JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra 1. januar kan selvkjørende biler og busser bli et vanligere syn på norske veier

Like over nyttår kan det søkes om å teste en selvkjørende bil eller buss i trafikken.
Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på veiene. Her er statsminister Erna Solberg foran en selvkjørende buss tidligere i år.

Nå blir det lov å teste ut selvkjørende kjøretøy på veiene. Her er statsminister Erna Solberg foran en selvkjørende buss tidligere i år.

Håkon M. Larsen, NTB scanpix/ANB

Regjeringens lovforslag om utprøving av selvkjørende kjøretøy er nå vedtatt av Stortinget. Den nye loven skal etter planen tre i kraft 1. januar 2018.

– Loven er avgjørende for at vi skal være offensive i møtet med framtiden. Selvkjørende biler og busser kan gi bedre flyt i trafikken, bedre trafikksikkerhet og store gevinster for næringslivet, sier stortingsrepresentant Morten Stordalen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Viktig med sikkerhet

Før det gis anledning til å prøve ut en førerløs bil eller buss, er det flere vilkår som må oppfylles. Når den formelle tillatelsen er i orden, må søkeren sannsynliggjøre at en rekke krav til trafikksikkerhet, kjøretøykontroll og nødprosedyrer er oppfylt. Det må også være en juridisk ansvarlig for bilen. Vedkommende vil stå ansvarlig dersom det skjer en ulykke.

– Det er viktig at sikkerheten er godt ivaretatt under utprøving av kjøretøy uten fører. Derfor må fabrikkene og utviklerne ha lovlig tillatelse, en type lisens, for å kunne prøve ut selvkjørende biler, busser og liknende, sier Stordalen.

Fabrikkene plikter å opplyse myndighetene om historikken med uhell for å få en godkjenning.

EFTA-dom: Reisetid skal regnes som arbeidstid

På høy tid

Den nye loven åpner for at privatpersoner så vel som selskaper og kommuner kan søke om tillatelse til å prøve ut selvkjørende kjøretøy. I tillegg er loven godt egnet for fabrikker som ønsker å teste ut ny teknologi.

– Det er på høy tid at vi får på plass dette regelverket. Det er viktig for bransjen, men også for at vi skal få tilgang til nye og bedre kjøretøy i årene som kommer, påpeker Stordalen.

Til nå har lovverket, med forutsetningen om en ansvarlig fører, satt begrensninger for utprøving av selvkjørende teknologi og dermed også videre utvikling. Men etter en vellykket testperiode med førerløs buss på lukket bane utenfor Stavanger, er nå neste fase i gang.

Saken fortsetter under bildet.

Supplement til bil

Et selvkjørende kjøretøy innebærer at en fører kan overlate kjøringen til det tekniske systemet som automatisk fører kjøretøyet. Det kan også være et kjøretøy som er konstruert for å kjøre uten fører.

– Hovedhensikten med selvkjørende kjøretøy er effektivitet, komfort og trafikksikkerhet. Disse kjøretøyene er noe som kan brukes til samkjøring og samtidig være et godt supplement til den ordinære bilen, sier Morten Stordalen. (ANB)

Frykter frislipp og mer Uber

Annonse
Annonse