Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Yrkesskade
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Flere kan gå glipp av Nav-penger om reglene endres.
torgny@lomedia.no
Da Roy Grindstrand fikk avslag på at skaden hans var en yrkesskade, sendte han en klage. Men han fikk raskt svar fra Nav om at klagefristen var seks uker, og han hadde klaget for seint.
Nå har et utvalg foreslått å halvere klagefristen til Nav – fra seks til tre uker.
– Hva synes du om dette forslaget?
– Det er jeg helt uenig i. Klagefristen burde vært lenger enn seks uker, sier Grindstrand.
Han er nå tilbake i jobb ved SAS på Gardermoen.
Hovehjul på avveier
Grindstrands jobb er å ta imot nye deler og sørge for at brukte og defekte flydeler blir destruert på en slik måte at de ikke kommer på et fly igjen.
Dagen ulykken skjedde var det en pall med seks hovedhjul til en Boeing 737 som ankom mottaket. Han så at pallen var skjevt lastet, men regnet med at det ville gå bra. Det gjorde det, nesten.
Da han fjernet innpakningen, raste dekkene. Ett dekk ble stående og vippe på høykant. Grindstrand prøvde å hindre at dekket stakk av gårde, og grep fatt i det. Plutselig hørte han en lyd og merket at armen ble helt ubrukelig. Det var biceps-senen i høyre arm som røk.
Legen misforsto
Da han kom til sykehuset, A-hus, skrev legen i journalen at skaden hadde oppstått under håndtering av dekk.
Grindstrand ble operert, men før han ble lagt på operasjonsbordet, måtte han skrive skademeldingen. Grindstrand er høyrehendt, og med den skadde høyrearmen skrev han ned hendelsesforløpet. Hver bokstav gjorde vondt å få ned på papiret.
En stund etter kommer svaret fra Nav.
Nav oppfattet at Grindstrands jobb er å lempe dekk og at skaden i høyrearm er en slitasjeskade. Legens unøyaktige journal sammen med Grindstrands beskrivelse gjør at Nav, som skal avgjøre om det er en yrkesskade eller ikke, trekker feil konklusjon.
Situasjonen for Grindstrand er snudd helt opp ned.
Han blir operert to ganger. I en periode er han sykmeldt, i en annen periode er han delvis sykmeldt. Han vet at han skal klage på vedtaket, men tida flyr før han får hjelp av fagforbundet sitt, Forbundet for ledelse og teknikk (FLT).
Debatt: Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller, skriver Nav-sjefen
Fristen var utløpt
Da klagen på avslaget ble sendt, hadde det gått mer enn seks uker. Nav svarte at klagefristen var utløpt. Det første vedtaket ble stående.
– Hvilken konsekvens har dette avslaget fått for deg?
– Det vet jeg ikke. Foreløpig ikke så store, men hva framtida vil bringe vet en jo aldri, svarer Grindstrand. Fortsatt har han ingen følelse i fingrene på høyre hånd.
Ved en yrkesskade dekker det offentlige behandlingsutgifter og utgifter til legemidler. Det vil i tilfelle Roy gå glipp av siden skaden ikke ble godkjent som yrkesskade.
Mye lest: Caroline (28) gikk flere år på cellegift. Nå som hun søker jobb, får det store konsekvenser
Klagesystemet
I mars i år ble det lagt fram en offentlig utredning. Utvalget hadde i oppdrag å foreta en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet for Nav og Trygderetten.
Utvalget ble nedsatt av Solberg-regjeringen, en måned før de tapte valget.
Roald Hopsnes, førsteamanuensis Universitet i Bergen, ledet utvalget som i hovedsak besto av jurister. Partene i arbeidslivet var ikke representert.
Et av utvalgets hovedforslag er at klagetida til Nav skal reduseres fra seks til tre uker, ikke bare for saker som gjelder yrkesskade, men alle vedtak etter folketrygdloven.
Kronikk: Nav svikter barn i fattige familier
Tre ukers klagefrist
Utvalget konkluderer med at klagefristen i Folketrygdloven bør være den samme som i resten av den offentlige forvaltningen, det vil si tre uker.
De merker seg at i en undersøkelse av brukeres opplevelse av Nav, er det flere som tar til orde for at det bør være en lengre klagefrist. Men utvalget konkluderer med at «etter en samlet vurdering», bør også Nav følge forvaltningslovens frister.
Høringsfristen var 4. september. I sitt høringssvar avviser LO avviser forslaget om å redusere klagefristen. «LO er sterkt imot at klagefristen for brukerne skal reduseres til kun tre uker.»
Tips: Slik krever du erstatning fra forsikringsselskap etter en arbeidsulykke
Seks uker er for kort tid
LO-advokat Hilde Anghus mener at dagens klagefrist på seks uker allerede er en kort frist. De som vil anke må først forstå hva som står i vedtaket og hvilke rettsregler som gjelder, og mange vil også ha behov for juridisk bistand.
– Dette gjelder ytelser som berører folks inntekt og ytelser som i verste fall kan være avgjørende for om folk beholder hus og hjem.
Det er mulig i dag å sende inn en foreløpig klage slik at klagefristen overholdes.
– Men det er bedre å få sendt inn en ordentlig og begrunnet klage slik at klagen kan realitetsbehandles.
Anghus viser også til at saksbehandlingen i disse sakene tar flere år, og hun er sikker på at det å redusere klagefristen til tre uker ikke vil føre til en kortere saksbehandlingstid totalt sett.
– Det er ikke klagefristen som gjør at det tar lang tid, men saksbehandlingstiden i Nav, spesielt saksbehandlingstiden i NAV Klageinstans og i Trygderetten, sier hun.
Denne skaper debatt: Janne Cecilie gir seg ikke i kampen mot Nav. Nå havner saken i Strasbourg
Ikke støtte fra Nav
Heller ikke Nav støtter utvalget.
I sin høringsuttalelse skriver Arbeids- og velferdsdirektoratet at «Nav er uenig med utvalget i at klagefristen bør kortes ned fra seks til tre uker. Hensynet til NAVs brukerne tilsier etter vårt syn at seks ukers-fristen bør beholdes. Vi oppfordrer departementet til å vurdere seks uker som standard klagefrist for alle NAVs vedtak.»
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim
Nav får gebyr på 20 millioner kroner: – Saken er svært alvorlig
Debatt
Alf Ragnar Olsen