JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Reisetida fra Ski til Oslo blir redusert med 12 minutter så snart Follobanen blir i drift igjen. Foreløpig er det ingen trafikk på grunn av feil på det elektriske anlegget.

Reisetida fra Ski til Oslo blir redusert med 12 minutter så snart Follobanen blir i drift igjen. Foreløpig er det ingen trafikk på grunn av feil på det elektriske anlegget.

Bane NOR

Tre branntilløp stoppet Follobanen. Dette er trolig årsaken til togskandalen

Det har vært branntilløp på tre ulike steder på Follobanen, ifølge fagfolk som har vært inne i togtunellen.



03.01.2023
16:04
06.01.2023 12:34

torgny@lomedia.no

Saken er oppdatert med kommentar fra Bane Nor nederst i saken.

Saken er endret, brann er endret til branntilløp, og det var ikke kortslutning i en omformerstasjon, men i et koblingsskap. Vi har også endret forklaringen på hva rerturstrøm er.

FriFagbevegelse kan nå avsløre at det har vært flere branntilløp inne i den 20 kilometer lange tunellen på Follobanen.

Det er årsaken til at strekningen måtte stenges kort tid etter at den ble åpnet.

FriFagbevegelse har snakket med folk som har vært inne i tunellen og sett at det har vært kortslutning og røyutvikling på tre ulike steder.

De som har kjennskap til anlegget har allerede nå en formening om hvorfor det har kortsluttet. En sannsynlig årsak er at utbyggerne har valgt en uvanlig løsning for strømanlegget.

Siste: Rapport foreslo flere forbedringer på Follobanen like før den åpnet

For tynne kabler?

Det er allerede kjent at det er feil på det som kalles returstrømanlegget på Follobanen.

FriFagbevegelse vet at det har vært brann i enden på to høyspentkabler knyttet til dette anlegget.

Det er i underkant av 100 slike høyspentkabler som er koblet sammen i tunellen.

I tillegg til at endene på kablene har brent opp, har det oppstått skader i et koblingsskap som følge av overbelastning.

Da den første skaden oppsto, ble den raskt reparert. Men da det igjen viste seg at det ble røyutvikling ved full drift, ble tunellen stengt.

Brann i kabler kan oppstå når kablene er for tynne i forhold til hvor stor strøm som skal gå gjennom kablene. Det kan derfor være at deler av anlegget er underdimensjonert.

Det betyr at det sendes mer strøm gjennom kablene enn de er dimensjonert for. Da oppstår høy varme i kablene og i verste fall brann.

Bremse et tog

Dette skjer når tog skal settes i bevegelse og bremse:

Tog med elektrisk motor henter strømmen fra kjøreledningen.

Kjøreledningen får strømmen via kabler fra en transformator.

For å få til en elektrisk krets blir strømmen kjørt tilbake til trafoen via togskinnene.

Fra skinnene ligger det egne kabler til trafoen slik at kretsen blir sluttet. Det er i disse kablene brannen oppsto.

Voldsomme krefter

Et togsett veier 200 tonn uten passasjerer. Det har en maksimal fart på 200 kilometer i timen.

For å bremse et slikt tog nytter det ikke med vanlige mekaniske bremser.

Det viktigste bremsesystemet på tog er den elektriske motoren.

Når toget bremser blir motoren til en generator som lager strøm. Denne strømmen leveres tilbake til nettet via kjøreledningen.

Bane Nor beskriver det elektriske systemet på togene slik:

«Togenes kjørestrøm må gå i en lukket krets. Togene henter strømmen fra kontaktledningen, og når effekten er tatt ut i lokomotivets motor, sier vi at strømmen går tilbake til matestasjonen som returstrøm. Returstrømmen er uten spenning i forhold til jord og skal gå i jernbaneskinnene eller i egne returledninger, avhengig av systemet som er bygd.»

NJF-lederen: – Ikke overraskende at Follobane-feiringen endte så trist

Kan føre til brann

Etter det FriFagbevegelse erfarer har utbyggerne valgt en uvanlig løsning for høyspentanlegget, men som ikke strider med forskriftene.

Alle kabler har en metallkappe under det ytterste laget av isolerende materiale. Denne kappen kobles til jord.

Ved jernbaneanlegg i Norge er det vanlig bare å koble til jordledningen i den ene enden.

På Follobanen valgte de en annen løsning: Her er jordledningen koblet til i begge ender.

Kabelen er over 500 meter lang, og det kan oppstå spenningsforskjell mellom de to endene av jordledningen. Da vil det oppstå en lysbue eller kortslutning.

I beste fall går sikringen. I verste fall vil kabelen begynne å brenne.

30 tog i timen

Det har kommet fram at det under testingen av Follobanen bare har blitt kjørt med ett togsett som har kjørt fram og tilbake. Dette tilsvarer omtrent tre tog i timen.

Ved full drift er det meningen at Follobanen skal kunne ha en kapasitet på opp mot 30 tog i timen i hver retning.

Hvis en hadde kjørt med full kapasitet under testingen, ville en oppdaget feilen før, men feilen ville vært der like fullt.

Bakgrunn: Follobanen kunne ha blitt testet i full skala, mener Vy

Hvem sto bak arbeidet?

En kortslutning kan enten skyldes feil montasje eller feil hos den som har tegnet anlegget.

Siden feilen har oppstått tre ulike steder, er det mest sannsynlig at feilen ligger hos den som designet anlegget.

Hovedentreprenøren på Follobanen er et spansk-italiensk samarbeidsprosjekt, Acciona Ghella Joint Venture.

Ifølge deres egne nettsider er det de som også har hatt ansvaret for montasjen av kjørestrømmen.

Bekrefter jordfeil

Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, uttalte seg om feilen etter et møte med samferdselsministeren tirsdag ettermiddag.

– Vi har hatt flere skjøter som har vært underdimensjonert, og som er i ferd med å bli byttet, sa han til TV2.

Frimannslund sa også at det var nødvendig med en redesign av jordings-løsningen som er mer robust enn den løsningen som er tatt i bruk.

Bane Nor jobber med å få full drift på banen igjen i løpet av januar, ifølge konserndirektøren.

Kommentar fra Bane Nor

Dette er Bane Nors kommentar til vår artikkel:

«Vi kan ikke bekrefte den framstillingen som dere gir her.

Vi snakker om kompliserte tekniske anlegg, og årsaken til problemene som har oppstått, kan være et resultat av flere sammenfallende omstendigheter. Eksperter hos Bane NOR, entreprenør og rådgiver jobber nå for fullt med å komme til bunns i saken og undersøker flere mulige teorier.

Det er ennå for tidlig å konkludere med én enkeltårsak, og på det nåværende stadium av arbeidet finner vi det ikke riktig å spekulere omkring årsakene – men vi kan forsikre om at vi ser nøye på alle mulige sammenhenger.»

03.01.2023
16:04
06.01.2023 12:34



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene


Flere saker