JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Han med campingvogna har heldigvis sett hvor trangt det er og lagt seg ut. Det er ikke alle som skjønner det før det er for sent. Da smeller det, sier Gunnar Pettersen. Postens yrkessjåfører på Fauske har innført en selvpålagt fartsgrense på 45 kilometer i timen i de verste tunnelene.

– Han med campingvogna har heldigvis sett hvor trangt det er og lagt seg ut. Det er ikke alle som skjønner det før det er for sent. Da smeller det, sier Gunnar Pettersen. Postens yrkessjåfører på Fauske har innført en selvpålagt fartsgrense på 45 kilometer i timen i de verste tunnelene.

Alf Ragnar Olsen

Myndighetene har visst om dødstunnelene siden 2004. Likevel skjer det ingenting

12 av 16 tunneler på E6 nord for Fauske oppfyller ikke sikkerhetskravene. Yrkessjåfører i Posten kjører med hjertet i halsen.



07.07.2023
07:30
11.07.2023 13:54

alf@lomedia.no

I slutten av april krevde dødsveien med de farlige tunnelene, langs E6 gjennom Sørfold kommune i Nordland, nok et menneskeliv.

Årlig skjer det alvorlige ulykker også mellom tunnelene, hvor veiene er smale og svingete over de bratte stigningene på strekninga.

Vinteren skaper ekstremt krevende kjøreforhold her. Med tiltak kunne flere liv vært spart. Politikerne har ikke bevilget penger til å utbedre veien.

Riktignok satte Solberg-regjeringen av oppstartsmidler i sitt siste statsbudsjett, men de prioriterte ikke tiltak tidligere i sin regjeringstid.

Nå er oppstarten utsatt av Støre-regjeringen.

Tiltak kunne berget liv

Dette skaper reaksjoner i nord.

– Sånt skaper politikerforakt. At myndighetene unnlater å gjøre noe, når de vet at veiene og tunnelene er farlige, sier Stig Venberg som er leder ved Posten Bring bildrifts terminal på Fauske og tidligere yrkessjåfør.

Han vet av egen erfaring hvor ille det er på strekningen.

Fordi tunnelene er for smale, må trailere som møtes ofte stå så langt ut at slepet skraper i tunneltaket. Ofte blir sidespeilene knust.

Da er marginene til en kollisjon farlig små.

De rutinerte sjåførene vet at farten må ned, og at man må helt ut på vegskulderen. Men ikke alle. Det er ofte da det går galt.

– Vi har innført en selvpålagt fartsgrense på 45 kilometer i timen i de verste tunnelene. Men det hjelper ikke hvis andre tror de kan følge fartsgrensene, kanskje med en 2,5 meter bred campingvogn på slep.

– I et av verdens rikeste land burde veiene tåle at man kjører trygt etter fartsgrensene på en sommerdag. Men det er ikke tilfellet, fortsetter han.

Venberg sier han har hatt yrkessjåfører som har begynt i jobb der og som gråtende har sagt at de ikke takler forholdene.

– Det er ikke uten grunn at denne delen av E6 er blant Europas mest beryktede veistrekninger, sier han.

Yrkessjåførene som har strekningen som sin arbeidsplass, fortviler over situasjonen. Nylig samlet de seg til en protestmarkering. De krever at arbeidet med ny trasé starter i 2024.

Posthornet fikk slå følge med yrkessjåfør Gunnar Pettersen fra Posten da 150 vogntog rullet i en stille protest nordover fra Fauske langs E6.

– E6 er vår arbeidsplass. Siden 2004 har politikerne visst at tunnelene her bryter med sikkerhetsforskriftene, men ingenting er gjort. Vi trenger ny E6 nå, sier Gunnar Pettersen.

– E6 er vår arbeidsplass. Siden 2004 har politikerne visst at tunnelene her bryter med sikkerhetsforskriftene, men ingenting er gjort. Vi trenger ny E6 nå, sier Gunnar Pettersen.

Alf Ragnar Olsen

Nekter å kjøre dødsveiene

Yrkessjåførene er rystet over at situasjonen ikke tas på alvor av beslutningstakerne i regjering og storting.

En av de som deltok, var Malene Nordal fra Fauske. Hun vil ikke utsette seg for risikoen det er å kjøre på E6 nordover, og kan ikke forstå at politikerne ikke skjønner alvoret.

– Jeg har tatt fagbrev og trives som yrkessjåfør i Posten. Men veiene nordover, de holder jeg meg unna. Kolleger som kjører den strekninga, opplever livsfarlige hendelser hver eneste dag. Det ønsker jeg ikke å utsette meg for, så jeg jobber med distribusjonskjøring i Fauske-Bodø og omegn, sier Nordal, som har fire år bak seg i yrket.

Kollegene Ole Martin Gustavsen og Morten Johansen venter på at konvoien skal sette kurs nordover, og er enige i at det er på høy tid noe skjer.

– Tiltakene har vært utsatt alt for lenge. Når denne veien rammes av ulykker og veien stenges, så er Norge i praksis delt i to. Det er farlig og sårbart, sier de to.

Så ruller konvoien av gårde, forbi en del skuelystne. Gunnar Pettersen loser traileren stødig gjennom svingene og forteller om mange hendelser langs disse veiene opp gjennom årene.

Oppfyller ikke sikkerhetskrav

Litt senere er vi tilbake på terminalen, der Stig Venberg byr på kaffe. Gunnar Pettersen slår fast at konvoien vakte oppsikt, men rister samtidig på hodet.

Han tviler på om protestmarkeringen vil få noe som helst til å skje.

– Man skulle tro avisoverskriftene burde holde. Stortings- og regjeringspolitikerne som leser om den ene dødsulykken etter den andre, burde jo våkne. Men ingenting skjer.

Pettersen tror en full blokade er det som må til, som i Frankrike:

– At vogntog sperrer hovedveier over hele landet. Samtidig. Da ville de nok hoppet litt i stolene, og sett at noe må gjøres, sier han.

Stig Venberg er ikke avvisende til det.

– Det er et hån mot en hel bransje og en landsdel at hovedferdselsåren i Nord-Norge ikke er trygg og farbar året rundt. Men det skorter på både generell veistandard, brøyting og rassikring, i tillegg til at de fleste av tunnelene ikke oppfyller sikkerhetsforskriftene, sier han.

Han sier myndighetene har visst om forholdene siden 2004, uten å ta tak, og at det ikke finnes akseptable unnskyldninger for det.

– Situasjonen har kostet mange menneskeliv, og tiltak burde vært prioritert. I stedet prioriterer man å bruke nesten 40 milliarder på Follobanen, for å kutte reisetida med tog til Oslo med ti minutter. I mitt hode henger det ikke på greip! sier Venberg.

Han påpeker at både liten og stor ferdes på disse ulykkesveiene, i skolebusser og privatbiler, i tillegg til trailerne. Tunnelene oppfyller ikke kravene til brannsikkerhet og rømningsveier heller.

– Jeg må virkelig ta meg sammen for å ikke bli sint når jeg snakker om dette, sier han.

– E6 i Sørfold er eneste forbind­else nordover. Når ulykker eller ras stenger veien, er Norge delt i to. Veien er livsfarlig og livsviktig. Det er en skandale at myndighetene ikke prioriterer strekninga, sier Gunnar Pettersen (t.v.) og Stig Venberg.

– E6 i Sørfold er eneste forbind­else nordover. Når ulykker eller ras stenger veien, er Norge delt i to. Veien er livsfarlig og livsviktig. Det er en skandale at myndighetene ikke prioriterer strekninga, sier Gunnar Pettersen (t.v.) og Stig Venberg.

Alf Ragnar Olsen

Vedum på tur

Nåværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum fikk oppleve forholdene, da han ble med på vogntog-tur i 2020.

– Jeg er glad jeg ikke var sjåfør. Det er trangt. Hvis det kommer vogntog imot og du er litt sliten, er det fort gjort å dunke borti, uttalte Vedum til NRK Nordland den gang.

Men tiltak blir det altså ikke i år heller.

Kostnadene forbundet med blant annet Ukraina-støtten, skal ifølge samferdselsministeren være årsaken til at oppstart på E6-tiltak i Sørfold og andre prosjekter utsettes.

For alle sektorene må bidra. Dermed må yrkessjåførene i nord smøre seg med tålmodighet og håpe hverdagen ikke byr på dramatikk i påvente av bevilgninger.

E6 Megården-Mørsvikbotn

Veistrekningen står på Statens vegvesens liste over prioriterte prosjekter.

Allerede i 2015 hadde Statens vegvesen planen for tiltak klar.

Strekningen regnes som svært ulykkesutsatt.

Vegvesenet betegner strekningen som svært viktig for Forsvaret og NATO.

Det finnes ingen omkjøringsvei i Norge.

Omkjøring via Sverige er svært tidkrevende.

Det mangler snu- og kjettingplasser for vogntog.

Prosjektet er nå kostnadsberegnet til 10,3 milliarder kroner.

Bygging av ny vegtrasé er anslått å ta 5-8 år.

07.07.2023
07:30
11.07.2023 13:54

E6 Megården-Mørsvikbotn

Veistrekningen står på Statens vegvesens liste over prioriterte prosjekter.

Allerede i 2015 hadde Statens vegvesen planen for tiltak klar.

Strekningen regnes som svært ulykkesutsatt.

Vegvesenet betegner strekningen som svært viktig for Forsvaret og NATO.

Det finnes ingen omkjøringsvei i Norge.

Omkjøring via Sverige er svært tidkrevende.

Det mangler snu- og kjettingplasser for vogntog.

Prosjektet er nå kostnadsberegnet til 10,3 milliarder kroner.

Bygging av ny vegtrasé er anslått å ta 5-8 år.




Mest lest

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Jan-Erik Østlie

Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Jøran Grønstad

Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

Kolbjørn Rushfeldt

Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks

Kronikk

Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.

Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.

Leif Martin Kirknes

Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker


Flere saker