JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frislipp av drosjeløyver:

Ap setter på bremsen for frislipp i drosjenæringa

Arbeiderpartiet vil gjeninnføre krav om taksameter og tilknytning til taxisentraler dersom partiet havner i regjering. Fellesforbundet vil dra enda hardere i håndbrekket.
VARSLER STRENGERE REGLER: Arbeiderpartiet møter velvilje fra bransjen når de varsler hvilke grep de vil ta for å reversere liberaliseringa av drosjereglene.

VARSLER STRENGERE REGLER: Arbeiderpartiet møter velvilje fra bransjen når de varsler hvilke grep de vil ta for å reversere liberaliseringa av drosjereglene.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det er Arbeiderpartiets plan for hva partiet vil gjøre de første hundre dagene etter et eventuelt regjeringsskifte som har fått taxibransjen til å glede seg.

Uber-tilpasning

De borgerlige partiene fikk vedtatt nye regler for taxibransjen som ble innført i fjor. De reglene betyr at i de aller fleste kommunene ikke er noen begrensninger på antall løyver, og det er heller ingen krav om at taxiene må være tilknyttet en drosjesentral. Det er planer om å fjerne kravet om taksameter i bilene. Mange mener dette er et regelverk skreddersydd for aktører som Uber, der både «drosjesentralen» og «taksameteret» strengt tatt bare er en app på mobiltelefonen.

To endringer først

Det er denne utviklingen i drosjenæringen Arbeiderpartiet vil snu. I første omgang betyr det å gjeninnføre krav om både taksameter og tilknytning til drosjesentraler.

– Det viktigste å få gjort noe med raskt, er å få bort useriøse aktører og støtte opp om de seriøse. Ved å stille krav om tilknytning til drosjesentral og taksameter i bilene, er mye gjort. Da får vi bort de useriøse, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet.

Bakgrunn: Anne har kjørt drosje i 34 år. Nå er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

(Saken fortsetter under bildet)

BRANSJEDIALOG: Arbeiderpartiets Sverre Myrli vil i dialog med både Fellesforbundet og Norges Taxiforbund om hvordan man best kan få en seriøs taxibransje.

BRANSJEDIALOG: Arbeiderpartiets Sverre Myrli vil i dialog med både Fellesforbundet og Norges Taxiforbund om hvordan man best kan få en seriøs taxibransje.

Pressefoto Arbeiderpartiet

– Borgerlig degradering

Han har stått sentralt i utarbeidelsen av punktene om hva Arbeiderpartiet mener må gjøres innen transportsektoren, inkludert drosjenæringa, de første hundre dagene etter det som ser ut som en kommende valgseier for de rødgrønne til høsten.

– Det å kjøre drosje må igjen bli sett på som en fulltidsjobb. De som jobber i drosjenæringa har familie, hus og gjeld som alle andre, og må derfor ha ei inntekt å leve av. Under nåværende regjering er drosjeyrket blitt degradert til noe som kan styres av utenlandske app-selskaper og som alle kan utføre. Slik vil ikke Ap ha det, sier Myrli.

Aktuelt: Fra fortvilelse til håp for taxisjåførene på Tjøme

I dialog med bransjen

– Hva med begrensning av antall løyver i ulike distrikter?

– Dette er en plan for de første 100 dagene, og vi skal selvsagt gjøre mer enn det som står i denne planen – mye mer. Det er helt sikkert mer som bør gjøres etter hvert, og dette vil vi gå i dialog med drosjenæringa om – både drosjeeiere og fagbevegelsen, sier Sverre Myrli.

Vil passe på Ap

Disse signalene blir godt tatt imot av administrerende direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen.

– Vi har jobbet politisk med opposisjonen i lengre tid, og det er svært gledelig at AP har forstått våre bekymringer. At de ser på dette som så viktig at det står på listen over tiltak som de vil påbegynne arbeid med endringer innenfor de første 100 dagene med regjeringsmakt, er helt fantastisk. Det er veldig viktig for næringen og utføring av samfunnsviktige oppgaver, men vi kommer til å følge dette opp slik at man ikke «glemmer» eller nedprioriterer dette arbeidet, påpeker hun.

(Saken fortsetter under bildet)

HAR LYTTET: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er glad for Arbeiderpartiet har lyttet til forbundets bekymring for bransjen etter den borgerlige dereguleringen.

HAR LYTTET: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er glad for Arbeiderpartiet har lyttet til forbundets bekymring for bransjen etter den borgerlige dereguleringen.

Norges Taxiforbund

– Kommer til å ta tid

Skåle Thowsen understreker at koronakrisen har gjort at man ikke har sett alle konsekvensene av regelendringene ennå, og at forbundet er klar over at det vil ta tid å reversere regelverket.

– I prinsippet kan alt reverseres. Skulle man gjeninnføre antallsregulering, vil man ikke kunne kreve innlevering av løyver for å komme ned på et optimalt nivå hvor tilbud og etterspørsel tilsvarer hverandre. Skaden har uansett skjedd, og det vil ta tid å reversere dette. Vi har forståelse for at dette ikke er løst innenfor de første 100 dagene, fordi det må lovendringer til, poengterer hun.

Fellesforbundet: Burde gått enda lenger

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener de to punktene Arbeiderpartiet vil gjøre noe med, er et skritt i riktig retning, men han skulle gjerne sett at minst ett punkt til var tatt med.

– Vi er glade for at dette kommer, selv om det ikke er overraskende. Både Ap, SV og Senterpartiet har vært kritiske til frislippet i drosjenæringa. Dette er riktig tenkning for å utvikle en seriøs næring, men Ap burde også gjeninnført behovsprøving av antall løyver, sier Sivertsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

IKKE ALLE SKAL FÅ: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener Arbeiderpartiet burde lagt til et punkt i sin 100-dagersplan. Han vil at nye løyver må behovsprøves.

IKKE ALLE SKAL FÅ: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, mener Arbeiderpartiet burde lagt til et punkt i sin 100-dagersplan. Han vil at nye løyver må behovsprøves.

Erlend Angelo

Behovsprøving

Uten et slik behovsprøving vil det bare bli verre å få «presset de nye reglene tilbake i tuben igjen», mener han.

– Hvis man fortsetter med frislipp av løyver kan man jo bare etablere sin egen sentral også. Derfor må man komme i gang med å begrense antall løyver så fort som mulig. Hvis ikke risikerer man å sitte med veldig mange løyver som det kan være vanskelig å bli kvitt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Bakgrunn: Nye taxiregler har gitt over 200 nye løyver i Oslo på kort tid: – Vi frykter en overetablering

Enig med Fellesforbundet

Det er også Sverre Myrli i Arbeiderpartiet enig i.

– Vi må også vi finne en løsning for hvordan de som har fått løyve etter frislippet skal håndteres med et nytt regelverk. De har fått løyve på lovlig vis, selv om vi er uenige i politikken som ligger til grunn for det. Vi har mye å rydde opp i og blir ikke arbeidsledige – heller ikke etter de 100 første dagene, understreker Myrli.

Les også: Industri Energi mener Høyres skattelette for unge arbeidstakere er et meningsløst forslag

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse