JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flyselskaper

Pilot-topp med klar beskjed til SAS-ledelsen: – De ansatte kan ikke ta regningen for pandemien

SAS skal kutte kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner årlig. Dette er en del av deres nye spareplan som har fått navnet SAS Forward.
 Leder i Norges Flygerforbud, Yngve Carlsen, mener de ansatte ikke kan betale regningen for tapene til SAS.

Leder i Norges Flygerforbud, Yngve Carlsen, mener de ansatte ikke kan betale regningen for tapene til SAS.

Knut Viggen

helge@lomedia.no

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, aksepterer ikke at de ansatte må betale en god del av denne regningen. Han mener også at underskuddet i første kvartal er som forventet.

– Det skyldes hovedsakelig omikron, med full nedstengning. SAS annonserer at de skal gå inn i en total storrengjøring og spare 7,5 milliard. Vi hører at en milliard skal spares inn på de ansatte, sier Carlsen til FriFagbevegelse.

Omstilling siden 2006

I en børsrapport heter det at «Uten radikal forandring kommer dette til raskt å uttømme SAS’ likvide midler. SAS kommer derfor proaktivt til å gjennomføre en fullstendig forvandling av sin virksomhet, inklusive nettverk, flåte, kollektivavtaler og kostnadsstrukturer gjennom en bred og omfattende forvandlingsplan»

Til det sier Carlsen følgende:

– Våre medlemmer i SAS har vært i en omstilling siden 2006. Våre tariffavtaler er helt på linje med det norske markedet og rent faktisk betydelig under mange av selskapets europeiske konkurrenter. Det er intet som stikker seg ut der. Det betyr at pilotene har markedsmessige betingelser. Det er heller ikke naturlig at de ansatte skal måtte betale regningen for en pandemi. Det er et eieransvar å restrukturere gjelden og skape en bærekraftig balanse i selskapet.

Forbundslederen i Norsk Flygerforbund benekter at det er rom for færre ansatte piloter og kabinansatte i selskapet.

– Det er allerede altfor få ansatte i produksjonen generelt. Det uforutsigbare er jo hvor mye man skal produsere i sommer, sier han.

Til retten: Norske piloter saksøker SAS for å få jobbene tilbake

Større etterspørsel

Carlsen tror dog det kommer til å bli en betydelig større etterspørsel enn det man forventer.

– Folk har sittet hjemme i to år. Spesielt i det nordamerikanske markedet er det allerede stort underskudd på piloter.

– Kan myndighetene bidra med noe?

– Den svenske og danske staten eier 44 prosent i SAS. Norge er det største markedet for SAS. Selskapet har tapt 17,6 milliarder kroner på de to siste årene på grunn av myndighetenes nedstengning. Det har i denne sammenheng ikke vært spesielt mye hjelp å få fra norske myndigheter. Fellesskapet har et stort ansvar for luftfart generelt, fordi det er samfunnskritisk infrastruktur, samtidig som dette er den bransjen som er aller mest rammet av pandemien.

Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av

En ny hverdag

SAS presenterte tallene for første kvartal tirsdag. Resultatet før skatt endte på minus 2,6 milliarder, sammenlignet med minus 1,9 milliarder i tilsvarende kvartal året før.

Passasjertallene sank med 15 prosent fra fjerde kvartal i fjor. Samtidig har flyselskapet også sett billettsalget øke i det siste, noe som er lovende for tiden framover, skriver selskapet.

– Den pågående covid-19-pandemien og usikkerheten den medfører gjør det ikke mulig å komme med noen utsikter for det finansielle resultatet for det kommende regnskapsåret, uttaler selskapets ledelse.

Konsernsjef Anko van der Werff har tidligere tydelig signalisert at selskapet må tilpasse seg en ny hverdag etter pandemien.

Annonse
Annonse