TrønderTaxi gjør avtale med bemanningsbyrå – nå advarer Transportarbeiderforbundet sjåførene
Transportarbeiderforbundet mener TrønderTaxi i Trondheim gjør sjåførene til løsarbeidere. Selskapet avviser kritikken og sier avtalen er frivillig og kun ment som et supplement.
Leder i Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi, Roald Arentz, reagerer på et brev fra Trøndertaxi som oppfordrer sjåfører til å melde seg i en sjåførpool i regi av et bemanningsbyrå.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det er drosjesentralen TrønderTaxi som har inngått en avtale med bemanningsselskapet Fremo om å etablere en sjåførpool. Den skal fungere slik at løyvehaverne kan leie sjåfør direkte fra Fremo i stedet for å ha egne ansatte sjåfører.
– Fremo vil ha vakt 24 timer i døgnet slik at løyvehaver når som helst kan ta kontakt for å få sjåfør, også på kort varsel, skriver administrerende direktør Hege Elisabeth Dale i TrønderTaxi i et brev til sjåførene som er tilknyttet sentralen.
– I denne poolen ønsker vi å ha med så mange som mulig av våre sjåfører. I tillegg vil det bli rekruttert nye etter behov, står det videre i brevet.
– Blir løsarbeidere
Selv om TrønderTaxi fastholder at lønnsbetingelsene for sjåførene skal være i henhold til tariffavtalen, reagerer leder i bransjerådet for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, kraftig på ordningen.
– Jeg har fått flere bekymringsmeldinger fra fast ansatte sjåfører i TrønderTaxi etter at denne oppfordringen har blitt sendt ut flere ganger. Dette viser at TrønderTaxi ikke har noen troverdighet når de på den ene siden sier de er imot Uber og lignende tilbud, og samtidig oppfordrer til en tilsvarende type organisering av sjåførene. Dette gjør sjåførene til løsarbeidere. De vil ikke stå med med lua i hånda, men med mobiltelefonen i tilfelle de blir tilgodesett med en vakt. Dette vil gi null jobbtrygghet og forutsigbarhet for sjåførene, tordner han.
Taxioverenskomsten åpner for øvrig for bruk av inneleie, men da skal sjåførene lønnes etter overenskomsten. Pensjon er imidlertid ikke omfattet av kravet om likebehandling når det gjelder lønn- og arbeidsvilkår.
Advarer mot sjåførpoolen
Arentz forteller at han ikke har hørt om lignende avtaler med bemanningsbyråer andre steder i landet, uten at han vil påstå at Trøndertaxi er alene om å innføre en slik ordning.
– Jeg vil understreke at dette ikke er ulovlig, men vi har jo hatt et trepartssamarbeid mellom fylkeskommunen, arbeidsgiverne og Transportarbeiderforbundet for å se på hvordan vi kan få en sunn bransje. Dette er å gjøre det stikk motsatte. Her vil de bemanne lite attraktive skift i et marked som allerede er mettet med drosjer. Det betyr at sjåførene sine lønns- og arbeidsvilkår blir ytterligere svekka, i stedet for at arbeidsgiverne tar ansvar og tilbyr sjåførene en jobb man kan leve av. Denne sjåførpoolen er opprettet uten tanke på konsekvensene for de ansatte. Jeg vil oppfordre sjåførene til ikke å melde seg inn i den sjåførpoolen, sier Roald Arentz.
• Arbeidsdagen utvides med to timer fra 1. juli
– Lettere for alle
Administrerende direktør Hege Elizabeth Dahle i TrønderTaxi stiller seg uforstående til den harde kritikken fra Arentz.
– Dette prosjektet ble iverksatt etter ønske fra flere løyvehavere tilsluttet TrønderTaxi AS og er ment å være et supplement, sier hun og peker på at TrønderTaxi som en drosjesentral, ikke har ansettelsesforhold til verken de rundt 200 løyvehaverne eller de 600 sjåførene.
– Hele prosjektet skal gjøre det lettere både for sjåfører og løyvehavere å skaffe henholdsvis jobb og arbeidskraft på en enkel måte. Fremo sitter med en oversikt over sjåfører som ønsker jobb samt at løyvehavere som ikke klarer å skaffe arbeidskraft kan henvende seg en plass, sier hun, og avviser at dette vil gi en utvikling mot at flere drosjer vil bli stående uvirksomme.
– Vi har ingen ønsker om at noen drosjesjåfører skal stå uvirksom i det hele tatt når de er på jobb. Dette jobber vi med hver eneste dag, og vi er vel ett av de selskapene i landet med best utvikling på turer de siste årene. Det er nettopp fordi vi hver eneste dag tenker på våre løyvehavere og sjåfører og at de skal ha nok å gjøre, sier hun.
– Ingen endring i lønnsvilkår
Dahle hevder det er mange sjåfører som ikke ønsker å knytte seg til en fast turnusplan eller faste arbeidsdager.
– Vi har studenter, tidligpensjonister, delvis uføretrygdede mm. som heller ønsker å være fristilt til å jobbe når det passer dem, heller enn å inngå i fast oppsatt arbeidsplan. Mange sjåfører opplever også at den arbeidsgiveren de har hatt har omstrukturert/endret skiftplan som ikke alltid passer for arbeidstaker. I tillegg har vi sjåfører som føler de har for lite kjøring der de er ansatt, og som ser dette som en mulighet for mer jobbing, understreker hun.
Ifølge TrønderTaxi-direktøren vil det ikke bli noen endring for sjåførene når det gjelder lønnsvilkår eller andre pålagte sosiale ordninger.
– Drosjesjåfører kjører på tarifflønn, poengterer hun.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Vinn-vinn-situasjon
Dahle peker på at prosjektet også vil gavne løyvehavere som ikke har ekstra sjåfører, og dermed har biler som blir stående uvirksomme store deler av året, løyvehavere som trenger tilgang på vikarer på kort varsel, og løyvehavere som trenger ekstra sjåfører i perioder som helger og ferier.
– Merk spesielt at denne ordningen er frivillig for alle, og at både løyvehavere og sjåfører kan skape en vinn-vinn situasjon av dette, avslutter Hege Elizabeth Dahle i TrønderTaxi.
Ukjent for fylkeskommunen
Fylkesråd for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, sier til Transportarbeideren at trepartssamarbeidet fylkeskommunen har tatt initiativet til er i forbindelse med implementering av en ny drosjepolitikk i Trondheim, og at det er enighet mellom alle partene om at målet er å øke utnyttelsen av drosjene, og derigjennom forbedre forholdene for både kunder, ansatte og eiere. Han forteller at Fylkeskommunen ikke er blitt orientert om avtalen, selv om han har hørt om den gjennom andre kanaler.
– Drosjemarkedet er preget av mange små aktører. Da oppleves gjerne personalarbeidet som krevende, og aktørenes evne til å tilpasse seg ansattes ønsker om arbeidstid- og omfang er svært begrenset. Overfor dette kan en felles vikarordning gi mange små aktører en stordriftsfordel, sier han.
• 17 historier om ulikhet i Norge
– Vil regulere seg selv
Solem peker på at siden ordningen slik han har forstått det skal sikre sentralen vikarer, så bør det gi gode forutsetninger for å sikre nødvendig opplæring av vikarene.
– Jeg tror den eneste mulige reguleringen av dette vil det være sjåførene selv som kan stå for. Dersom det å være i en sjåførpool er fordelaktig for sjåførene, antar jeg at Trøndertaxi får en stabil reservebase. Dersom det ikke blir attraktivt, antar jeg at TrønderTaxi vil få for få sjåfører, eller at sjåførpoolen blir for ustabil. Da vil Trøndertaxi enten måtte bedre betingelsene eller legge ned ordningen, sier Solem, som legger til at fylkeskommunen ikke kan hindre avtalen.
– Nei, jeg ser ikke at det er noe vi kan gjøre for å hindre dette. I hvert fall ikke som løyvemyndighet. Dersom dette er uønsket fra sjåførene kan de andre sentralene gjøre sine løyvehavere mer attraktive ved å gå motsatt vei, gjennom å investere i sjåførene, gi de faste ansettelser og gjennom å involvere de i virksomheten i sentralen, sier fylkesråd for samferdsel i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.
Svekker samarbeidet
Roald Arentz står på at det er uheldig at sjåfører i TrønderTaxi tilknyttes bemanningsbyrå framfor å ansettes fast.
– Kjernen i kritikken er at jeg og Midtnorsk Transportarbeiderforening mener dette er uheldig for sjåførenes jobbtrygghet, kompetanseutvikling og pensjonsrettigheter. Samtidig svekker dette trepartssamarbeidet, sier han.
I motsetning til hva Hege Elizabeth Dahle i TrønderTaxi hevder, så er ifølge Arentz, sjåførene bekymret for at avtalen vil medføre flere drosjer i trafikken på skift og på tidspunkter tidspunkter der tilbudet er betydelig større enn etterspørselen.
– Det gjør inntjeningen svært lav, og det siste drosjebransjen trenger er mer sosial dumping, avslutter Roald Arentz.
Fra Taxioverenskomsten
Paragraf 19:
• Denne overenskomsten kan gjøres gjeldende som tariffavtale i bemanningsforetak/vikarbyrå som ahr ansatte som blir leid ut, og som utfører arbeid under denne overenskomsts virkeområde.
• Så lenge leieforholdet varer skal disse (arbeidstagerne, red.anm.) ha samme lønns- og arbeidsvilkår som gjelder i innleiebedriften. Bestemmelsen innebærer at pensjon ikke omfattes av likebehandlingsprinsippet.
Her er brevet fra TrønderTaxi
TrønderTaxi har på bakgrunn av ønske fra flere løyvehavere laget en løsning for leie av sjåfører – en sjåførpool! På denne måten kan vi sikre at bilene i TrønderTaxi er mer ute og kjører enn i dag og at det faktisk er våre sjåfører som «tar» omsetningen i byen.
TrønderTaxi har inngått et samarbeid med Fremo Bemanning. Det vil fungere slik at løyvehaver kan leie sjåfør etter behov direkte fra Fremo.
For noen løyvehavere vil dette kun være et supplement, mens for andre kan det være avgjørende for at de i det hele tatt ønsker å ha sjåfør.
Fremo vil ha vakt 24 timer i døgnet slik at løyvehaver når som helst kan ta kontakt for å få sjåfør, også på kort varsel.
For deg som sjåfør så kan dette gi mulighet for enkelt å få mer kjøring enn du har i dag. I denne poolen ønsker vi å ha med så mange som mulig av våre sjåfører. I tillegg vil det bli rekruttert inn nye etter behov.
Lønnsbetingelsene vil være i henhold til tariff for drosjesjåfør.
Vi har allerede få flere som ønsker å delta i poolen, men sender ut en ny forespørsel for å se om også du ønsker å delta?
Er du interessert så meld tilbake til meg!
Vi starter pilot om veldig kort tid.
Med vennlig hilsen
Hege Elizabeth Dahle, administrerende direktør
TrønderTaxi AS
Flere saker
Fra Taxioverenskomsten
Paragraf 19:
• Denne overenskomsten kan gjøres gjeldende som tariffavtale i bemanningsforetak/vikarbyrå som ahr ansatte som blir leid ut, og som utfører arbeid under denne overenskomsts virkeområde.
• Så lenge leieforholdet varer skal disse (arbeidstagerne, red.anm.) ha samme lønns- og arbeidsvilkår som gjelder i innleiebedriften. Bestemmelsen innebærer at pensjon ikke omfattes av likebehandlingsprinsippet.