JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OPPGITT OG FORBANNET: Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, blir både oppgitt og forbannet når regjeringen gir ti nye vegstrekninger til Nye Veier AS, mens regjeringskontorene pakkes etter valgnederlaget.

OPPGITT OG FORBANNET: Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, blir både oppgitt og forbannet når regjeringen gir ti nye vegstrekninger til Nye Veier AS, mens regjeringskontorene pakkes etter valgnederlaget.

Kai Hovden

Reagerer kraftig på regjeringens pengebruk på Nye Veier: – Dette er fortvilende

Alf Edvard Masternes er leder for FLT i Statens vegvesen. Han er provosert over at Solberg-regjeringen lar millionene regne over statseide Nye Veier AS, mens regjeringen pakker seg ut av kontorene.



13.10.2021
10:23
15.10.2021 13:18

kai.hovden@lomedia.no

Det er ikke første gang Masternes går ut mot hva han anser som regjeringens hjertebarn, Nye Veier AS.

Som vi har beskrevet tidligere, skyldes mye av misnøyen at Nye Veier AS kan konkurrere på helt andre vilkår enn Statens vegvesen. Det skyldes at Vegvesenet må forholde seg til bevilgningen over statsbudsjettet fra år til år, noe som gir lite handlingsrom og liten forutsigbarhet.

Og mens samferdselsminister Knut Arild Hareide pakker ned kontoret etter valgnederlaget, overfører altså regjeringen ti nye vegstrekninger til Nye Veier AS.

Støre-regjeringen: Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

– Nye Veier har vist at de kan bygge veger raskere og billigere. De åpner stadig nye strekninger. Derfor har regjeringen bestemt at de skal få ti nye strekninger. Nå er kontrakten med selskapet signert, slik at de har mye å gjøre i årene som kommer, uttaler Hareide i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Raskere og billigere

– Her ser vi den berømmelige ketsjupeffekten mens regjeringen forlater kontorene. Først får Nye Veier AS en porteføljetid fram til 2041, og nå får de også nye strekninger, sier en oppgitt Masternes.

– Men jeg er ikke overrasket. Dette er jo Kristelig Folkepartis hjertebarn, og det viser at de gir sine egne gode rammebetingelser. Det som overrasker meg er at de ikke er villige til å evaluere prosjektet sitt, utdyper Masternes.

Noe av det som frustrerer ham aller mest, er de stadige påstandene fra regjeringen om at Nye Veier bygger raskere og billigere enn Statens vegvesen.

– Regjeringen og Nye Veier har truffet med kommunikasjonsplanen. Det er det ingen tvil om. For folk flest ser det ut som om Vegvesenet bygger dyrere og saktere. Det stemmer overhodet ikke. På sammenlignbare strekninger bygger Vegvesenet billigere og raskere, slår Masternes fast.

Statsbudsjett: Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

Her viser Masternes til et innlegg signert Taale Stensbye, prosjektleder i Statens vegvesen, publisert i tidsskriftet Byggeindustrien. I innlegget viser Stensbye til at det ikke er noen som bygger nye motorveger like effektivt og rimelig som Vegvesenet, ut fra erfaringene fra byggingen av ny E6 fra Gardermoen til Kolomoen og Riksveg 3/25 i Løten og Elverum.

– I tillegg er det Statens vegvesen som står for utbyggingene på de mest kompliserte strekningene – som i bynære områder. Det er noe Hareide, regjeringen og Nye Veier AS ikke snakker høyt om, legger Masternes til.

Harde i klypa

FLT-lederen er heller ikke særlig begeistret for måten Nye Veier går fram når det planlegges og vedtas traseer.

– Det er en rekke eksempler hvor kommunene som blir berørt av utbygging i regi av Nye Veier nærmest blir feid av banen, og truet med at prosjektrekkefølgen vil endres dersom selskapet ikke får det som de vil. Slik kan vi ikke ha det, understreker Masternes.

Internt i Vegvesenet er det stor frustrasjon blant de ansatte over hvordan etaten blir snakket ned.

– Dette er fortvilende, og FLT vil på nytt utfordre LO om å presse på for en evaluering av Nye Veier AS av de som nå sitter og forhandler om regjeringsplattform, sier Masternes.

Det Vegvesenet trenger først og fremst, er politiske signaler og beslutninger om at etaten får de nødvendige rammebetingelsene for å kunne konkurrere på lik linje med Nye Veier.

– Så ønsker vi altså en evaluering av Nye Veier, og på sikt at selskapet innlemmes i Statens vegvesen, avslutter Masternes.

Mye lest: Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Handler om små justeringer

Knut Arild Hareide sier at tildelingene som nå kommer, er i tråd med hva det er lagt opp til i Nasjonal transportplan.

– Det som kommer nå, er små justeringer, sier Hareide.

Han understreker at det har vært dialog med Statens vegvesen hele tiden.

– Jeg synes Nye Veier har vært en suksess, som også har virket positivt for Vegvesenet. Uten sammenligning for øvrig, blir det litt som da TV2 kom. Det førte til at også NRK ble bedre, sier Hareide.

Samtidig er han klar på at det er Vegvesenet som skal være storebror.

– Det er også Vegvesenet som står for de mest kompliserte utbyggingene.

Hareide forsvarer påstandene om Nye Veiers suksess.

– Nye Veier har bygget vei raskere og billigere, men det har også Statens vegvesen, sier han.

Men folkene i Vegvesenet skal føle seg trygge på at det er mer enn nok å gjøre også i fremtiden. Her trekker Hareide fram store prosjekter som Hordfast, hvor Nye Veier ønsket å stå for utbyggingen, men valget falt på Vegvesenet.

– Det vil komme mange store oppgaver for Vegvesenets dyktige folk framover, forsikrer Hareide.

Større forutsigbarhet

Han mener det er godt å ha to utbyggingsmiljøer.

– Dette har vi også tatt med over på jernbanen, hvor Nye Veier nå har fått et prosjekt, illustrerer han.

– Dersom jeg hadde skapt usikkerhet rundt Statens vegvesen kunne jeg forstått kritikken, men slik er det ikke, sier Hareide.

For ham er det også viktig at det jobbes videre med at Vegvesenets rammebetingelser skal bli bedre.

– Årlig tildeling over statsbudsjettet skaper utfordringer for Vegvesenet. Her vil jeg se på Nye Veier-suksessen knyttet til forutsigbarhet.

Mye delt: Alenemamma «Emilie» måtte kaste opp før hun klarte å åpne brevet fra Nav

Utbygging skaper støy

Kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier AS svarer også på kritikken som er fremsatt av Masternes.

– Det er ikke nytt at planarbeid knyttet til samferdselsprosjekter er omstridt blant dem som berøres. Slik har det alltid vært. De som mener dette er noe nytt, og kun berører Nye Veier, har en særdeles kort hukommelse. Eller ingen overhodet, slår Altmann fast.

Han er også svært kritisk til påstandene fremsatt av Stensbye.

– Til påstandene fra Stensbye er det å si at det er umulig å sammenligne prosjekter, spesielt de som Stensbye henviser til i sine skriverier. Statens vegvesen og Nye Veier ble i forbindelse med Nasjonal transportplan bedt om å komme opp med et målesystem for meterpris på vei. Konklusjonen fra begge parter var at det er det ikke grunnlag for. At Stensbye nå presenterer sammenligningstall er svært underlig. Det er 11 toplanskryss på strekningen E6 Kolomoen til Mjøsbrua som Nye Veier har bygd. Vi krysser jernbanen og går gjennom et naturreservat. Vi bygger vei tett på Hamar by. Det bygges en vesentlig bredere profil. RV3, som han henviser til, er vesentlig smalere, tiltakene enklere og færre. Dersom man ikke sammenligner epler med epler, blir sammenligning meningsløs, svarer Altmann.

13.10.2021
10:23
15.10.2021 13:18



Mest lest

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.

Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.

Erlend Angelo, Magasinet for fag

Her kan det bli elektrikerstreik fra 23. mai

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Kronikk

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Colourbox

«Velferdsstatens fallitt: Offentlige ytelser løfter ikke folk ut av fattigdom»

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

Debatt

Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.

Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.

Ole Palmstrøm

«Svar til Unio om lønn i staten»

STREIKEKLARE: Klubbledere i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland utenfor hotell Terminus onsdag 11. mai. De forbereder seg på mulig elektriker-streik. Leder Atle Rasmussen i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland. Påmeldte deltakere på klubbledersamlingen i Bergen var Kjartan Sletten, Bjørn Fidjeland, Magnus Tveit Hamre, Stian Risøy, Lewinsen Ignesias, Kristoffer Ask, Remi Unnvik, Øyvind Landsvik, Åge Blummenfelt, Ann Olene Boge, Christer Erstad, Raymond Svardal, Rune Nilsen Kvalheim, Raymond Straume, Krister Thomassen, Thomas Stien, Roger Nese, Knut Tore Veivg, Oddbjørn Halvorsen Kaland, Lars Inge Horvei, Vipakaran Kanthasamy, Nirokanth Lothe, Erik Breistrand, Daniel Helle, Øyvind Myklebust Huus, Øyvind Bessesen, Camilla Høgøy, John Arne Handeland, Ole-Johnny Hopsdal, Hans Eldevik, Martin Bøyum, Roger Johansen, Tom K. Turøy, Tom Erik Iversen, Henriette Thorsen, Rune Myntevik, Magnus Rødseth, Vidar Straume, Thomas Engen, Karsten Eriksen.

STREIKEKLARE: Klubbledere i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland utenfor hotell Terminus onsdag 11. mai. De forbereder seg på mulig elektriker-streik. Leder Atle Rasmussen i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland. Påmeldte deltakere på klubbledersamlingen i Bergen var Kjartan Sletten, Bjørn Fidjeland, Magnus Tveit Hamre, Stian Risøy, Lewinsen Ignesias, Kristoffer Ask, Remi Unnvik, Øyvind Landsvik, Åge Blummenfelt, Ann Olene Boge, Christer Erstad, Raymond Svardal, Rune Nilsen Kvalheim, Raymond Straume, Krister Thomassen, Thomas Stien, Roger Nese, Knut Tore Veivg, Oddbjørn Halvorsen Kaland, Lars Inge Horvei, Vipakaran Kanthasamy, Nirokanth Lothe, Erik Breistrand, Daniel Helle, Øyvind Myklebust Huus, Øyvind Bessesen, Camilla Høgøy, John Arne Handeland, Ole-Johnny Hopsdal, Hans Eldevik, Martin Bøyum, Roger Johansen, Tom K. Turøy, Tom Erik Iversen, Henriette Thorsen, Rune Myntevik, Magnus Rødseth, Vidar Straume, Thomas Engen, Karsten Eriksen.

Paul S. Amundsen

I 1974 var det kaos. Nå er elektrikerne forberedt på streik

Forhandlingsleder LO Stat Egil André Aas hilser på riksmekler Mats Ruland ved oppstarten av meklingen

Forhandlingsleder LO Stat Egil André Aas hilser på riksmekler Mats Ruland ved oppstarten av meklingen

Eirik Dahl Viggen

Oslo rammes først hvis det blir streik i staten


Flere saker