Oslo Sporveier gjorde det motsatte av det regjeringa gjør med NSB. Nå er de på verdenstoppen i effektivitet
Oslo Sporveier la om fra flere små til ett selskap som drives i kommunal regi. Det har gjort dem til et av de billigste og mest effektive transportselskapene i verden.
VINNERTEAM: Oslo sporveier gir stadig bedre tilbud til passasjerene.
Werner Juvik
titti.brun@fagbladet.no
Oslo Sporveier ruller oppover til bronseplass i effektivitet, og t-banereisene er blitt 33 prosent billigere etter at selskapet fikk drive i egenregi.
En internasjonal undersøkelse viser at Oslo Sporveier er helt i verdenstoppen. Nå ligger de på tredjeplass, det er opp fra tiende plass i 2014, som er forrige gang Community of Metros og Nova gjennomførte undersøkelsen. Det er 36 t-baneselskaper med i undersøkelsen.
– Klart vi er stolte, dette har vi klart sammen, og uten at det går på bekostning av lønn- og arbeidsvilkår for ansatte, sier Rune Aasen som er leder for Oslo Sporveiers arbeiderforening.
(Saken fortsetter under bildet)
GODT SAMARBEID: - Vi hadde ikke klart dette hvis vi ikke var ett selskap, konstaterer Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening.
Ola Tømmerås
850 millioner i årlig effektivisering
Sporveien drives nå 850 millioner kroner mer effektivt sammenlignet med kostnadsnivået før 2012. Det var da Sporveiene igjen ble samlet i en bedrift.
I årene før 2012 var Oslo Sporveier oppsplittet i nær 20 forskjellige selskaper og ble drevet etter bestiller- og utførermodell.
– Vi hadde aldri klart dette hvis vi ikke var ett selskap. I stedet for å bestille tjenester av hverandre, gjør vi nå oppgavene som må gjøres, påpeker Aasen.
• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
Bedre drift gir flere passasjerer
Aasen mener produksjonsøkningen kommer av bedre planer på alle områder, fra skiftplaner til støttefunksjoner som vedlikehold og renhold. Samlet har det gitt et bedre tilbud og flere passasjerer.
– Bestiller- og utførermodellen ødela nesten bedriften vår. Ett selskap der ansvaret er plassert, og gode ledere som samarbeider godt med fagorganisasjonene, er nøkkelord for at Sporveien ligger i verdenstoppen.
• NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen
Gjentar gamle synder
I disse dager splittes NSB og deler legges ut på anbud. Aasen mener det er helt feil vei å gå. Han lurer på hvorfor politikerne ikke har sett på Oslo Sporveiers historie.
– Det er trist de setter i gang en stor reform uten å lære av våre erfaringer, mener han.
• Jernbanen vår er på feil spor, skriver Kjell Werner
Mer kollektiv for pengene
Ledelsen i Sporveiene er godt fornøyd med utviklingen. Siden 2012 har kostnadene per kilometer og enkeltreise gått ned, samtidig som antall kilometer og reiser har økt.
– Denne undersøkelsen dokumenterer at det omfattende effektiviseringsarbeidet i Sporveien de siste årene gir sterke resultater. Her skaper vi mer kollektivtrafikk for pengene, sier Sporveissjef Cato Hellesjø.
Oslo Sporveier
• 100 prosent eid av Oslo kommune
• har ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og renhold
• eier, utvikler og drifter all infrastruktur knyttet til t-bane og trikk (skinner, stasjoner, tuneller, bygninger og signalanlegg)
• 3.700 ansatte.
• 4,7 milliarder i årlig omsetning
• i datterselskapene T-banen, Trikken og Unibuss, ble det i 2017 gjennomført 267 millioner enkeltreiser
Kilde: Oslo Sporveier
Flere saker
Oslo Sporveier
• 100 prosent eid av Oslo kommune
• har ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og renhold
• eier, utvikler og drifter all infrastruktur knyttet til t-bane og trikk (skinner, stasjoner, tuneller, bygninger og signalanlegg)
• 3.700 ansatte.
• 4,7 milliarder i årlig omsetning
• i datterselskapene T-banen, Trikken og Unibuss, ble det i 2017 gjennomført 267 millioner enkeltreiser
Kilde: Oslo Sporveier