JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
IKKE VED VEIS ENDE LIKEVEL: Tommy Andersen (til venstre) og Roy Arne Polden, som er henholdsvis nestleder og leder i Fellesforbundets klubb i Færder Taxi AS, fryktet at de ville miste jobbene som taxisjåfører, men nå har et nytt selskap tilbudt dem jobb for å kjøre fra Vrengensundet til Verdens Ende.

IKKE VED VEIS ENDE LIKEVEL: Tommy Andersen (til venstre) og Roy Arne Polden, som er henholdsvis nestleder og leder i Fellesforbundets klubb i Færder Taxi AS, fryktet at de ville miste jobbene som taxisjåfører, men nå har et nytt selskap tilbudt dem jobb for å kjøre fra Vrengensundet til Verdens Ende.

Roy Ervin Solstad

Frislipp av drosjeløyver:

Fra fortvilelse til håp for taxisjåførene på Tjøme

Mandag 7. juni fikk taxisjåførene på Tjøme beskjed om at selskapet ville bli slått konkurs, men et nytt jobbtilbud kom nesten umiddelbart.



15.06.2021
15:38
17.06.2021 13:42

roy@lomedia.no

Færder Taxi ble stiftet i 2005. Selskapet har hatt fire taxiløyver innenfor de gamle kommunegrensene til Tjøme kommune sør for Tønsberg. Totalt har de vært fire fast ansatte sjåfører pluss ti tilkallings- og sommervikarer.

Andre sjåfører visste

Ved lunsjtider mandag 7. juni kom det en epost til sjåførene fra daglig leder i Tønsberg Taxi AS og Viken Aurora AS – de to selskapene som har hatt femti prosent hver av aksjene i Færder Taxi AS. I eposten stod det at det ikke lenger var mulig å drive selskapet videre, grunnet koronakrisen, og at det ville bli begjært oppbud av selskapet.

Den eposten kom ikke som noen overraskelse på verken klubbleder Roy Arne Polden eller nestlederen Tommy Andersen.

– Allerede før vi fikk den eposten hadde vi fått høre fra sjåfører som kjører for det konkurrerende Tønsberg Taxi AS, at vi ville bli slått konkurs. De fortalte oss at det var styrelederen i Tønsberg Taxi som hadde fortalt dem det, sier Polden.

Sjåfør under pandemien: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør

– Virker planlagt

Det hadde også vært andre signaler på at noe var i gjære.

– Vi har leid lokaler i Tjøme sentrum som har vært benyttet som taxisentral her ute, men den leieavtalen har blitt sagt opp for et halvt år siden med virkning fra 1. juni. På oss virker dette som en planlagt avvikling for å kvitte seg med ansatte og kunne fortsette her ute med selvstendig næringsdrivende taxisjåfører, sier Polden.

I Brønnøysundregistrene kan man også se at den daglige lederen i Færder Taxi AS fratrådte i mars i år, uten å bli erstattet.

– De skylder på koronakrisen, men vi ser jo at omsetningen på bilene er like stor nå som før pandemien. I tillegg er det jo merkelig at de har betalt ut all leverandørgjeld før de begjærte oppbud. De eneste som ikke har fått betalt er oss sjåførene. Nå vet vi ikke hvordan det går med verken lønna eller feriepengene vi skal ha 15. juni, sier Polden.

Valgløfte: Senterpartiet lover å «snu hver stein» for å reversere taxireformen

Fra Færder til Ferder

Da situasjonen så som aller mørkest ut, viste det seg at verdens ende ikke var så tett på arbeidsmessig som geografisk ytterst på Oslofjordens vestside.

Allerede mandag kom det nemlig telefon fra Ferder Taxi i Horten. Mannen bak det selskapet som drev taxi på Tjøme tidligere.

– Ryktene om hva som har skjedd her ute har spredd seg som varme hvetebrød, sier Tommy Andersen.

I og med dereguleringen av taxibransjen, er det nemlig ingen som kan stoppe andre selskap å etablere seg på Tjøme.

– Vi frykta den dereguleringa da den kom, men vi innser jo nå at det var vårt eget styre vi burde vært mest redd for, sukker Polden.

Tønsberg Taxi har allerede varslet at de vil få selvstendig næringsdrivende sjåfører til å kjøre ute på Tjøme, men det selskapet vil få tøff kamp.

– Ferder Taxi i Horten har tilbudt alle oss fire faste jobb, og allerede onsdag kveld hentet jeg en flunkende ny taxi som jeg skal kjøre ute på Tjøme, smiler Roy Arne Polden.

Mister kontraktkjøring

Med tre biler fra Ferder Taxi på Tjøme betjent av de gamle og kjente taxisjåførene som har kjørt i området i årevis, kan det bli kamp om kundene.

– Vi mister jo kontraktskjøring på helse- og skolekjøring. Det kommer vi til å merke, men vi kommer til å reklamere masse for det nye selskapet med oss gamle sjåførene her ute. Det blir nok mest deltidskjøring til å begynne med, men vi håper det skal gå bra. Vi har allerede overtatt leieforholdet på den gamle taxisentralen i Tjøme sentrum, og telefonnumre, nettsider og Facebook-side skal være på plass raskt, forteller Polden.

Britisk høyesterett: Uber-sjåfører er ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende

Veldig motiverte

Det skal i hvert fall ikke stå på ham og de andre sjåførene på Tjøme. Polden innrømmer nemlig at det er lett å la seg motivere når de har mistet jobben på denne måten.

– Vi har jo lyst å "ta rotta" på Tønsberg Taxi her ute etter det de har gjort, sier Roy Arne Polden med et glimt i øyet.

– En blytung uke

Merethe Aas som er daglig leder i begge eierselskapene til Færder Taxi AS, Tønsberg Taxi AS og Viken Aurora AS, beklager at selskapet måtte begjære oppbud.

– Vi har hatt omsetningssvikt gjennom 2020, og egenkapitalen er tapt. Selv om vi har jobbet siden oktober i fjor med å finne løsninger. Nå gjorde gjeldssituasjonen det til at vi ikke hadde penger til å betale leverandører, lønn og feriepenger i juni. Da hadde vi til slutt ingen andre alternativer enn å begjære oppbud, og jeg må ærlig innrømme at dette har vært en blytung uke, sier Aas.

God dialog

Hun forteller at gjeldssituasjonen gjorde at det heller ikke lykkes med finne en aktuell kjøper.

– Jeg kan ikke her og nå verifisere påstandene fra sjåførene om at omsetningen er like høy nå som i 2019, men til nå i år har vi gått svimlende i minus blant annet fordi vi har dratt med oss minus fra tidligere år. Resultatet for 2020 endte på minus 732.000. Helt siden oktober i fjor har vi forsøkt å redusere kostnader og få mer drift på bilene. Vi har hatt en god dialog med de ansatte og de har bedt om tid til å snu tallene, men nå gikk det ikke lenger, sier Aas.

Ingen styrt avvikling

Hun avviser at konkursen er det endelige punktumet for en styrt og planlagt avvikling av Færder Taxi AS.

– Vi har hele tiden hatt et ønske om å opprettholde driften, og vi har gjort et godt forsøk på det, selv om vi ikke lykkes. Jeg ser at sjåførene har opplevd situasjonen annerledes, og det beklager jeg, sier Aas.

Hun poengterer at hun ikke kan konkludere med at er driftsformen med ansatte sjåfører som har vært utslagsgivende for den vanskelige økonomiske situasjonen.

– Når man har biler og ansatte i et selskap, så medfører det kostnader, men vi har ikke gjort noen analyse på det, understreker hun.

Fikk du med deg denne? 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Erkjenner info-blemme

Aas viser til at leiekontrakten på taxibua på Tjøme ville gått til automatisk fornying for ti år fra 1. juli i år, dersom den ikke var blitt sagt opp. En så lang bindingstid, ønsket ikke eierne.

– Utgangspunktet vårt var likevel å leie bua videre, fordi vi ønsket videre drift. At det ikke har kommet på plass noen ny daglig leder, er fordi vi først ville sørge for at selskapet kunne drives videre, sier hun.

At sjåførene først fikk høre om den endelige avgjørelsen om konkursen fra sjåfører i Tønsberg, har hun full forståelse for at skapte frustrasjon.

– Vi er de første til å beklage at informasjonen kom ut på den måten. Det var svært uheldig. Vi har ment å prøve å holde de ansatte orientert slik at ikke kommunikasjonen mellom oss skulle bli dårlig, men her må jeg erkjenne at vi ikke har fått det til, sier Merethe Aas.

Hun forteller at de ansatte ble informert om situasjonen på epost fredag 4. juni.

– Der opplyste vi at dersom det ikke kom på plass en løsning før helgen hadde vi ikke annen løsning enn å melde oppbud. Aksjonærene i morselskapet var heller ikke villige til å bidra med penger for å holde liv i selskapet, sier hun.

– Nye regler åpnet for satsing

Per Morten Danielsen, styreleder i Ferder Taxi AS, sier til Magasinet for fagorganiserte at det deregulerte drosjemarkedet gjorde at de fikk mulighet til å satse på Tjøme.

– Jeg er skeptisk til det frislippet, men vi kunne ikke gjort dette i et regulert marked. Da hadde Tønsberg Taxi fremdeles hatt løyvene på Tjøme, men nå kunne vi snu oss om raskt og satse, sier Danielsen.

Totalt vil det nye selskapet Tjøme Taxi AS ha tre biler og en minibuss med base på taxisentralen i Tjøme sentrum. Trafikken har allerede etter en snau uke overgått forventningene.

– Tjøme er sommeren svar på Geilo og Norefjell, så selv uten kontraktskjøring har vi kjørt inn mer enn det som «var igjen» til oss. Det ser veldig bra ut, og en av sjåførene som fryktet han måtte kombinere drosjekjøring med støtte fra NAV, tror han skal klare seg fint med drosjekjøringa, sier Danielsen.

Han avslører imidlertid at Ferder Taxi neppe hadde satset rundt to millioner kroner på Tjøme, om han ikke hadde fått med seg de gamle sjåførene.

– Det er de ansatte sjåførene som er vår viktigste ressurs. I et lokalmiljø som Tjøme betyr erfaringen og kunnskapen deres, og at kundene har tillit til dem veldig mye, sier han.

Å bytte ut ansatte sjåfører med selvstendige er uaktuelt.

– Skal vi ha en næring som er seriøs, må en ha en policy som alle følger. Det er ikke tvil om at det er enklere med ansatte sjåfører, avslutter Per Morten Danielsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.06.2021
15:38
17.06.2021 13:42



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker