Omkamp om skatt på frikort:
Sp ber regjeringen fjerne skatt på frikort for bussjåfører: – De fortjener et klapp på skulderen, ikke et skattesjokk
Siv Mossleth og Bengt Fasteraune (Sp) ber regjeringen fjerne ordningen som skattlegger fordel ved frikort og reiser for ansatte i transportselskap.
Siv Mossleth og Bengt Fasteraune vil ha omkamp på beskatning av frikort for transportansatte.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Senterpartiet har levert inn et representantforslag på Stortinget om å fjerne skatt på frikort og personalrabatter.
Skattlegging av frikort for bussjåfører og togpersonell ble lansert av regjeringen i 2019, men har blitt utsatt flere ganger. Mange har protestert mot den nye skatten, og har pekt på at det er smålig å kreve skatt av et framforhandlet gode som har eksistert i mange år.
Et annet problem har vært at verdien på frikortene varierer veldig ut ifra hvor man bor og jobber, og dermed også skatten. Noen har også frikort for familiemedlemmer, som også vil utløse skatt for dem. Den nye skatten ble innført med virkning fra 1.1.2021.
Les mer: Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører
Norsk Jernbaneforbund ser på beskatningen som et overtramp og lite treffsikkert grep fra regjeringen.
– Det fordrer utvikling av systemer, nytt regelverk og tidkrevende oppfølging. Det rammer pensjonister, vanlig lønnsmottakere og deres familier. Personalbillettene er også en del av lønns- og avtalevilkårene til de ansatte. Det er derfor uforståelig at de ansattes organisasjoner ikke har vært part i arbeidet med nye bestemmelser, sier forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre til FriFagbevegelse.
Mye lest: Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få
Verdsettes forskjellig
Reglene om personalrabatter knytter seg til tjenester som omsettes i markedet. Fordelen ved personalbilletter skal verdsettes til omsetningsverdien for en ikke-ansatt i sluttbrukermarkedet.
En kartlegging har avdekket at høyst forskjellige verdier blir lagt til grunn. Mens en fylkeskommune hevdet at skattemessig verdi var i underkant av 30.000 kroner, hadde en annen fylkeskommune vurdert denne til 4.800 kroner. Det er arbeidsgiver som skal fastsette skatteverdien på frikortene.
Mossleth og Fasteraune mener det er feil å straffe bussjåfører, renholdere og andre jernbaneansatte som har hatt frikort og gratis reiser for seg og sine nærmeste.
– Mange av dem har hardt arbeid, ugunstige arbeidstider og er på ingen måte lønnsledende. De fortjener et klapp på skulderen, ikke et skattesjokk som for svært mange ikke vil stå i forhold til den reelle verdien for den enkelte, sier Siv Mossleth til FriFagbevegelse.
Denne skaper debatt: Ingjerd (78) mister frikort på toget fordi hun ikke har app: – Det er helt hårreisende av regjeringen å innføre dette
Ikke utredet nok
Senterparti-duoen mener regjeringen ikke har benyttet den lange tiden til en ordentlig utredning av saken, og heller ikke kommet med tiltak som kan gjøre skattleggingen rettferdig.
– Prisen på årskort varierer enormt fra fylke til fylke. Der avstandene er størst, og kollektivtilbudet dårligst utbygd, er billettene dyrest. Dermed rammer denne skattleggingen svært skjevt også geografisk, sier Siv Mossleth til FriFagbevegelse.
Arbeiderpartiet fremmet forslag om å skrote hele frikortskatten da skatteproposisjonen til statsbudsjettet ble behandlet i Stortinget før jul, uten å få flertall.
Aps transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, mener det rett og slett er smålig at regjeringen ønsker å skatte ansatte i rutebilnæringa og på jernbanen for deres frikort.
– Dette er ordninger som er svært gamle, og som enten er forhandlet fram i tariffavtalene eller som på annen måte har vært en del av ansettelsesvilkårene, uttalte Sverre Myrli til FriFagbevegelse før jul.