Isbilen-sjåfører streiker for tariffavtale:
Vil ha sympatistreik på isfabrikk
Både forhåpninger og liten tiltro preger streiken ved Den norske isbilen i Stjørdal. Firmaets leder skal ha vist finger til streikende som håper på hjelp fra is-fabrikken i Bergen
Transportarbeiderforbundsmedlemmene Petras Glebus (til venstre) og Svein-Vegar Mogseth har nå streiket siden 15. april mot Den norske isbilen i Stjørdal. Nå vil de ha sympatistreik hos isprodusenten i Bergen.
Bjørn Lønnum Andressen
transportarbeideren@lomedia.no
Petras Glebus og Svein-Vegar Mogseth har nå streiket i mer enn to måneder fordi de vil ha tariffavtale. De har førerkort og kan derfor kjøre hver sin isbil så folk får kjøpe seg is. Transportarbeiderforbundet mener de dermed er sjåfører, mens ledelsen i Den norske isbilen hevder de er selgere. Derfor nektes de eneste to fast ansatte isbilførerne tariff.
Vilkår?
– Vi får ikke betalt overtid. Vi vil ha bedre lønn og arbeidsvilkår. Provisjonen om sommeren er bra, men den holder ikke på vinteren, sier Mogseth.
Han er tillitsvalgt for de to streikende.
– Sesongen blir for kort til å få nok provisjon. Derfor streiker vi. Vi står på kravene, selv om situasjonen er litt kjedelig og fastlåst, forteller Glebus.
Begge har sittet bak rattet for Den norske isbilen i litt over fire år. De er forundret over hvordan lokalledelsen har oppført seg.
• – Isbilen organiserer streikebryteri
– Viste finger
– Sjefen har jo lov til å si at han skal kjøre en av isbilene, men en annen sjåfør tok over. Det er jo uærlig, men vi er ikke dumme. Jeg kjørte etter for å følge med, sier Mogseth og tar opp mobilen.
– Se her, en av sjåførene kom bak til meg og slo nesten i stykker sidevinduet mitt i sinne, sier Mogseth.
Han har prøvd å henge opp vervemateriell for å få flere til å organisere seg, men det skal ha blitt revet ned.
– Frekke kommentarer har haglet, en ansatt slo til en journalist, ledelsen har vist finger og geipet til oss, sier Mogseth.
Han unnskylder ikke oppførselen, men kan på sett og vis skjønne at arbeidsgiveren blir forbannet.
Blokade
Første blokade var et par uker etter at de to gikk ut i streik. Biler ble parkert så isbilene ikke kom ut. Andre blokade var i slutten av mai.
– Blokaden ble besvart med at de satte på isbil-musikken vi bruker for å påkalle oppmerksomhet når vi kjører rundt. Full musikk på bilene ble ikke så populært blant ansatte hos Mesta. De har kontorer i samme bygg og ringte Politiet. De kom og musikken ble slått av, men Politiet kunne ikke nekte blokaden, beretter Mogseth.
Rettssak
Etter blokadene gikk det nylig mot rettssak. Den norske isbilen stevnet Midtnorsk transportarbeiderforening.
– Rettsaken ble avlyst samme dag som den skulle vært holdt. Vi fikk stevning, men Den norske isbilen ville ha løsning utenfor retten. Saken har ikke noe i retten å gjøre, sier Johnny Sletvold, leder i Midtnorsk transportarbeiderforening.
– Vi strakk ut en hånd via LOs juridiske avdeling og i samarbeid med de streikende, men jeg tror ikke forliket overholdes. Magefølelsen er at isbilene kjører for full maskin, mens den lokale ledelsen dekker seg bak de to bilene vi har avtalt at skal stå parkert. Den øverste ledelsen i Den norske isbilen i Bergen har nok en intensjon om at forliket skal fungere, men ledelsen på Stjørdal har vi liten tiltro til. De stoler ikke på at de ansatte vil selge nok is om de får høyere fastlønn og lavere andel provisjon, fastholder Sletvold.
Verste sak
Johnny Sletvold har 40 års fartstid i ICA-systemet og mange år som tillitsvalgt.
– Jeg har sett timelister for de to streikende og de jobber jo døgnet rundt. Det er vel nærmere 80 timer noen uker. Vi har liten tillit særlig fordi den lokale ledelsen har oppført seg så dårlig. Daglig leder på Stjørdal kjørte for eksempel i full fart som en idiot da vi var utenfor lokalene deres. Han viste en utrolig arrogant holding og jeg vet han har vist finger til de streikende, bekrefter Sletvold.
– Det virker som denne lederen har null kompetanse på å håndtere personalet sitt, fortsetter han.
Ingen kommentar
På spørsmål fra journalisten om å få en kommentar til Transportarbeideren sier avdelingsleder i Den norske isbilen i Stjørdal, Thomas Küverling temmelig lite, før han fortsetter å laste is i en av bilene:
– He he, lykke til med det.
Til Trønder-Avisa har Küverling tidligere uttrykt at Den Norske Isbilen har avtale med Negotia, og at avtalen som ønskes med NTF ikke passer for dem.
«Vikarer»
Ifølge en av de streikende, Svein-Vegard Mogseth er det bare fire faste ansatte hos Den norske isbilen i Stjørdal.
– Nå kommer sommeren og mange nye fjes er å se på jobb her. Det virker rart når nedbemanning har vært på tale. Vi vet ikke om de nye er vikarer eller hvilken rolle de skal ha. Mange spør om vi gir oss med streiken snart, men det skjer ikke, fastslår Mogseth.
Nå håper Sletvold og de to organiserte i Midtnorsk transportarbeiderforening at Den norske isbilens fabrikkansatte i Bergen blir med på sympatistreik.
– Selv om vi har andre muligheter til å aksjonere, er kanskje sympatistreik ved fabrikken eneste vei å gå, avslutter Johnny Sletvold.
Forliket
• Forliket går ut på at antall kjørte isbil-ruter skal reduseres tilsvarende kjøring for de to årsverkene til de streikende.
• Til enhver tid skal to av de opprinnelige ni isbilene tas ut av ordinær drift, slik at bare sju biler normalt skal benyttes.
• Partene skal ha dialog i forkant av hver åtteukers-periode.
• Uten enighet om ny kjøreplan for de neste åtte ukene bortfaller forliket.
• Avvik fra avtalen skal tas opp mellom partene og kan føre til at forliket trekkes.
• Den norske isbilen frafaller fremsatt erstatningskrav, mens Midtnorsk transportarbeiderforening frafaller krav om sakskostnader.
• Ved bortfall av denne avtalen og nye aksjoner forbeholder Den norske isbilen AS seg retten til ny begjæring og fremsettelse av nytt krav om erstatning.
Flere saker
Forliket
• Forliket går ut på at antall kjørte isbil-ruter skal reduseres tilsvarende kjøring for de to årsverkene til de streikende.
• Til enhver tid skal to av de opprinnelige ni isbilene tas ut av ordinær drift, slik at bare sju biler normalt skal benyttes.
• Partene skal ha dialog i forkant av hver åtteukers-periode.
• Uten enighet om ny kjøreplan for de neste åtte ukene bortfaller forliket.
• Avvik fra avtalen skal tas opp mellom partene og kan føre til at forliket trekkes.
• Den norske isbilen frafaller fremsatt erstatningskrav, mens Midtnorsk transportarbeiderforening frafaller krav om sakskostnader.
• Ved bortfall av denne avtalen og nye aksjoner forbeholder Den norske isbilen AS seg retten til ny begjæring og fremsettelse av nytt krav om erstatning.