Reisetida fra Ski til Oslo blir redusert med 12 minutter så snart Follobanen blir i drift igjen. Foreløpig er det ingen trafikk på grunn av feil på det elektriske anlegget.
Bane NOR
Tre branntilløp stoppet Follobanen. Dette er trolig årsaken til togskandalen
Det har vært branntilløp på tre ulike steder på Follobanen, ifølge fagfolk som har vært inne i togtunellen.
torgny@lomedia.no
Saken er oppdatert med kommentar fra Bane Nor nederst i saken.
Saken er endret, brann er endret til branntilløp, og det var ikke kortslutning i en omformerstasjon, men i et koblingsskap. Vi har også endret forklaringen på hva rerturstrøm er.
FriFagbevegelse kan nå avsløre at det har vært flere branntilløp inne i den 20 kilometer lange tunellen på Follobanen.
Det er årsaken til at strekningen måtte stenges kort tid etter at den ble åpnet.
FriFagbevegelse har snakket med folk som har vært inne i tunellen og sett at det har vært kortslutning og røyutvikling på tre ulike steder.
De som har kjennskap til anlegget har allerede nå en formening om hvorfor det har kortsluttet. En sannsynlig årsak er at utbyggerne har valgt en uvanlig løsning for strømanlegget.
Siste: Rapport foreslo flere forbedringer på Follobanen like før den åpnet
For tynne kabler?
Det er allerede kjent at det er feil på det som kalles returstrømanlegget på Follobanen.
FriFagbevegelse vet at det har vært brann i enden på to høyspentkabler knyttet til dette anlegget.
Det er i underkant av 100 slike høyspentkabler som er koblet sammen i tunellen.
I tillegg til at endene på kablene har brent opp, har det oppstått skader i et koblingsskap som følge av overbelastning.
Da den første skaden oppsto, ble den raskt reparert. Men da det igjen viste seg at det ble røyutvikling ved full drift, ble tunellen stengt.
Brann i kabler kan oppstå når kablene er for tynne i forhold til hvor stor strøm som skal gå gjennom kablene. Det kan derfor være at deler av anlegget er underdimensjonert.
Det betyr at det sendes mer strøm gjennom kablene enn de er dimensjonert for. Da oppstår høy varme i kablene og i verste fall brann.
Bremse et tog
Dette skjer når tog skal settes i bevegelse og bremse:
Tog med elektrisk motor henter strømmen fra kjøreledningen.
Kjøreledningen får strømmen via kabler fra en transformator.
For å få til en elektrisk krets blir strømmen kjørt tilbake til trafoen via togskinnene.
Fra skinnene ligger det egne kabler til trafoen slik at kretsen blir sluttet. Det er i disse kablene brannen oppsto.
Voldsomme krefter
Et togsett veier 200 tonn uten passasjerer. Det har en maksimal fart på 200 kilometer i timen.
For å bremse et slikt tog nytter det ikke med vanlige mekaniske bremser.
Det viktigste bremsesystemet på tog er den elektriske motoren.
Når toget bremser blir motoren til en generator som lager strøm. Denne strømmen leveres tilbake til nettet via kjøreledningen.
Bane Nor beskriver det elektriske systemet på togene slik:
«Togenes kjørestrøm må gå i en lukket krets. Togene henter strømmen fra kontaktledningen, og når effekten er tatt ut i lokomotivets motor, sier vi at strømmen går tilbake til matestasjonen som returstrøm. Returstrømmen er uten spenning i forhold til jord og skal gå i jernbaneskinnene eller i egne returledninger, avhengig av systemet som er bygd.»
NJF-lederen: – Ikke overraskende at Follobane-feiringen endte så trist
Kan føre til brann
Etter det FriFagbevegelse erfarer har utbyggerne valgt en uvanlig løsning for høyspentanlegget, men som ikke strider med forskriftene.
Alle kabler har en metallkappe under det ytterste laget av isolerende materiale. Denne kappen kobles til jord.
Ved jernbaneanlegg i Norge er det vanlig bare å koble til jordledningen i den ene enden.
På Follobanen valgte de en annen løsning: Her er jordledningen koblet til i begge ender.
Kabelen er over 500 meter lang, og det kan oppstå spenningsforskjell mellom de to endene av jordledningen. Da vil det oppstå en lysbue eller kortslutning.
I beste fall går sikringen. I verste fall vil kabelen begynne å brenne.
30 tog i timen
Det har kommet fram at det under testingen av Follobanen bare har blitt kjørt med ett togsett som har kjørt fram og tilbake. Dette tilsvarer omtrent tre tog i timen.
Ved full drift er det meningen at Follobanen skal kunne ha en kapasitet på opp mot 30 tog i timen i hver retning.
Hvis en hadde kjørt med full kapasitet under testingen, ville en oppdaget feilen før, men feilen ville vært der like fullt.
Bakgrunn: Follobanen kunne ha blitt testet i full skala, mener Vy
Hvem sto bak arbeidet?
En kortslutning kan enten skyldes feil montasje eller feil hos den som har tegnet anlegget.
Siden feilen har oppstått tre ulike steder, er det mest sannsynlig at feilen ligger hos den som designet anlegget.
Hovedentreprenøren på Follobanen er et spansk-italiensk samarbeidsprosjekt, Acciona Ghella Joint Venture.
Ifølge deres egne nettsider er det de som også har hatt ansvaret for montasjen av kjørestrømmen.
Bekrefter jordfeil
Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, uttalte seg om feilen etter et møte med samferdselsministeren tirsdag ettermiddag.
– Vi har hatt flere skjøter som har vært underdimensjonert, og som er i ferd med å bli byttet, sa han til TV2.
Frimannslund sa også at det var nødvendig med en redesign av jordings-løsningen som er mer robust enn den løsningen som er tatt i bruk.
Bane Nor jobber med å få full drift på banen igjen i løpet av januar, ifølge konserndirektøren.
Kommentar fra Bane Nor
Dette er Bane Nors kommentar til vår artikkel:
«Vi kan ikke bekrefte den framstillingen som dere gir her.
Vi snakker om kompliserte tekniske anlegg, og årsaken til problemene som har oppstått, kan være et resultat av flere sammenfallende omstendigheter. Eksperter hos Bane NOR, entreprenør og rådgiver jobber nå for fullt med å komme til bunns i saken og undersøker flere mulige teorier.
Det er ennå for tidlig å konkludere med én enkeltårsak, og på det nåværende stadium av arbeidet finner vi det ikke riktig å spekulere omkring årsakene – men vi kan forsikre om at vi ser nøye på alle mulige sammenhenger.»
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB