Enda mer trøbbel for Bane Nor:
Follobanen: Byggegropa inn mot Oslo S evakuert på andre uka på grunn av fare for masseutglidning
Ting går ikke på skinner for Bane Nor.
STENGT: Bispegata som går over Follobaneutbyggingen inn til Oslo S har snart vært stengt i 14 dager.
Ane Børrud
ane.borrud@lomedia.no
Byggingen av dobbeltspor for tog mellom Oslo og Ski har ikke vært problemfri så langt. Åpningen er allerede utsatt et år. Milliardene renner ut, og byggherren er dømt til å betale Skanska nesten 273 millioner kroner fordi den ga Oslo-S kontrakten til Condotte og ikke Skanska.
• Åpning av Follobanen utsettes ett år til desember 2022 – italiensk konkurs kostet 1,6 milliarder
De nyeste problemene har dukket opp i byggegropa for den nye Follobanekulverten i Bispegata. Deformasjoner i en støttekonstruksjon førte til at byggegropa ble evakuert 11. februar, og arbeidet har foreløpig ikke kunnet starte opp igjen.
– Bane Nor har hatt døgnkontinuerlig overvåking av støttekonstruksjonen siden dette ble oppdaget. Mandag ettermiddag den 11. februar ble det avdekket en skade på avstivingssystemet for støttekonstruksjonen. Arbeidene ble da umiddelbart stoppet og byggegropa ble evakuert. Politi ble så kontaktet og Bispegata ble i samråd med politiet stengt for all trafikk av sikkerhetsmessige hensyn, skriver Prosjektleder Innføring Oslo S Anne Marie Dyrøy i en e-post til Arbeidsmanden.
Det har samtidig blitt jobbet med tiltak for å stabilisere støttekonstruksjonen ved å fylle tilbake steinmasser fra sikkert område. Dette er utført ved hjelp av transportbånd og fjernstyrte maskiner og arbeidet pågikk til og med helgen uke 7.
Det jobbes nå for å kartlegge omfanget av skaden samtidig som det gjøres tekniske vurderinger av Bane Nors rådgivere for å finne sikre arbeidsmetoder for det videre arbeidet med Follobanen ved Bispegata.
• Bane Nor skal utlyse 600 stillinger i løpet av året
Ikke fare for ras
Dyrøy understreker at det ikke har vært ras eller masseutglidning, og det er heller ikke er fare for dette. Ei heller har det vært fare for bebyggelse i området eller for personer utenfor avstengt område.
– Overvåkningssystemet som er etablert på støttekonstruksjonene gir oss mulighet til å gjøre tiltak før deformasjonene på støttekonstruksjonene blir så store at støttekonstruksjonene mister sin funksjon, som er å holde tilgrensende masser på plass mens kulverten bygges, skriver hun.
Tidkrevende arbeid
Bispegata har nå vært stengt for all ferdsel siden 11. februar, og anleggsarbeidet tas ikke opp igjen før sikringstiltakene er godkjent.
– Bane NOR vurderer dette fortløpende sammen med rådgivere og eksperter. Utførte beregninger må gjennomgås på nytt og kontrolleres av tredjepart. Dette er et arbeid som er tidkrevende og som ble startet umiddelbart etter at Bispegata ble stengt. Så snart beregninger og vurderinger fra rådgivere og eksperter bekrefter at de utførte tiltakene er gode nok eller hvilke ytterligere sikringstiltak som må utføres og disse er utført, vil Bispegata gjenåpnes og vi vil gå tilbake til normal anleggsdrift i området, skriver prosjektlederen.
Vil så de ustabile grunnforholdene utsette ferdigstillelse av Follobaneprosjektet ytterligere?
– Per nå kan vi ikke se at dette vil få konsekvenser for planlagt ferdigstillelsen av Follobaneprosjektet, avslutter Dyrøy.
Evakueringen av byggegropa er bare et av mange problemer Bane Nor har støtt på under byggingen av det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.
Åpningen av Follobanen utsettes og budsjettene ryker med milliarder
9. januar i år brukte stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet Stortingets spørretime til å grille samferdselsminister Jon Georg Dale om utbyggingen av Follobanen.
– Gjelder fortsatt den vedtatte styringsramma, og gjelder fortsatt den vedtatte tidsplanen for utbyggingen av Follobanen? Eller kan vi se for oss at det blir utsettelser på når banen står ferdig, spør Myrli.
– Styringsramma for dette prosjektet er 26,3 mrd. kr. Den gjeld framleis. Og dersom det skulle vise seg behov for anna, vil naturlegvis Stortinget verte førelagt det, i tråd med vanleg praksis, dersom vi må løyve meir pengar til dette prosjektet. Eg har ikkje grunnlag for å tru det no. Det andre er at ein har planar om å ferdigstille Follobana til desember 2021. Den tidsplanen ligg også fast, svarer samferdselsministeren.
15 dager senere, 24. januar. Follobanen har pressekonferanse. Det blir ikke åpning av de nye togsporene til Ski før desember 2022. Prosjektet vil koste 30,7 milliarder kroner.
Heving av Condotte-kontraktene: 1,6 milliarder
Ifølge Bane Nor har «forsinkelser og kostnader oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018».
To av fem hovedkontrakter på byggingen av de doble tog-sporene mellom Oslo og Ski gikk nemlig til det italienske selskapet Condotte.
Etter hvert viste det seg at Condotte har økonomiske problemer. Sommeren 2017 skyldte Condotte underentreprenører på Follobanen rundt 100 millioner kroner, og i begynnelsen av januar i fjor ble det klart at selskapet kjemper mot konkurs. Etter det gikk det fort. 8. januar begjærte selskapet konkursbeskyttelse for retten i Roma. Det innebærer en sikkerhet mot å bli slått konkurs mens bedriften forhandler med bankene som finansierer Condotte-konsernet. 11. januar dro Bane Nor på hastemøte til den italienske hovedstaden. 30. januar hevet Bane Nor avtalene med det konkurstruede selskapet. Dermed måtte Bane Nor inngå nye kontrakter med nye entreprenører for å få ferdigstilt togsporene inn til Oslo Sentralstasjon.
Problemene med Condotte har følge Bane Nor kostet dem 1,6 milliarder kroner. I tillegg har arbeid med grunnforholdene på Follobanen vist seg å være mer utfordrende enn forventet, forklarer byggherren.
Tapte i retten – 273 millioner til Skanska
Bane Nor ber derfor om at kostnadsrammen for Follobane prosjektet økes i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2019 med 7,7 prosent fra 28,5 milliarder kroner (som er tilsvarer kostnadsramme på 26,3 milliarder kroner bevilget av Stortinget i 2014) til 30,7 milliarder kroner.
Ifølge Bygg.no er utgiftene til Skanska innbakt i denne summen. I desember i fjor tapte nemlig Bane Nor en rettssak i Borgarting Lagmannsrett, der Skanska mente de burde ha fått kontrakten på Oslo S, ikke Condotte. Det ga lagmannsretten dem medhold i.
Saken dreier seg ikke om Condottes vaklevorne økonomi, som mange mener burde fått BaneNor sine varsellamper til å blinke før de inngikk kontraktene med den italienske entreprenørgiganten. Saken går på at Condotte ikke hadde oppfylt krav i anbudspapirene om sikring av fjell, krav som ifølge Skanska var absolutte minstekrav. Skanska mener at Condotte sitt anbud på innføring av Follobanen fra Ekebergåsen til Oslo-S dermed burde vært avvist, og siden det bare var de to selskapene som hadde lagt inn anbud, skulle kontrakten gått til Skanska.
Skanska stevnet Bane Nor med krav om erstatning for sitt tap ved å ikke ble tildelt kontrakten. Entreprenøren vant først i Oslo tingrett, der Bane Nor ble dømt til å betale Skanska 305 millioner kroner. Bane Nor anket, og Borgarting lagmannsrett dømte Bane Nor til å betale Skanska 272.800.000 kroner, nesten 273 millioner kroner. Bane Nor har nå anket saken til Høyesterett.
– Vi anker på bakgrunn av rettsanvendelsen ved ansvarsgrunnlaget i dommen, samt for utmålingen av erstatning. Det opp nå opp til rettsvesenet å gjøre videre vurderinger. Skriver Bane Nor i en e-post til Arbeidsmanden.
• Enighet i Bane Nor – alle får minimum 12.000
• Her venter passasjer Olav på et tog som ikke kommer. Nå er halvparten forsinket
Follobaneprosjektet
Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden. 72 prosent av utbyggingen er nå ferdigstilt. Men det skulle ha vært 79 prosent.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Follobaneprosjektet
Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden. 72 prosent av utbyggingen er nå ferdigstilt. Men det skulle ha vært 79 prosent.