Frislipp av drosjeløyver:
Fra fortvilelse til håp for taxisjåførene på Tjøme
Mandag 7. juni fikk taxisjåførene på Tjøme beskjed om at selskapet ville bli slått konkurs, men et nytt jobbtilbud kom nesten umiddelbart.
IKKE VED VEIS ENDE LIKEVEL: Tommy Andersen (til venstre) og Roy Arne Polden, som er henholdsvis nestleder og leder i Fellesforbundets klubb i Færder Taxi AS, fryktet at de ville miste jobbene som taxisjåfører, men nå har et nytt selskap tilbudt dem jobb for å kjøre fra Vrengensundet til Verdens Ende.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Færder Taxi ble stiftet i 2005. Selskapet har hatt fire taxiløyver innenfor de gamle kommunegrensene til Tjøme kommune sør for Tønsberg. Totalt har de vært fire fast ansatte sjåfører pluss ti tilkallings- og sommervikarer.
Andre sjåfører visste
Ved lunsjtider mandag 7. juni kom det en epost til sjåførene fra daglig leder i Tønsberg Taxi AS og Viken Aurora AS – de to selskapene som har hatt femti prosent hver av aksjene i Færder Taxi AS. I eposten stod det at det ikke lenger var mulig å drive selskapet videre, grunnet koronakrisen, og at det ville bli begjært oppbud av selskapet.
Den eposten kom ikke som noen overraskelse på verken klubbleder Roy Arne Polden eller nestlederen Tommy Andersen.
– Allerede før vi fikk den eposten hadde vi fått høre fra sjåfører som kjører for det konkurrerende Tønsberg Taxi AS, at vi ville bli slått konkurs. De fortalte oss at det var styrelederen i Tønsberg Taxi som hadde fortalt dem det, sier Polden.
Sjåfør under pandemien: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør
– Virker planlagt
Det hadde også vært andre signaler på at noe var i gjære.
– Vi har leid lokaler i Tjøme sentrum som har vært benyttet som taxisentral her ute, men den leieavtalen har blitt sagt opp for et halvt år siden med virkning fra 1. juni. På oss virker dette som en planlagt avvikling for å kvitte seg med ansatte og kunne fortsette her ute med selvstendig næringsdrivende taxisjåfører, sier Polden.
I Brønnøysundregistrene kan man også se at den daglige lederen i Færder Taxi AS fratrådte i mars i år, uten å bli erstattet.
– De skylder på koronakrisen, men vi ser jo at omsetningen på bilene er like stor nå som før pandemien. I tillegg er det jo merkelig at de har betalt ut all leverandørgjeld før de begjærte oppbud. De eneste som ikke har fått betalt er oss sjåførene. Nå vet vi ikke hvordan det går med verken lønna eller feriepengene vi skal ha 15. juni, sier Polden.
Valgløfte: Senterpartiet lover å «snu hver stein» for å reversere taxireformen
Fra Færder til Ferder
Da situasjonen så som aller mørkest ut, viste det seg at verdens ende ikke var så tett på arbeidsmessig som geografisk ytterst på Oslofjordens vestside.
Allerede mandag kom det nemlig telefon fra Ferder Taxi i Horten. Mannen bak det selskapet som drev taxi på Tjøme tidligere.
– Ryktene om hva som har skjedd her ute har spredd seg som varme hvetebrød, sier Tommy Andersen.
I og med dereguleringen av taxibransjen, er det nemlig ingen som kan stoppe andre selskap å etablere seg på Tjøme.
– Vi frykta den dereguleringa da den kom, men vi innser jo nå at det var vårt eget styre vi burde vært mest redd for, sukker Polden.
Tønsberg Taxi har allerede varslet at de vil få selvstendig næringsdrivende sjåfører til å kjøre ute på Tjøme, men det selskapet vil få tøff kamp.
– Ferder Taxi i Horten har tilbudt alle oss fire faste jobb, og allerede onsdag kveld hentet jeg en flunkende ny taxi som jeg skal kjøre ute på Tjøme, smiler Roy Arne Polden.
Mister kontraktkjøring
Med tre biler fra Ferder Taxi på Tjøme betjent av de gamle og kjente taxisjåførene som har kjørt i området i årevis, kan det bli kamp om kundene.
– Vi mister jo kontraktskjøring på helse- og skolekjøring. Det kommer vi til å merke, men vi kommer til å reklamere masse for det nye selskapet med oss gamle sjåførene her ute. Det blir nok mest deltidskjøring til å begynne med, men vi håper det skal gå bra. Vi har allerede overtatt leieforholdet på den gamle taxisentralen i Tjøme sentrum, og telefonnumre, nettsider og Facebook-side skal være på plass raskt, forteller Polden.
Britisk høyesterett: Uber-sjåfører er ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende
Veldig motiverte
Det skal i hvert fall ikke stå på ham og de andre sjåførene på Tjøme. Polden innrømmer nemlig at det er lett å la seg motivere når de har mistet jobben på denne måten.
– Vi har jo lyst å "ta rotta" på Tønsberg Taxi her ute etter det de har gjort, sier Roy Arne Polden med et glimt i øyet.
– En blytung uke
Merethe Aas som er daglig leder i begge eierselskapene til Færder Taxi AS, Tønsberg Taxi AS og Viken Aurora AS, beklager at selskapet måtte begjære oppbud.
– Vi har hatt omsetningssvikt gjennom 2020, og egenkapitalen er tapt. Selv om vi har jobbet siden oktober i fjor med å finne løsninger. Nå gjorde gjeldssituasjonen det til at vi ikke hadde penger til å betale leverandører, lønn og feriepenger i juni. Da hadde vi til slutt ingen andre alternativer enn å begjære oppbud, og jeg må ærlig innrømme at dette har vært en blytung uke, sier Aas.
God dialog
Hun forteller at gjeldssituasjonen gjorde at det heller ikke lykkes med finne en aktuell kjøper.
– Jeg kan ikke her og nå verifisere påstandene fra sjåførene om at omsetningen er like høy nå som i 2019, men til nå i år har vi gått svimlende i minus blant annet fordi vi har dratt med oss minus fra tidligere år. Resultatet for 2020 endte på minus 732.000. Helt siden oktober i fjor har vi forsøkt å redusere kostnader og få mer drift på bilene. Vi har hatt en god dialog med de ansatte og de har bedt om tid til å snu tallene, men nå gikk det ikke lenger, sier Aas.
Ingen styrt avvikling
Hun avviser at konkursen er det endelige punktumet for en styrt og planlagt avvikling av Færder Taxi AS.
– Vi har hele tiden hatt et ønske om å opprettholde driften, og vi har gjort et godt forsøk på det, selv om vi ikke lykkes. Jeg ser at sjåførene har opplevd situasjonen annerledes, og det beklager jeg, sier Aas.
Hun poengterer at hun ikke kan konkludere med at er driftsformen med ansatte sjåfører som har vært utslagsgivende for den vanskelige økonomiske situasjonen.
– Når man har biler og ansatte i et selskap, så medfører det kostnader, men vi har ikke gjort noen analyse på det, understreker hun.
Fikk du med deg denne? 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn
Erkjenner info-blemme
Aas viser til at leiekontrakten på taxibua på Tjøme ville gått til automatisk fornying for ti år fra 1. juli i år, dersom den ikke var blitt sagt opp. En så lang bindingstid, ønsket ikke eierne.
– Utgangspunktet vårt var likevel å leie bua videre, fordi vi ønsket videre drift. At det ikke har kommet på plass noen ny daglig leder, er fordi vi først ville sørge for at selskapet kunne drives videre, sier hun.
At sjåførene først fikk høre om den endelige avgjørelsen om konkursen fra sjåfører i Tønsberg, har hun full forståelse for at skapte frustrasjon.
– Vi er de første til å beklage at informasjonen kom ut på den måten. Det var svært uheldig. Vi har ment å prøve å holde de ansatte orientert slik at ikke kommunikasjonen mellom oss skulle bli dårlig, men her må jeg erkjenne at vi ikke har fått det til, sier Merethe Aas.
Hun forteller at de ansatte ble informert om situasjonen på epost fredag 4. juni.
– Der opplyste vi at dersom det ikke kom på plass en løsning før helgen hadde vi ikke annen løsning enn å melde oppbud. Aksjonærene i morselskapet var heller ikke villige til å bidra med penger for å holde liv i selskapet, sier hun.
– Nye regler åpnet for satsing
Per Morten Danielsen, styreleder i Ferder Taxi AS, sier til Magasinet for fagorganiserte at det deregulerte drosjemarkedet gjorde at de fikk mulighet til å satse på Tjøme.
– Jeg er skeptisk til det frislippet, men vi kunne ikke gjort dette i et regulert marked. Da hadde Tønsberg Taxi fremdeles hatt løyvene på Tjøme, men nå kunne vi snu oss om raskt og satse, sier Danielsen.
Totalt vil det nye selskapet Tjøme Taxi AS ha tre biler og en minibuss med base på taxisentralen i Tjøme sentrum. Trafikken har allerede etter en snau uke overgått forventningene.
– Tjøme er sommeren svar på Geilo og Norefjell, så selv uten kontraktskjøring har vi kjørt inn mer enn det som «var igjen» til oss. Det ser veldig bra ut, og en av sjåførene som fryktet han måtte kombinere drosjekjøring med støtte fra NAV, tror han skal klare seg fint med drosjekjøringa, sier Danielsen.
Han avslører imidlertid at Ferder Taxi neppe hadde satset rundt to millioner kroner på Tjøme, om han ikke hadde fått med seg de gamle sjåførene.
– Det er de ansatte sjåførene som er vår viktigste ressurs. I et lokalmiljø som Tjøme betyr erfaringen og kunnskapen deres, og at kundene har tillit til dem veldig mye, sier han.
Å bytte ut ansatte sjåfører med selvstendige er uaktuelt.
– Skal vi ha en næring som er seriøs, må en ha en policy som alle følger. Det er ikke tvil om at det er enklere med ansatte sjåfører, avslutter Per Morten Danielsen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.