JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bompenger, bomstasjoner:

Senterpartiet vil ha bompengetak

Senterpartiet foreslår å sette en maksgrense for hvor mye bompenger staten kan kreve inn. – Meningsløs symbolpolitikk, svarer Frp.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Knut Opeide, Statens vegvesen

«Stortinget ber regjeringen sørge for at bompengeandelen ikke øker ytterligere i denne regjeringsperioden», lyder forslaget, som Senterpartiet legger fram i Stortinget onsdag.

– Det har aldri blitt krevd inn mer bompenger i Norge enn nå, påpeker Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum overfor NTB.

I fjor ble det krevd inn 10,7 milliarder kroner, og i år antas summen å øke til over 13 milliarder kroner, viser et ferskt anslag fra Statens vegvesen, ifølge Motor.

Vedum viser til at Frp-leder og finansminister Siv Jensen lovet at det skulle bli gratis å passere bomstasjonene da hun var i opposisjon, men i stedet har altså andelen bare økt. Han kommer med en utfordring til Frp:

– De får være med på å stemme for forslaget, så det blir gitt et signal til regjeringen at de ikke kan øke bompengeandelen enda mer.

– Meningsløst

Utfordringen blir ikke møtt med begeistring hos samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Han peker tilbake til 2013, da Senterpartiet satt med samferdselsministeren og la fram ny Nasjonal transportplan.

– Da var bompengeandelen i nye prosjekter 40 prosent. Etter at Frp kom i regjering, er andelen redusert til 28 prosent. I regjeringsplattformen varsler vi ytterligere reduksjon i bompengeandelen i neste transportplan, sier han.

Dale mener at forslaget fra Senterpartiet «i beste fall er meningsløs symbolpolitikk», og hevder Frp har fått en rekke viktige gjennomslag i regjering som reduserer bompengebelastningen for folk flest.

– Blant annet dobler vi tilskuddet til reduksjon av bomtakster til en milliard kroner, vi innfører mulighet til å trekke bompenger fra på skatten og gjennomfører statlig delgaranti for bomprosjekter, sier han.

– Som å ta en hundrings og gi en femmer

Vedum tror på sin side at et skattefradrag for bompenger ikke vil monne. Han synes det er rart å først kutte pendlerfradraget, og så innføre et nytt fradrag for bompenger.

– Det blir som å ta en hundrelapp og gi en femmer tilbake, og så framstille det som en stor seier, sier han.

Sp-lederen peker på at bompengeøkningene har skjedd samtidig som skattefradraget for pendlere har blitt kuttet.

– Det er blitt dyrere for dem som er avhengig av å pendle for å komme seg på jobb hver dag, sier Vedum.

Les også:

Begravelsesfølger får ikke lenger gratis bompassering

2019 blir det store bompengeåret, mener NAF

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse