JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VARSLER STRENGERE REGLER: Arbeiderpartiet møter velvilje fra bransjen når de varsler hvilke grep de vil ta for å reversere liberaliseringa av drosjereglene.

VARSLER STRENGERE REGLER: Arbeiderpartiet møter velvilje fra bransjen når de varsler hvilke grep de vil ta for å reversere liberaliseringa av drosjereglene.

Roy Ervin Solstad

Frislipp av drosjeløyver:

Ap setter på bremsen for frislipp i drosjenæringa

Arbeiderpartiet vil gjeninnføre krav om taksameter og tilknytning til taxisentraler dersom partiet havner i regjering. Fellesforbundet vil dra enda hardere i håndbrekket.



21.06.2021
14:44
21.06.2021 14:58

roy@lomedia.no

Det er Arbeiderpartiets plan for hva partiet vil gjøre de første hundre dagene etter et eventuelt regjeringsskifte som har fått taxibransjen til å glede seg.

Uber-tilpasning

De borgerlige partiene fikk vedtatt nye regler for taxibransjen som ble innført i fjor. De reglene betyr at i de aller fleste kommunene ikke er noen begrensninger på antall løyver, og det er heller ingen krav om at taxiene må være tilknyttet en drosjesentral. Det er planer om å fjerne kravet om taksameter i bilene. Mange mener dette er et regelverk skreddersydd for aktører som Uber, der både «drosjesentralen» og «taksameteret» strengt tatt bare er en app på mobiltelefonen.

To endringer først

Det er denne utviklingen i drosjenæringen Arbeiderpartiet vil snu. I første omgang betyr det å gjeninnføre krav om både taksameter og tilknytning til drosjesentraler.

– Det viktigste å få gjort noe med raskt, er å få bort useriøse aktører og støtte opp om de seriøse. Ved å stille krav om tilknytning til drosjesentral og taksameter i bilene, er mye gjort. Da får vi bort de useriøse, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

Bakgrunn: Anne har kjørt drosje i 34 år. Nå er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

(Saken fortsetter under bildet)

BRANSJEDIALOG: Arbeiderpartiets Sverre Myrli vil i dialog med både Fellesforbundet og Norges Taxiforbund om hvordan man best kan få en seriøs taxibransje.

BRANSJEDIALOG: Arbeiderpartiets Sverre Myrli vil i dialog med både Fellesforbundet og Norges Taxiforbund om hvordan man best kan få en seriøs taxibransje.

Pressefoto Arbeiderpartiet

– Borgerlig degradering

Han har stått sentralt i utarbeidelsen av punktene om hva Arbeiderpartiet mener må gjøres innen transportsektoren, inkludert drosjenæringa, de første hundre dagene etter det som ser ut som en kommende valgseier for de rødgrønne til høsten.

– Det å kjøre drosje må igjen bli sett på som en fulltidsjobb. De som jobber i drosjenæringa har familie, hus og gjeld som alle andre, og må derfor ha ei inntekt å leve av. Under nåværende regjering er drosjeyrket blitt degradert til noe som kan styres av utenlandske app-selskaper og som alle kan utføre. Slik vil ikke Ap ha det, sier Myrli.

Aktuelt: Fra fortvilelse til håp for taxisjåførene på Tjøme

I dialog med bransjen

– Hva med begrensning av antall løyver i ulike distrikter?

– Dette er en plan for de første 100 dagene, og vi skal selvsagt gjøre mer enn det som står i denne planen – mye mer. Det er helt sikkert mer som bør gjøres etter hvert, og dette vil vi gå i dialog med drosjenæringa om – både drosjeeiere og fagbevegelsen, sier Sverre Myrli.

Vil passe på Ap

Disse signalene blir godt tatt imot av administrerende direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen.

– Vi har jobbet politisk med opposisjonen i lengre tid, og det er svært gledelig at AP har forstått våre bekymringer. At de ser på dette som så viktig at det står på listen over tiltak som de vil påbegynne arbeid med endringer innenfor de første 100 dagene med regjeringsmakt, er helt fantastisk. Det er veldig viktig for næringen og utføring av samfunnsviktige oppgaver, men vi kommer til å følge dette opp slik at man ikke «glemmer» eller nedprioriterer dette arbeidet, påpeker hun.

(Saken fortsetter under bildet)

HAR LYTTET: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er glad for Arbeiderpartiet har lyttet til forbundets bekymring for bransjen etter den borgerlige dereguleringen.

HAR LYTTET: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er glad for Arbeiderpartiet har lyttet til forbundets bekymring for bransjen etter den borgerlige dereguleringen.

Norges Taxiforbund

– Kommer til å ta tid

Skåle Thowsen understreker at koronakrisen har gjort at man ikke har sett alle konsekvensene av regelendringene ennå, og at forbundet er klar over at det vil ta tid å reversere regelverket.

– I prinsippet kan alt reverseres. Skulle man gjeninnføre antallsregulering, vil man ikke kunne kreve innlevering av løyver for å komme ned på et optimalt nivå hvor tilbud og etterspørsel tilsvarer hverandre. Skaden har uansett skjedd, og det vil ta tid å reversere dette. Vi har forståelse for at dette ikke er løst innenfor de første 100 dagene, fordi det må lovendringer til, poengterer hun.

Fellesforbundet: Burde gått enda lenger

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener de to punktene Arbeiderpartiet vil gjøre noe med, er et skritt i riktig retning, men han skulle gjerne sett at minst ett punkt til var tatt med.

– Vi er glade for at dette kommer, selv om det ikke er overraskende. Både Ap, SV og Senterpartiet har vært kritiske til frislippet i drosjenæringa. Dette er riktig tenkning for å utvikle en seriøs næring, men Ap burde også gjeninnført behovsprøving av antall løyver, sier Sivertsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

IKKE ALLE SKAL FÅ: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener Arbeiderpartiet burde lagt til et punkt i sin 100-dagersplan. Han vil at nye løyver må behovsprøves.

IKKE ALLE SKAL FÅ: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener Arbeiderpartiet burde lagt til et punkt i sin 100-dagersplan. Han vil at nye løyver må behovsprøves.

Erlend Angelo

Behovsprøving

Uten et slik behovsprøving vil det bare bli verre å få «presset de nye reglene tilbake i tuben igjen», mener han.

– Hvis man fortsetter med frislipp av løyver kan man jo bare etablere sin egen sentral også. Derfor må man komme i gang med å begrense antall løyver så fort som mulig. Hvis ikke risikerer man å sitte med veldig mange løyver som det kan være vanskelig å bli kvitt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Bakgrunn: Nye taxiregler har gitt over 200 nye løyver i Oslo på kort tid: – Vi frykter en overetablering

Enig med Fellesforbundet

Det er også Sverre Myrli i Arbeiderpartiet enig i.

– Vi må også vi finne en løsning for hvordan de som har fått løyve etter frislippet skal håndteres med et nytt regelverk. De har fått løyve på lovlig vis, selv om vi er uenige i politikken som ligger til grunn for det. Vi har mye å rydde opp i og blir ikke arbeidsledige – heller ikke etter de 100 første dagene, understreker Myrli.

Les også: Industri Energi mener Høyres skattelette for unge arbeidstakere er et meningsløst forslag

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.06.2021
14:44
21.06.2021 14:58



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt

Utøya og daglig leder Jørgen Watne Frydnes har fått Fritt Ord Honnørs pris for 2021. De får prisen for å ha gjort et åsted for terrorangrep og massedrap til en arena for kunnskap, diskusjon og motstand.

Utøya og daglig leder Jørgen Watne Frydnes har fått Fritt Ord Honnørs pris for 2021. De får prisen for å ha gjort et åsted for terrorangrep og massedrap til en arena for kunnskap, diskusjon og motstand.

Ole Palmstrøm

Utøya og daglig leder Jørgen får Fritt Ords Honnør for 2021


Flere saker