Jernbane
Stor togmangel på Nordlandsbanen – politikere krever handling
Mener Nord-Norge nedprioriteres av regjeringen.
SJ Nord selger ikke billetter til Nordlandsbanen utover 30. oktober.
Tore Meek
Saken oppsummert
– Hadde dette skjedd på Østlandet, så hadde nye tog vært på plass allerede. Nord-Norge er helt åpenbart ikke viktig for denne regjeringen, sier fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø (H) i Nordland.
Helt siden togulykken mellom Mosjøen og Mo i Rana i oktober i fjor, har SJ Nord slitt med mangel på tog. Da toget som var involvert i ulykken, måtte skrotes, ble problemene bare enda større. Blant annet måtte nattogene innstilles.
– Ingen andre hadde akseptert dette
Som følge av mangelen selger foreløpig ikke SJ Nord billetter til Nordlandsbanen etter 30. september.
I en pressemelding forklarer selskapet at dette er på grunn av mangel på lokomotiv og usikkerhet rundt togtrafikken.
– Ingen andre togpassasjerer hadde akseptert dette, og regjeringen hadde ikke tillatt dette for noen andre passasjerer enn oss i nord. Nå må samferdselsminister Nygård sette dette på toppen av notatblokka si og kreve å få det prioritert, sier Kvensjø.
Stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) mener situasjonen er så kritisk at Nordlandsbanen er i ferd med å fases ut, istedenfor å utvikles.
– Selv Ukraina som er i krig, klarer å holde togene sine i gang. Men Norge, som er verdens rikeste land, klarer ikke å holde Nordlandsbanen i drift. Det er så skammelig, sier hun til NRK.
Nye togsett er sannsynligvis ikke på plass før i 2030, ifølge statskanalen.
Venter på tog fra Sveits
Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård (Ap) understreket viktigheten av en rask avklaring om Nordlandsbanen i møte med togaktører torsdag.
– Aktørene forsikret oss om at de har fullt trøkk på arbeidet, opplyser statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) i en epost til NTB om møtet med Norske Tog, Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Jernbanetilsynet.
I revidert nasjonalbudsjett for 2025 er bevilgningen til fornying og investeringer på jernbanen økt med 67 millioner kroner, opplyser Samferdselsdepartementet.
Midlene skal i hovedsak gå til å øke innsatsen på Nordlandsbanen og skal bidra til bedre driftsstabilitet og sikkerhet, ifølge statssekretær Kroglund.
Nye fjerntog som skal bidra til et mer pålitelig og komfortabelt togtilbud på lang sikt, er forsinket fra produsenten i Sveits, opplyser hun.
– Det er en situasjon norske aktører vanskelig kan påvirke, sier hun.


Nå: 0 stillingsannonser