Sosial dumping
Betalte arbeiderne med døde griser: Ekspert håper norsk dom får internasjonale følger
– Jeg forventer at dommen vil gjøre at andre land følger etter, og stopper dette.
Det blir ingen tunnelbygging på E6 for det italienske firmaet Itinera etter at de er utelukket fra anbudskonkurransen av Statens Vegvesen.
Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen
torgny@lomedia.no
Forrige uke slo Oslo tingrett fast at Statens vegvesen kan nekte entreprenørfirmaet Itinera i å bygge vei i Norge. Det italienske selskapet har blitt beskyldt for sosial dumping.
– Vi er veldig glade for denne dommen, sier Tom Deleu, generalsekretær i sammenslutningen av europeiske fagforeninger innen byggebransjen og treindustrien (EFBWW) til FriFagbevegelse.
Han håper at denne dommen kan være med å stoppe utbredelsen av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, som han mener har bredt om seg.
Bakgrunn: Arbeiderne fikk betalt med døde griser. Nå blir selskapet utestengt
Andre land bør følge etter
– Jeg forventer at dommen vil gjøre at andre land følger etter, og stopper dette, sier Deleu.
– Jeg kjenner ikke til at det har falt dommer i andre land der firmaer er utestengt på grunn av sosial dumping.
Han er ganske sikker på at noen av medlemsorganisasjonene ville sagt fra hvis det hadde falt en dom i en slik sak.
Tom Deleu, generalsekretær i sammenslutningen av europeiske fagforeninger innen byggebransjen og treindustrien (EFBWW) til FriFagbevegelse mener at andre land bør følge det norske eksempelet.
Torgny Hasås
Ekstra verktøy
De norske medlemmene i EFBWW er Fellesforbundet, Styrke, El og It Forbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund.
Deleus erfaring er at det kan være svært komplisert vei å gå juridisk, å utestenge et firma fra en konkurranse på grunn av forhold i et annet land.
– Vi trenger derfor noen ekstra verktøy slik at det er mulig å utelukke useriøse firmaer.
Han viser til at dette burde være et område der den fem år gamle Den europeiske arbeidsmarkedsmyndigheten burde spille en rolle.
– Nå er det opp til hver enkelt nasjonalstat å håndtere dette. Dette bør løses på et europeisk nivå, mener generalsekretæren.
Michael Severinsen, konsulent i 3F Byggegruppen synes dommen i Itinera-saken har vært et viktig vitne for Statens Vegvesen mot Itinera.
Torgny Hasås
Detaljert dom
Det italienske selskapet har vært knyttet til mange byggeskandaler i Danmark.
Michael Severinsen, konsulent i det danske fagforbundet 3F, var et viktig vitne for Statens Vegvesen da de ble saksøkt av Itinera.
Han synes dommen er svært grundig.
– Dommeren har gått inn i saken, og skrevet en svært detaljert dom, sier han til FriFagbevegelse.
5,2 milliarder kroner
Vegvesenet avviste at det danske selskapet kunne levere inn anbud på en veiutbygging verdt rundt 5,2 milliarder kroner. Begrunnelsen var at det italienske selskapet hadde mange tilfeller av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet bak seg på tre store entrepriser i Danmark. Vegvesenet ville ikke ha dem på sitt veianlegg i Nordland.
Itinera gikk til retten med denne avgjørelsen.
Preventiv effekt
Nå har dommen falt. Statens Vegvesen har en lovlig grunn til å avvise Itinera fra å delta i anbudskonkurransen.
– Hvilke konsekvenser tror du at dommen får?
– Dette kan være med å hindre lønnstyveri, og ha en preventiv effekt, sier Severinsen.
Han tror at dommen vil føre til at flere entreprenører tenker seg om før de tar inn underentreprenører som ikke følger lover og regler.
Stort marked
Severinsen håper også at dette kan føre til at flere entreprenører ansetter direkte i moderselskapet.
– Jeg er usikker på om dommen vil få en preventiv effekt internasjonalt, men Norden er et stort marked. Vi bygger for mange milliarder kroner i året. Utenlandske entreprenører som vil ha jobb her, må tenke seg om og legge fra seg sine uvaner i hjemlandet, slår 3Feren fast.
Setter standarden
Kjell Inge Davik som er divisjonsdirektør i Statens Vegvesen er svært fornøyd med kjennelsen fra Oslo tingrett som slår fast at det er lovlig å utestenge det italienske entrepprenørselskapet.
– Dette er veldig bra for oss og for Norge. Den slår fast en presedens og setter standarden, sier Davik til FriFagbevegelse.
Han mener at det er bra at dommen er så tydelig. Det gjør at Statens Vegvesen kan fortsette anbudskonkurransen.
Starer opp igjen
Da Itinera tok Statens Vegvesen til retten for å få lov til å delta i anbudskonkurransen, stoppet Vegvesenet anbudskonkurransen til det forelå en avgjørelse. Men siden avgjørelsen er så klar, har arbeidet med anbudskonkurransen startet opp igjen.
– Har dere drøftet denne saken med politisk ledelse i departementet?
– Nei, det har vi ikke gjort. Regelverket er så tydelig at det ikke har vært behov for det.
Selvrenselse
– Er dette første gang dere stopper en useriøs aktør?
– Ja, i hvert fall på et så tidlig stadium.
Davik sier at det norske regelverket ikke åpner for en ordning med karantene, men hvis ikke Itinera gjør noen grep, kan de avvises på samme grunnlag. Den dommen kan brukes i tre år.
– Men hvis Itinera går gjennom en «Self Clearence Process» kan de komme tilbake med anbud før.
Itinera er nå utestengt fra utbyggingen på E6 Megården - Sommerset, men det er to andre anlegg er i samme størrelse som går samtidig, Røldal-tunnellen og det andre løpet i Oslofjordtunnelen.