JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

200 yrkessjåfører med syn på ett øye bør få fortsette å kjøre, mener NTF

Transportarbeiderforbundet mener det er urettferdig at man skal trekke inn en dispensasjon som har gjort at sjåfører med nedsatt syn på ett øye har kunnet utøve yrket sitt i årevis.
Nye helseregler for hvem som kan ha førerkort for tunge kjøretøy, gjør at rundt 200 sjåfører som i mange år har hatt dispensasjon fra helsekravet på grunn av syn på bare ett øye, vil miste dispensasjonen fra nyttår.

Nye helseregler for hvem som kan ha førerkort for tunge kjøretøy, gjør at rundt 200 sjåfører som i mange år har hatt dispensasjon fra helsekravet på grunn av syn på bare ett øye, vil miste dispensasjonen fra nyttår.

Lisa Turøy Christiansen

res@lomedia.no

I 2016 ble det innført nye helsekrav for førerkort i Norge som fulgte EUs førerkortdirektiv, men allerede i 2010 kom det ifølge NRK nye helsekrav som stoppet muligheten for å gi dispensasjon til å kunne kjøre tunge kjøretøy for de med syn på bare ett øye. Derimot fikk de som allerede hadde fått dispensasjon beholde dispensasjonen.

Dette er lønna i over 300 yrker

Bekymrede medlemmer

Det er det slutt på fra nyttår. Da vil de som tidligere har fått innvilget dispensasjon miste denne. Det betyr at rundt 200 yrkessjåfører ikke lenger får mulighet til å utøve yrket sitt.

Det synes 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen ikke mye om.

– Vi har fulgt denne saken i media, og har også fått tilbakemeldinger fra medlemmer hos oss som vil bli rammet av de nye reglene. De har utført yrket sitt helt uten problemer, men opplever nå at nye regler gjør at de må ut av yrket, sier Sivertsen.

Urettferdig tilbakevirkning

Han understreker at verken han eller Transportarbeiderforbundet er mot at det innføres nye og strengere helseregler for de som skal kjøre tunge kjøretøy, men han er svært kritisk til at ikke de som allerede gjør det kan få fortsette.

– At man ikke får tatt slike sertifikat etter de nye og strengere reglene forstår vi, men her har det jo ligget både førerrettigheter og dispensasjoner i mange år. De har jo dokumentert hver eneste dag at de kan utføre arbeidet sitt. Det er rett og slett urettferdig for disse sjåførene at regelverket får tilbakevirkende kraft ved at gamle dispensasjoner opphører, påpeker han.

Høyre slakter SV-forslag om å gjøre det dyrere å kjøre lastebil

Ber statsråden om hjelp

Sivertsen understreker at han ikke har tall på om denne gruppen sjåfører er mer eller mindre innvolvert i ulykker.

– Men vi har ingen grunn til å tro at det er noen høyere ulykkesrate blant disse, sier han.

Siden det nye regelverket allerede skal gjelde fra nyttår, innrømmer Sivertsen at man begynner å få dårlig tid.

– Derfor har vi i stedet for å gå til de politiske partiene, henvendt oss direkte til samferdselsministeren. Det er han som har hovedansvaret og vi håper på en ny politisk behandling av spørsmålet, sier Dag-Einar Sivertsen.

I brevet ber NTF om at departementet sørger for at de som har dispensasjon i dag får videreført disse. Eventuelt bare for transport i Norge, dersom EUs bestemmelser gjør det vanskelig å gi en generell dispensasjon.

Savner svar

NTF har ennå ikke fått svar på brevet til statsråden, og heller ikke Transportarbeideren har lykkes å få verken departementet eller statsråden i tale de siste to ukene.

Les også:

Søppelkjører Jan Lange skriver dikt i pausene på jobben. Nå har han fått plass mellom Alf Prøysen og Rudolf Nilsen

Roar skal sjekke om sjøfolk tar sjauerene sin jobb. Han er den første inspektøren av sitt slag

Warning
Annonse
Annonse