JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-streiken: Støtteerklæringene strømmer på til streikende piloter

Et samlet LO står bak SAS-pilotene og deres krav.
Ingrid Gulstuen Krogh og Lars Magnus Kirkhus er blant pilotene som streiker . Støtten fra LO-familien er stor.

Ingrid Gulstuen Krogh og Lars Magnus Kirkhus er blant pilotene som streiker . Støtten fra LO-familien er stor.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Nærmere 500 norske piloter, og 1400 skandinaviske, streiker på sin fjerde dag mandag. Det sentrale kravet er mer forutsigbare arbeidstider, og støtteerklæringene strømmer på.

Fagforbundet, som organiserer mange som jobber i turnus innen offentlige helse- og velferdstjenester, har stor forståelse for pilotenes krav om forutsigbare og levelige turnusordninger, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.

– Slik det er i dag, risikerer pilotene å måtte jobbe sju helger på rad, samtidig som de ikke får noen forutsigbar plan for når de skal jobbe. Alle har behov for forutsigbarhet for å kunne planlegge både arbeidstid, fritid og familieliv. Også pilotene i SAS, sier lederen av Fagforbundet.

– Vi har full forståelse for at SAS-pilotene ønsker trygghet for jobbene sine, og ikke kan akseptere at SAS ensidig sier opp alle samarbeidsavtaler med pilotene, sier Mette Nord.

Fagforbundet er det største forbundet i LO, med mer enn 367.000 medlemmer.

p

Har tatt ansvar

Det største LO-forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, gir også sin fulle støtte.

– Vi i Fellesforbundet skjønner godt at pilotene tar denne kampen. De har tatt ansvar når selskapet har gått i motbakke. Nå når det går bedre er det rimelig at de får bedre arbeidsvilkår og forutsigbarhet i egen arbeidshverdag, sier Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

– De streikende er ikke alene om å kreve forutsigbarhet over arbeidstid og arbeidsplaner. Det er en viktig sak også for mange andre arbeidstakere i Norden, fortsetter Eggum.

Rett før forhandlingene startet gikk SAS til oppsigelse av alle avtaler med pilotene om samarbeid, produksjon, karriereutvikling og ansiennitetssystemer.

– Vi i fagbevegelsen vil aldri akseptere at bedrifter ensidig skal diktere avtaler med sine ansatte, avslutter Eggum.

Pilotene har også full støtte fra EL og IT Forbundet i denne kampen.

– De stiller rimelige krav, og kjemper også for mange andre arbeidstakere i Norden, mener forbundet.

Også Industri Energi støtter de streikende pilotene i SAS.

– Dette er en streik for rettferdige og forutsigbare bestemmelser om fritid med turnusordninger arbeidstakere kan leve med og for tetting av lønnsgap. Kampen for forutsigbarhet over arbeidstid og arbeidsplaner er en viktig sak for arbeidstakere både i luftfart og mange andre arbeidstakergrupper. Vi ønsker dere derfor lykke til i arbeidskampen deres. Stå på, sier forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi.

Uakseptabel ordning

Norsk Lokomotivmannsforbund mener streiken er et resultat av et angrep på lønns- og arbeidsvilkår.

– Vi merker oss særdeles uakseptable turnusordninger med uforutsigbar arbeidstid og mye helgearbeid. Ubekvem arbeidstid og høy grad av ansvar for sikkerhet henger sammen med hva som er et akseptabelt lønnsnivå.

– Vi registrer et generelt angrep på ansatte i samferdselssektoren som er knytta til arbeidstid, forutsigbare turnuser, lønn og et stort krav fra arbeidsgiversida i å bruke styringsretten for å svekke de ansattes medinnflytelse. Vi i Norsk Lokomotivmannsforbund kjenner til betydningen av å ha turnuser som er forutsigbare og som gjør så e, mener Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

p

Pilotene har Norsk Arbeidsmandsforbunds fulle støtte i denne kampen.

– De stiller rimelige og rettferdige krav, og kjemper også for mange andre arbeidstakere i Norden, heter det i støtteerklæringen deres.

Kabinforeningene i SAS Danmark, Norge og Sverige erklærer også en uforbeholden støtte til pilotene i SAS i det de kaller kampen for en overenskomstfornyelse.

– Ønsket om mer forutsigbarhet i den enkeltes arbeidsskjema, økt faste arbeidsrotasjoner, mer balanse mellom arbeid og fritid, mer helgefrihet, fremtidig sikkerhet for Skandinaviske arbeidsplasser med direkte ansettelser samt lønnsforhold på markedsvilkår, heter det videre. Kabinansatte opplever selv mange av de samme problemstillingene og støtter derfor SAS-pilotene i deres kamp for bedre vilkår.

Også Handel og Kontor støtter streiken.

– Det er ikke akseptabelt at pilotene i SAS ikke vet når og hvor lenge de skal jobbe. Vi støtter dere i kampen for forutsigbarhet i arbeidshverdagen og en lønn på nivå med andre flyselskap, er meldingen fra Handel og Kontor.

Derfor streiker SAS-pilotene

Det som det forhandles om - og som meklingen ikke førte fram på - er tariffavtalen pluss to tilleggsavtaler som SAS ensidig har sagt opp.

SAS har sagt opp en avtale som viser en tilleggsavtale som viser en retning for karriereveien i selskapet. Den omhandler rekkefølgen for når man får opprykk fra styrmann til kaptein, og hvordan man eventuelt kan fly andre flytyper.

Den andre avtalen som er er sagt opp omhandler rollefordelingen i selskapet. Det går blant annet på lønnsomhet – retten til å fly såkalte lønnsomme ruter. Det er her snakk om ruter som selskapet tjener penger på. Denne avtalen har eksistert i 20 år.

I tillegg krever pilotene i SAS forutsigbarhet i arbeidet. Tre av ti piloter har en fast turnus. De jobber fem dager på og fire dager av. De vet når de skal jobbe. Sju av ti har imidlertid en variabel turnus. De får vite når de skal jobbe neste måned 14 dager før måneden starter. Antall fridager varierer fra en til tre.

Warning
Annonse
Annonse

Derfor streiker SAS-pilotene

Det som det forhandles om - og som meklingen ikke førte fram på - er tariffavtalen pluss to tilleggsavtaler som SAS ensidig har sagt opp.

SAS har sagt opp en avtale som viser en tilleggsavtale som viser en retning for karriereveien i selskapet. Den omhandler rekkefølgen for når man får opprykk fra styrmann til kaptein, og hvordan man eventuelt kan fly andre flytyper.

Den andre avtalen som er er sagt opp omhandler rollefordelingen i selskapet. Det går blant annet på lønnsomhet – retten til å fly såkalte lønnsomme ruter. Det er her snakk om ruter som selskapet tjener penger på. Denne avtalen har eksistert i 20 år.

I tillegg krever pilotene i SAS forutsigbarhet i arbeidet. Tre av ti piloter har en fast turnus. De jobber fem dager på og fire dager av. De vet når de skal jobbe. Sju av ti har imidlertid en variabel turnus. De får vite når de skal jobbe neste måned 14 dager før måneden starter. Antall fridager varierer fra en til tre.