JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Myndighetene har visst om dødstunnelene siden 2004. Likevel skjer det ingenting

12 av 16 tunneler på E6 nord for Fauske oppfyller ikke sikkerhetskravene. Yrkessjåfører i Posten kjører med hjertet i halsen.
– Han med campingvogna har heldigvis sett hvor trangt det er og lagt seg ut. Det er ikke alle som skjønner det før det er for sent. Da smeller det, sier Gunnar Pettersen. Postens yrkessjåfører på Fauske har innført en selvpålagt fartsgrense på 45 kilometer i timen i de verste tunnelene.

– Han med campingvogna har heldigvis sett hvor trangt det er og lagt seg ut. Det er ikke alle som skjønner det før det er for sent. Da smeller det, sier Gunnar Pettersen. Postens yrkessjåfører på Fauske har innført en selvpålagt fartsgrense på 45 kilometer i timen i de verste tunnelene.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

I slutten av april krevde dødsveien med de farlige tunnelene, langs E6 gjennom Sørfold kommune i Nordland, nok et menneskeliv.

Årlig skjer det alvorlige ulykker også mellom tunnelene, hvor veiene er smale og svingete over de bratte stigningene på strekninga.

Vinteren skaper ekstremt krevende kjøreforhold her. Med tiltak kunne flere liv vært spart. Politikerne har ikke bevilget penger til å utbedre veien.

Riktignok satte Solberg-regjeringen av oppstartsmidler i sitt siste statsbudsjett, men de prioriterte ikke tiltak tidligere i sin regjeringstid.

Nå er oppstarten utsatt av Støre-regjeringen.

Tiltak kunne berget liv

Dette skaper reaksjoner i nord.

– Sånt skaper politikerforakt. At myndighetene unnlater å gjøre noe, når de vet at veiene og tunnelene er farlige, sier Stig Venberg som er leder ved Posten Bring bildrifts terminal på Fauske og tidligere yrkessjåfør.

Han vet av egen erfaring hvor ille det er på strekningen.

Fordi tunnelene er for smale, må trailere som møtes ofte stå så langt ut at slepet skraper i tunneltaket. Ofte blir sidespeilene knust.

Da er marginene til en kollisjon farlig små.

De rutinerte sjåførene vet at farten må ned, og at man må helt ut på vegskulderen. Men ikke alle. Det er ofte da det går galt.

– Vi har innført en selvpålagt fartsgrense på 45 kilometer i timen i de verste tunnelene. Men det hjelper ikke hvis andre tror de kan følge fartsgrensene, kanskje med en 2,5 meter bred campingvogn på slep.

– I et av verdens rikeste land burde veiene tåle at man kjører trygt etter fartsgrensene på en sommerdag. Men det er ikke tilfellet, fortsetter han.

Venberg sier han har hatt yrkessjåfører som har begynt i jobb der og som gråtende har sagt at de ikke takler forholdene.

– Det er ikke uten grunn at denne delen av E6 er blant Europas mest beryktede veistrekninger, sier han.

Yrkessjåførene som har strekningen som sin arbeidsplass, fortviler over situasjonen. Nylig samlet de seg til en protestmarkering. De krever at arbeidet med ny trasé starter i 2024.

Posthornet fikk slå følge med yrkessjåfør Gunnar Pettersen fra Posten da 150 vogntog rullet i en stille protest nordover fra Fauske langs E6.

– E6 er vår arbeidsplass. Siden 2004 har politikerne visst at tunnelene her bryter med sikkerhetsforskriftene, men ingenting er gjort. Vi trenger ny E6 nå, sier Gunnar Pettersen.

– E6 er vår arbeidsplass. Siden 2004 har politikerne visst at tunnelene her bryter med sikkerhetsforskriftene, men ingenting er gjort. Vi trenger ny E6 nå, sier Gunnar Pettersen.

Alf Ragnar Olsen

Nekter å kjøre dødsveiene

Yrkessjåførene er rystet over at situasjonen ikke tas på alvor av beslutningstakerne i regjering og storting.

En av de som deltok, var Malene Nordal fra Fauske. Hun vil ikke utsette seg for risikoen det er å kjøre på E6 nordover, og kan ikke forstå at politikerne ikke skjønner alvoret.

– Jeg har tatt fagbrev og trives som yrkessjåfør i Posten. Men veiene nordover, de holder jeg meg unna. Kolleger som kjører den strekninga, opplever livsfarlige hendelser hver eneste dag. Det ønsker jeg ikke å utsette meg for, så jeg jobber med distribusjonskjøring i Fauske-Bodø og omegn, sier Nordal, som har fire år bak seg i yrket.

Kollegene Ole Martin Gustavsen og Morten Johansen venter på at konvoien skal sette kurs nordover, og er enige i at det er på høy tid noe skjer.

– Tiltakene har vært utsatt alt for lenge. Når denne veien rammes av ulykker og veien stenges, så er Norge i praksis delt i to. Det er farlig og sårbart, sier de to.

Så ruller konvoien av gårde, forbi en del skuelystne. Gunnar Pettersen loser traileren stødig gjennom svingene og forteller om mange hendelser langs disse veiene opp gjennom årene.

Oppfyller ikke sikkerhetskrav

Litt senere er vi tilbake på terminalen, der Stig Venberg byr på kaffe. Gunnar Pettersen slår fast at konvoien vakte oppsikt, men rister samtidig på hodet.

Han tviler på om protestmarkeringen vil få noe som helst til å skje.

– Man skulle tro avisoverskriftene burde holde. Stortings- og regjeringspolitikerne som leser om den ene dødsulykken etter den andre, burde jo våkne. Men ingenting skjer.

Pettersen tror en full blokade er det som må til, som i Frankrike:

– At vogntog sperrer hovedveier over hele landet. Samtidig. Da ville de nok hoppet litt i stolene, og sett at noe må gjøres, sier han.

Stig Venberg er ikke avvisende til det.

– Det er et hån mot en hel bransje og en landsdel at hovedferdselsåren i Nord-Norge ikke er trygg og farbar året rundt. Men det skorter på både generell veistandard, brøyting og rassikring, i tillegg til at de fleste av tunnelene ikke oppfyller sikkerhetsforskriftene, sier han.

Han sier myndighetene har visst om forholdene siden 2004, uten å ta tak, og at det ikke finnes akseptable unnskyldninger for det.

– Situasjonen har kostet mange menneskeliv, og tiltak burde vært prioritert. I stedet prioriterer man å bruke nesten 40 milliarder på Follobanen, for å kutte reisetida med tog til Oslo med ti minutter. I mitt hode henger det ikke på greip! sier Venberg.

Han påpeker at både liten og stor ferdes på disse ulykkesveiene, i skolebusser og privatbiler, i tillegg til trailerne. Tunnelene oppfyller ikke kravene til brannsikkerhet og rømningsveier heller.

– Jeg må virkelig ta meg sammen for å ikke bli sint når jeg snakker om dette, sier han.

– E6 i Sørfold er eneste forbind­else nordover. Når ulykker eller ras stenger veien, er Norge delt i to. Veien er livsfarlig og livsviktig. Det er en skandale at myndighetene ikke prioriterer strekninga, sier Gunnar Pettersen (t.v.) og Stig Venberg.

– E6 i Sørfold er eneste forbind­else nordover. Når ulykker eller ras stenger veien, er Norge delt i to. Veien er livsfarlig og livsviktig. Det er en skandale at myndighetene ikke prioriterer strekninga, sier Gunnar Pettersen (t.v.) og Stig Venberg.

Alf Ragnar Olsen

Vedum på tur

Nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum fikk oppleve forholdene, da han ble med på vogntog-tur i 2020.

– Jeg er glad jeg ikke var sjåfør. Det er trangt. Hvis det kommer vogntog imot og du er litt sliten, er det fort gjort å dunke borti, uttalte Vedum til NRK Nordland den gang.

Men tiltak blir det altså ikke i år heller.

Kostnadene forbundet med blant annet Ukraina-støtten, skal ifølge samferdselsministeren være årsaken til at oppstart på E6-tiltak i Sørfold og andre prosjekter utsettes.

For alle sektorene må bidra. Dermed må yrkessjåførene i nord smøre seg med tålmodighet og håpe hverdagen ikke byr på dramatikk i påvente av bevilgninger.

E6 Megården-Mørsvikbotn

Veistrekningen står på Statens vegvesens liste over prioriterte prosjekter.

Allerede i 2015 hadde Statens vegvesen planen for tiltak klar.

Strekningen regnes som svært ulykkesutsatt.

Vegvesenet betegner strekningen som svært viktig for Forsvaret og NATO.

Det finnes ingen omkjøringsvei i Norge.

Omkjøring via Sverige er svært tidkrevende.

Det mangler snu- og kjettingplasser for vogntog.

Prosjektet er nå kostnadsberegnet til 10,3 milliarder kroner.

Bygging av ny vegtrasé er anslått å ta 5-8 år.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

E6 Megården-Mørsvikbotn

Veistrekningen står på Statens vegvesens liste over prioriterte prosjekter.

Allerede i 2015 hadde Statens vegvesen planen for tiltak klar.

Strekningen regnes som svært ulykkesutsatt.

Vegvesenet betegner strekningen som svært viktig for Forsvaret og NATO.

Det finnes ingen omkjøringsvei i Norge.

Omkjøring via Sverige er svært tidkrevende.

Det mangler snu- og kjettingplasser for vogntog.

Prosjektet er nå kostnadsberegnet til 10,3 milliarder kroner.

Bygging av ny vegtrasé er anslått å ta 5-8 år.