JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VARSLER STRENGERE REGLER: Arbeiderpartiet møter velvilje fra bransjen når de varsler hvilke grep de vil ta for å reversere liberaliseringa av drosjereglene.

VARSLER STRENGERE REGLER: Arbeiderpartiet møter velvilje fra bransjen når de varsler hvilke grep de vil ta for å reversere liberaliseringa av drosjereglene.

Roy Ervin Solstad

Frislipp av drosjeløyver:

Ap setter på bremsen for frislipp i drosjenæringa

Arbeiderpartiet vil gjeninnføre krav om taksameter og tilknytning til taxisentraler dersom partiet havner i regjering. Fellesforbundet vil dra enda hardere i håndbrekket.



21.06.2021
14:44
21.06.2021 14:58

roy@lomedia.no

Det er Arbeiderpartiets plan for hva partiet vil gjøre de første hundre dagene etter et eventuelt regjeringsskifte som har fått taxibransjen til å glede seg.

Uber-tilpasning

De borgerlige partiene fikk vedtatt nye regler for taxibransjen som ble innført i fjor. De reglene betyr at i de aller fleste kommunene ikke er noen begrensninger på antall løyver, og det er heller ingen krav om at taxiene må være tilknyttet en drosjesentral. Det er planer om å fjerne kravet om taksameter i bilene. Mange mener dette er et regelverk skreddersydd for aktører som Uber, der både «drosjesentralen» og «taksameteret» strengt tatt bare er en app på mobiltelefonen.

To endringer først

Det er denne utviklingen i drosjenæringen Arbeiderpartiet vil snu. I første omgang betyr det å gjeninnføre krav om både taksameter og tilknytning til drosjesentraler.

– Det viktigste å få gjort noe med raskt, er å få bort useriøse aktører og støtte opp om de seriøse. Ved å stille krav om tilknytning til drosjesentral og taksameter i bilene, er mye gjort. Da får vi bort de useriøse, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

Bakgrunn: Anne har kjørt drosje i 34 år. Nå er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

(Saken fortsetter under bildet)

BRANSJEDIALOG: Arbeiderpartiets Sverre Myrli vil i dialog med både Fellesforbundet og Norges Taxiforbund om hvordan man best kan få en seriøs taxibransje.

BRANSJEDIALOG: Arbeiderpartiets Sverre Myrli vil i dialog med både Fellesforbundet og Norges Taxiforbund om hvordan man best kan få en seriøs taxibransje.

Pressefoto Arbeiderpartiet

– Borgerlig degradering

Han har stått sentralt i utarbeidelsen av punktene om hva Arbeiderpartiet mener må gjøres innen transportsektoren, inkludert drosjenæringa, de første hundre dagene etter det som ser ut som en kommende valgseier for de rødgrønne til høsten.

– Det å kjøre drosje må igjen bli sett på som en fulltidsjobb. De som jobber i drosjenæringa har familie, hus og gjeld som alle andre, og må derfor ha ei inntekt å leve av. Under nåværende regjering er drosjeyrket blitt degradert til noe som kan styres av utenlandske app-selskaper og som alle kan utføre. Slik vil ikke Ap ha det, sier Myrli.

Aktuelt: Fra fortvilelse til håp for taxisjåførene på Tjøme

I dialog med bransjen

– Hva med begrensning av antall løyver i ulike distrikter?

– Dette er en plan for de første 100 dagene, og vi skal selvsagt gjøre mer enn det som står i denne planen – mye mer. Det er helt sikkert mer som bør gjøres etter hvert, og dette vil vi gå i dialog med drosjenæringa om – både drosjeeiere og fagbevegelsen, sier Sverre Myrli.

Vil passe på Ap

Disse signalene blir godt tatt imot av administrerende direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen.

– Vi har jobbet politisk med opposisjonen i lengre tid, og det er svært gledelig at AP har forstått våre bekymringer. At de ser på dette som så viktig at det står på listen over tiltak som de vil påbegynne arbeid med endringer innenfor de første 100 dagene med regjeringsmakt, er helt fantastisk. Det er veldig viktig for næringen og utføring av samfunnsviktige oppgaver, men vi kommer til å følge dette opp slik at man ikke «glemmer» eller nedprioriterer dette arbeidet, påpeker hun.

(Saken fortsetter under bildet)

HAR LYTTET: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er glad for Arbeiderpartiet har lyttet til forbundets bekymring for bransjen etter den borgerlige dereguleringen.

HAR LYTTET: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er glad for Arbeiderpartiet har lyttet til forbundets bekymring for bransjen etter den borgerlige dereguleringen.

Norges Taxiforbund

– Kommer til å ta tid

Skåle Thowsen understreker at koronakrisen har gjort at man ikke har sett alle konsekvensene av regelendringene ennå, og at forbundet er klar over at det vil ta tid å reversere regelverket.

– I prinsippet kan alt reverseres. Skulle man gjeninnføre antallsregulering, vil man ikke kunne kreve innlevering av løyver for å komme ned på et optimalt nivå hvor tilbud og etterspørsel tilsvarer hverandre. Skaden har uansett skjedd, og det vil ta tid å reversere dette. Vi har forståelse for at dette ikke er løst innenfor de første 100 dagene, fordi det må lovendringer til, poengterer hun.

Fellesforbundet: Burde gått enda lenger

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener de to punktene Arbeiderpartiet vil gjøre noe med, er et skritt i riktig retning, men han skulle gjerne sett at minst ett punkt til var tatt med.

– Vi er glade for at dette kommer, selv om det ikke er overraskende. Både Ap, SV og Senterpartiet har vært kritiske til frislippet i drosjenæringa. Dette er riktig tenkning for å utvikle en seriøs næring, men Ap burde også gjeninnført behovsprøving av antall løyver, sier Sivertsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

IKKE ALLE SKAL FÅ: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener Arbeiderpartiet burde lagt til et punkt i sin 100-dagersplan. Han vil at nye løyver må behovsprøves.

IKKE ALLE SKAL FÅ: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener Arbeiderpartiet burde lagt til et punkt i sin 100-dagersplan. Han vil at nye løyver må behovsprøves.

Erlend Angelo

Behovsprøving

Uten et slik behovsprøving vil det bare bli verre å få «presset de nye reglene tilbake i tuben igjen», mener han.

– Hvis man fortsetter med frislipp av løyver kan man jo bare etablere sin egen sentral også. Derfor må man komme i gang med å begrense antall løyver så fort som mulig. Hvis ikke risikerer man å sitte med veldig mange løyver som det kan være vanskelig å bli kvitt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Bakgrunn: Nye taxiregler har gitt over 200 nye løyver i Oslo på kort tid: – Vi frykter en overetablering

Enig med Fellesforbundet

Det er også Sverre Myrli i Arbeiderpartiet enig i.

– Vi må også vi finne en løsning for hvordan de som har fått løyve etter frislippet skal håndteres med et nytt regelverk. De har fått løyve på lovlig vis, selv om vi er uenige i politikken som ligger til grunn for det. Vi har mye å rydde opp i og blir ikke arbeidsledige – heller ikke etter de 100 første dagene, understreker Myrli.

Les også: Industri Energi mener Høyres skattelette for unge arbeidstakere er et meningsløst forslag

21.06.2021
14:44
21.06.2021 14:58



Mest lest

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

Katharina Dale Håkonsen

Kiwi-ansatte gruet seg til å håndtere panten. Så fant Roy en løsning

Ole Martin Wold

Nav strammet inn bruken av hjemmekontor. Da byttet Elise jobb

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80178549

Busstreik i Litauen: Sjåfører truer med å reise til Norge

Sissel M. Rasmussen

Olav Rune og kollegaene jobber i kulda for å unngå permitteringer

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

Tormod Ytrehus

– LO-leiinga høyrer ikkje på grasrota og tillitsvalde, men følger partipisken

Kommentar

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Håvard Sæbø

«Tajik har grunn til å smile. Pensjon fra første krone er en suksess»

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige i Oslo kan forsvinne

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Sidsel Valum

– Tvungen lønnsnemnd er også et nederlag for meg, sier kunnskapsministeren

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

Ole Palmstrøm

Dette forventer NTL av statsbudsjettet

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Håvard Sæbø

Kampen mot sosial dumping: Her er regjeringens nye tiltak

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Tonje Karenina Pettersen/NTL

Navnedebatten i NTL: Nye forslag på bordet

Kronikk

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

Lise Åserud / NTB

«Det er ikke rikfolk som betaler mest skatt i Norge»

Debatt

Laksebaronene er ikke redd for næringens fremtid, men for fremtiden til sine egne lommebøker, skriver Henrik Drivenes.

Laksebaronene er ikke redd for næringens fremtid, men for fremtiden til sine egne lommebøker, skriver Henrik Drivenes.

André Kjernsli

«Matkøene blir større, og listen over milliardærer blir lengre»

Debatt

Spørsmålet vi står igjen med er hvor sterk streikeretten er for ansatte i offentlig sektor, skriver Guro Elisabeth Lind.

Spørsmålet vi står igjen med er hvor sterk streikeretten er for ansatte i offentlig sektor, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Bruken av tvungen lønnsnemnd i lærerstreiken er farlig»

NEDBEMANNING: – Vi er en utsatt bransje, der konkurrentene også sliter, sier Bendik Hansen, styreleder i Flyr kabinforening.

NEDBEMANNING: – Vi er en utsatt bransje, der konkurrentene også sliter, sier Bendik Hansen, styreleder i Flyr kabinforening.

Gulled Jibril

Flyr må permittere: – Vi tenker på våre kolleger som mottar varsler, sier tillitsvalgt


Flere saker