
lene.svenning@lomedia.no
Det ungarske flyselskapet Wizz Air har møtt mye motbør etter at det ble kjent at de vil starte opp med flyginger i Norge. Blant annet etter at Wizz Air-sjef Josef Váradi uttalte seg på en måte som fikk norsk fagbevegelse til å hisse seg opp.
– Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi på pressekonferansen der nyheten ble kjent.
I et intervju med Dagens Næringsliv utbroderte toppsjef József Váradi sine meninger:
– Fagforeninger er ikke min greie. Se på alle flyselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand.
Avslørt: Wizz Air-lønna – slik er pilotens kontrakt
– Direkte uetisk
Uttalelsene falt ikke i god jord. HK har allerede bestemt at ingen av deres ansatte skal fly med lavprisselskapet. Forbundet har også oppfordret sine medlemmer til å benytte seg av flyselskap med tariffavtaler.
Nå går forbundet et skritt lenger. Tirsdag vedtok nemlig forbundsstyret en uttalelse hvor de krever at det statlige oljefondet selger seg ut av Wizz Air. «Det er ikke bare uakseptabelt, men direkte uetisk at fondet har investeringer i fagforeningsfiendtlige selskaper som nekter ansatte å organisere seg og svekker ansattes lønns- og arbeidsvilkår og vår felles velferd», heter det i uttalelsen fra HK.
Forbundet krever også at Wizz Air forholder seg til norske spilleregler. Ellers må myndighetene nekte Wizz Air å etablere seg i Norge, mener forbundet.
Uklarheter i regelverket: Vil arbeidsmiljøloven gjelde for Wizz Air-ansatte som flyr i Norge?
Aksjer for 631 millioner
Ifølge Finansavisen utgjorde Oljefondets eierandel i Wizz Air på 1,36 prosent av aksjene i det ungarske flyselskapet. Aksjeposten var verdt drøyt 631 millioner kroner ved årsskiftet.
Wizz Air-aksjen har imidlertid falt 19 prosent i år, som gjør at Oljefondets aksjepost fra nyttår vil være verdt 510 millioner kroner, skriver Finansavisen.
Også LO har krevd at Oljefondet selger seg ut av selskaper som ikke ivaretar de ansattes rettigheter.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener man må stille strengere krav til selskap som for eksempel Wizz Air.
– Hvis det ikke følges opp, på tross av denne kritikken, så er det bare å trekke seg ut, sier han til NRK.
Gabrielsen mener Stortinget nå har en gyllen mulighet til å gjøre noe med dette.
– De skal behandle en stortingsmelding som handler om hvordan Oljefondets investeringer skal gjøres. Hvilke etiske retningslinjer man skal legge seg på. Her mener vi at arbeidstakerrettigheter må inn som en grunnleggende del av det etiske regelverket, sier LO-lederen.
Tas i forsvar av NHO: – Wizz Air sier at de følger de regler som gjelder i Norge, og vi kjenner ikke til noe annet
Etikkråd: – Vi følger med
Stortingsmeldingen, som blant annet dreier seg om oljefondets arbeid med ansvarlig forvaltning, skal behandles i en høring i Stortinget kommende fredag.
Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland som det heter, har vært underlagt etiske retningslinjer siden 2004. Det er et eget etikkråd som gir råd til Norges Bank om observasjon og utelukkelse av selskaper fra oljefondet.
Carine Smith Ihenacho, direktør for eierskap og etterlevelse i Oljefondet, sier til NRK at de følger opp alle investeringene sine og vurderer risiko knyttet til bærekraft og sosiale forhold. Fondsdirektøren sier at de tar opp menneskerettigheter som en del av dialogen med selskapene, og at grove brudd på arbeidstakers rettigheter er saker etikkrådet ser på.
– Når det gjelder Wizz Air følger vi selvsagt med på saken, og vi ser alvorlig på informasjonen som har kommet. Dette vil vi følge opp i vårt eierskapsarbeid, sier Ihenacho til NRK.
LO: Lover å være vaktbikkje når Wizz Air starter å fly i Norge
Konsekvenser: Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge