Forslaget fra Europakommisjonen vil føre til mer utslitte sjåfører, viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen har foretatt blant 1300 turbussjåfører.
Illustrasjonsbilde: Roy Ervin Solstad
EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk: – Spikeren i kista for sikkerheten
Forslaget kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte. Fagbevegelsen ber EU snu.
roy@lomedia.no
I dag finnes det felles kjøre- og hviletidsbestemmelser for både lastebil- og bussjåfører i Europa.
Hensikten er å redusere faren for utslitte sjåfører som i seg selv er trafikkfarlig.
Nå har Europakommisjonen kommet med et forslag som vil føre til mer kjøring og mindre pauser for turbussjåførene.
Dobler antall døgn
Forslaget innebærer at turbussjåførene skal kunne kjøre opptil tolv dager i strekk, uten en eneste hviledag.
Det foreslås også at 45-minutterspausene sjåførene har krav på etter 4,5 timers kjøring, skal kunne deles opp i tre eller flere kortere pauser.
I dag har sjåførene krav på minst 45 timer sammenhengende hvile etter seks døgn. Forslaget fra EU-kommisjonen dobler antall døgn før man skal få tatt en lengre pause.
Les mer: – Brussel ødelegger turbuss-bransjen, mener bussjåfør Joakim Hagen
Slakter forslaget
Forslaget blir ikke godt mottatt av sjåførene selv. Det viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, har gjennomført blant nesten 1400 turbussjåfører i Norge og EU.
Der kommer det fram at dersom forslaget om tolv sammenhengende arbeidsdager blir innført, vil fire av fem sjåfører vurdere å slutte i yrket.
Enda flere mener det vil føre til utslitte sjåfører, mens nesten tre av fire sjåfører mener det vil føre til dårligere helse for sjåførene.
Å dele opp 45-minutterspausene får også slakt av sjåførene selv.
Hele 85 prosent av dem mener det vil føre til mer utslitte sjåfører og sju av ti svarer at det vil føre til at de ikke engang vil få tid til å gå på toalettet.
Mye lest: Her kjører Trond på Norges mest rasfarlige vei
ETF ber EU snu
Det kommer på toppen av tidligere undersøkelser som avdekker at to av tre turbussjåfører allerede rapporterer at de jevnlig sitter utslitte bak rattet på jobb.
«Passasjertransport på vei sliter allerede med manko på sjåfører, og arbeidsstokken blir bare eldre og eldre, uten at noen står klare til å ta over på grunn av en uattraktiv arbeidssituasjon», skriver ETF i en pressemelding.
«Dette forslaget om å revidere kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan være den siste spikeren i kista for sikkerheten og passasjertransporten på veien. ETF oppfordrer derfor EU-kommisjonen til å revurdere forslaget sitt, og prioritere sikkerheten til både passasjerer og sjåfører.»
BETENKT: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.
Håvard Sæbø
Fremmer kritikk via ETF
Undersøkelsen ble foretatt i begynnelsen av 2023, og i Fellesforbundet som blant annet organiserer bussjåfører, kommer ikke svarene fra sjåførene overraskende.
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen forteller at forbundet er svært kritisk til forslaget fra EU-kommisjonen, og at kritikk er blitt fremmet gjennom ETF.
– Jeg oppfatter at vi og ETF er helt på linje i argumentasjonen om at forslaget vil bidra til svekket trafikksikkerhet og dårligere arbeidsforhold for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
Pål Arve har kjørt turbuss i snart 40 år: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer
TransportarbeiderDen Europeiske Transportarbeiderføderasjonenkjøre- og hviletidsbestemmelserEUturbuss
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.
ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company
Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
Jan-Erik Østlie
LO-lederen om regjeringens au pair-nyhet: – En stor seier
Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.
Ole Hagen
Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen
Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.
Tormod Ytrehus
Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Henrikke Tresselt (49), barnepleier på Rikshospitalet.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.
Roy Ervin Solstad
Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner. Slik vil de ramme bedriften mer
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB
Kan bli trygdeoppgjør i Arbeiderpartiet
LABBEN: I godt over 18 år har Røhmesmo jobbet på labben i bedriften. Det har gjort at han sluttet med skiftarbeid - et arbeid som ofte henger sammen med helseplager og tidlig avgang.
Petter Pettersen