JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nybakte fedre må selv betale for å være hjemme med barnet, krever taxi-eierne

Taxiforbundet vil ikke betale for fedrenes fødselspermisjon.
VEKK MED BETALT PAPPAPERM: Taxiforbundet vil ikke lenger at sjåførene skal få betalt i permisjonstiden.

VEKK MED BETALT PAPPAPERM: Taxiforbundet vil ikke lenger at sjåførene skal få betalt i permisjonstiden.

Colourbox

res@lomedia.no

For fire år siden ble Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Taxiforbund enige om at fedre skulle få betalt den arbeidsmiljøfestede velferdspermisjonen i to uker i forbindelse med eget barns fødsel.

Taxiforbundet krever ikke permisjonen fjernet, men at taxisjåførene ikke lenger skal få betalt i permisjonstiden.

Avviser kravet

Det får Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund, til å se rødt.

– Det er helt hårreisende, og et krav de ikke en gang vil få medhold i hos mekleren, om vi havner der. Det er et krav vi avviser fullstendig, og må være det mest spesielle motkravet jeg noensinne har sett, sier Arentz oppgitt.

Han innrømmer imidlertid at også egne krav kan bli tøffe å bli enige om.

– NTF sitt hovedkrav gikk på pensjon, men det blir det trolig vanskelig å få gjort noe med ettersom frontfagsoppgjøret dro pensjon ut av hele oppgjøret. Når det gjelder økonomi, så er vi et lavlønnsyrke. Taxisjåførene provisjonslønn, så den prosenten må opp, og den må mer opp enn frontfagets 2,4 prosent. Dessuten krever vi det er sjåførene som skal ha overtidsbetalt når de kjører på kveld, natt og helg. Nå tjener eierne mer enn sjåførene på disse tidene, selv om de ikke kjører. De ekstra taksttilleggene mener vi skal tilfalle sjåføren, understreker han.

- Sjåførenes lønn må opp mer enn frontfagets 2,4 prosent, sier Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Sjåførenes lønn må opp mer enn frontfagets 2,4 prosent, sier Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– Håpløs timelønn

Bransjerådslederen forteller at utgangspunktet for lønnsforhandlingene er statistikk fra Statistisk Sentralbyrå, der omsetningen for skiftene er hentet inn.

– Problemet er at omsetningen ikke tar hensyn til at folk jobber både ti og tolv timer i strekk, mens utregninga tar utgangspunkt i 7,5-timers dag. Dermed kan totallønna bli bra, men timelønna er helt håpløs, påpeker han.

Drosjeselskap tar opp app-kampen med Uber

Få organiserte

Til tross for tøffe krav om motkrav, tror Arentz på forhandlingsløsning.

– Oppgjøret har gått til mekling bare en gang, men det var før min tid, sier han, og bekrefter at en av de største utfordringene for Transportarbeiderforbundet i forhandlingene med Norges Taxiforbund er at det er få organiserte sjåfører i NTF.

– Vi har mellom 300 og 400 medlemmer, mens det er noen tusen sjåfører i Norge. Da sier det seg selv at vi ikke har så mye å slå i bordet med. Vi kan kanskje ramme noe få lokale med mange organiserte, men ikke så det monner på landsbasis, sier Roald Arentz.

Forhandlingene om ny overenskomst startet klokka 12 i dag og skal være avsluttet innen midnatt onsdag kveld.

Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland sa under åpningen av forhandlingene at ordningen med betalt fødselspermisjon for fedre var bedre enn kravet i Arbeidsmiljøloven, og at forbundet ønsker å legge ordningen på nivå med lovverket.

I dag starter forhandlingene om ny taxioverenskomst. Innen midnatt onsdag kveld, må Transportarbeiderforbundet og Taxiforbundet bli enige om de skal unngå at oppgjøret går til mekling.

I dag starter forhandlingene om ny taxioverenskomst. Innen midnatt onsdag kveld, må Transportarbeiderforbundet og Taxiforbundet bli enige om de skal unngå at oppgjøret går til mekling.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse