Reagerer kraftig på regjeringens pengebruk på Nye Veier: – Dette er fortvilende
Alf Edvard Masternes er leder for FLT i Statens vegvesen. Han er provosert over at Solberg-regjeringen lar millionene regne over statseide Nye Veier AS, mens regjeringen pakker seg ut av kontorene.
OPPGITT OG FORBANNET: Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, blir både oppgitt og forbannet når regjeringen gir ti nye vegstrekninger til Nye Veier AS, mens regjeringskontorene pakkes etter valgnederlaget.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
Det er ikke første gang Masternes går ut mot hva han anser som regjeringens hjertebarn, Nye Veier AS.
Som vi har beskrevet tidligere, skyldes mye av misnøyen at Nye Veier AS kan konkurrere på helt andre vilkår enn Statens vegvesen. Det skyldes at Vegvesenet må forholde seg til bevilgningen over statsbudsjettet fra år til år, noe som gir lite handlingsrom og liten forutsigbarhet.
Og mens samferdselsminister Knut Arild Hareide pakker ned kontoret etter valgnederlaget, overfører altså regjeringen ti nye vegstrekninger til Nye Veier AS.
Støre-regjeringen: Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året
– Nye Veier har vist at de kan bygge veger raskere og billigere. De åpner stadig nye strekninger. Derfor har regjeringen bestemt at de skal få ti nye strekninger. Nå er kontrakten med selskapet signert, slik at de har mye å gjøre i årene som kommer, uttaler Hareide i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Raskere og billigere
– Her ser vi den berømmelige ketsjupeffekten mens regjeringen forlater kontorene. Først får Nye Veier AS en porteføljetid fram til 2041, og nå får de også nye strekninger, sier en oppgitt Masternes.
– Men jeg er ikke overrasket. Dette er jo Kristelig Folkepartis hjertebarn, og det viser at de gir sine egne gode rammebetingelser. Det som overrasker meg er at de ikke er villige til å evaluere prosjektet sitt, utdyper Masternes.
Noe av det som frustrerer ham aller mest, er de stadige påstandene fra regjeringen om at Nye Veier bygger raskere og billigere enn Statens vegvesen.
– Regjeringen og Nye Veier har truffet med kommunikasjonsplanen. Det er det ingen tvil om. For folk flest ser det ut som om Vegvesenet bygger dyrere og saktere. Det stemmer overhodet ikke. På sammenlignbare strekninger bygger Vegvesenet billigere og raskere, slår Masternes fast.
Statsbudsjett: Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år
Her viser Masternes til et innlegg signert Taale Stensbye, prosjektleder i Statens vegvesen, publisert i tidsskriftet Byggeindustrien. I innlegget viser Stensbye til at det ikke er noen som bygger nye motorveger like effektivt og rimelig som Vegvesenet, ut fra erfaringene fra byggingen av ny E6 fra Gardermoen til Kolomoen og Riksveg 3/25 i Løten og Elverum.
– I tillegg er det Statens vegvesen som står for utbyggingene på de mest kompliserte strekningene – som i bynære områder. Det er noe Hareide, regjeringen og Nye Veier AS ikke snakker høyt om, legger Masternes til.
Harde i klypa
FLT-lederen er heller ikke særlig begeistret for måten Nye Veier går fram når det planlegges og vedtas traseer.
– Det er en rekke eksempler hvor kommunene som blir berørt av utbygging i regi av Nye Veier nærmest blir feid av banen, og truet med at prosjektrekkefølgen vil endres dersom selskapet ikke får det som de vil. Slik kan vi ikke ha det, understreker Masternes.
Internt i Vegvesenet er det stor frustrasjon blant de ansatte over hvordan etaten blir snakket ned.
– Dette er fortvilende, og FLT vil på nytt utfordre LO om å presse på for en evaluering av Nye Veier AS av de som nå sitter og forhandler om regjeringsplattform, sier Masternes.
Det Vegvesenet trenger først og fremst, er politiske signaler og beslutninger om at etaten får de nødvendige rammebetingelsene for å kunne konkurrere på lik linje med Nye Veier.
– Så ønsker vi altså en evaluering av Nye Veier, og på sikt at selskapet innlemmes i Statens vegvesen, avslutter Masternes.
Mye lest: Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag
Handler om små justeringer
Knut Arild Hareide sier at tildelingene som nå kommer, er i tråd med hva det er lagt opp til i Nasjonal transportplan.
– Det som kommer nå, er små justeringer, sier Hareide.
Han understreker at det har vært dialog med Statens vegvesen hele tiden.
– Jeg synes Nye Veier har vært en suksess, som også har virket positivt for Vegvesenet. Uten sammenligning for øvrig, blir det litt som da TV2 kom. Det førte til at også NRK ble bedre, sier Hareide.
Samtidig er han klar på at det er Vegvesenet som skal være storebror.
– Det er også Vegvesenet som står for de mest kompliserte utbyggingene.
Hareide forsvarer påstandene om Nye Veiers suksess.
– Nye Veier har bygget vei raskere og billigere, men det har også Statens vegvesen, sier han.
Men folkene i Vegvesenet skal føle seg trygge på at det er mer enn nok å gjøre også i fremtiden. Her trekker Hareide fram store prosjekter som Hordfast, hvor Nye Veier ønsket å stå for utbyggingen, men valget falt på Vegvesenet.
– Det vil komme mange store oppgaver for Vegvesenets dyktige folk framover, forsikrer Hareide.
Større forutsigbarhet
Han mener det er godt å ha to utbyggingsmiljøer.
– Dette har vi også tatt med over på jernbanen, hvor Nye Veier nå har fått et prosjekt, illustrerer han.
– Dersom jeg hadde skapt usikkerhet rundt Statens vegvesen kunne jeg forstått kritikken, men slik er det ikke, sier Hareide.
For ham er det også viktig at det jobbes videre med at Vegvesenets rammebetingelser skal bli bedre.
– Årlig tildeling over statsbudsjettet skaper utfordringer for Vegvesenet. Her vil jeg se på Nye Veier-suksessen knyttet til forutsigbarhet.
Mye delt: Alenemamma «Emilie» måtte kaste opp før hun klarte å åpne brevet fra Nav
Utbygging skaper støy
Kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier AS svarer også på kritikken som er fremsatt av Masternes.
– Det er ikke nytt at planarbeid knyttet til samferdselsprosjekter er omstridt blant dem som berøres. Slik har det alltid vært. De som mener dette er noe nytt, og kun berører Nye Veier, har en særdeles kort hukommelse. Eller ingen overhodet, slår Altmann fast.
Han er også svært kritisk til påstandene fremsatt av Stensbye.
– Til påstandene fra Stensbye er det å si at det er umulig å sammenligne prosjekter, spesielt de som Stensbye henviser til i sine skriverier. Statens vegvesen og Nye Veier ble i forbindelse med Nasjonal transportplan bedt om å komme opp med et målesystem for meterpris på vei. Konklusjonen fra begge parter var at det er det ikke grunnlag for. At Stensbye nå presenterer sammenligningstall er svært underlig. Det er 11 toplanskryss på strekningen E6 Kolomoen til Mjøsbrua som Nye Veier har bygd. Vi krysser jernbanen og går gjennom et naturreservat. Vi bygger vei tett på Hamar by. Det bygges en vesentlig bredere profil. RV3, som han henviser til, er vesentlig smalere, tiltakene enklere og færre. Dersom man ikke sammenligner epler med epler, blir sammenligning meningsløs, svarer Altmann.