JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten tapte i retten – ble ikke bevist for høye priser for lastebiler

Posten Norge krevde 900 millioner fra europeiske lastebilprodusenter, fordi de mente de hadde betalt overpris i over et tiår. Det var ikke retten enig i.
Posten Norge krevde 900 millioner fra europeiske lastebilprodusenter, fordi de mente de hadde betalt overpris i over et tiår. Det var ikke retten enig i. (Illustrasjonsfoto)

Posten Norge krevde 900 millioner fra europeiske lastebilprodusenter, fordi de mente de hadde betalt overpris i over et tiår. Det var ikke retten enig i. (Illustrasjonsfoto)

Posten

Det kommer fram i domsslutningen fra Oslo tingrett, som ble avsagt tirsdag, skriver E24.

Posten Norge gikk til søksmål mot flere lastebilprodusenter og krevde erstatning for et ulovlig konkurransesamarbeid blant produsentene i over et tiår.

Opprinnelig var det produsentene Volvo/Renault, Man, Daf, Daimler, Iveco og Scania som fra 2011 ble etterforsket av EU-kommisjonen, som mente at produsentene brøt EUs konkurranselover ved å samarbeide om prisene på lastebilene de solgte.

I 2016 gikk samtlige av produsentene, utenom Scania, et forlik med kommisjonen. De øvrige produsentene, utenom Man, fikk en bot på 28 milliarder kroner.

Man fikk full immunitet for selv å ha varslet ifra om virksomheten.

Mye lest: Posten flytter tjenester og kutter 48 årsverk: – Tung nyhet å få

Bestemmelsen fra EU-kommisjonen var bakgrunnen for Postens krav.

Posten Norge mente å ha betalt 264 millioner kroner for mye for over 1.900 lastebiler fra perioden 1997 til 2011, skriver E24.

Ifølge avisen har Oslo tingrett kommet til at verken saksøkernes eller de saksøktes regresjonsanalyser kan legges til grunn som pålitelige.

– I mangel av pålitelige empiriske økonometriske analyser som underbygger bevisene som taler for at det ulovlige samarbeidet kan ha ledet til en overpris, finner retten det ikke sannsynliggjort at det ulovlige samarbeidet faktisk påførte saksøkerne økonomisk tap, står det i rettens konklusjon.

Denne skaper debatt: Nytt nattskift går ut over lønn og fritid for terminalarbeiderne

Annonse
Annonse