JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kabotasje:

Kan bli politisk flertall for å begrense utenlandske turbusser i Norge

Høyre vurderer å følge Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i å etablere nye regler som vil redusere antallet utenlandske turbusser i Norge betraktelig.
KUN SJU DAGER: Om Norge innfører danske regler for utenlandske turbusser, betyr det at de kun kan kjøre i sju dager på rad i Norge før de må ut av landet i 30 dager.

KUN SJU DAGER: Om Norge innfører danske regler for utenlandske turbusser, betyr det at de kun kan kjøre i sju dager på rad i Norge før de må ut av landet i 30 dager.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det viser en rundspørring Magasinet for fagorganiserte har gjort til de politiske partiene omkring problemene med utenlandske turbusser i Norge.

Med de nåværende reglene kan utenlandske turbussoperatører kjøre turister mellom destinasjoner og severdigheter internt i Norge på midlertidig basis. Det kan de gjøre uten å registrere seg som norske selskaper.

Kjøringen kalles kabotasjekjøring, og utfordringen er at midlertidigheten ikke er definert. Resultatet er at de utenlandske turbussene kommer til Norge på våren og kjører til langt utpå høsten.

Danske regler

I Danmark har man siden 2019 hatt nasjonale regler som sier at de utenlandske turbussene kan kjøre internt i landet i sju dager på rad. Deretter må bussene ut av landet i 30 dager før de igjen kan kjøre i Danmark. Det er disse reglene den norske turbilbransjen inkludert Fellesforbundet som organiserer bussjåførene, har etterspurt.

Selv om EU nylig ga Danmark beskjed om å avvikle sin nasjonale ordning, mener både Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti at Norge også må utfordre EU ved å innføre lignende regler. De to partiene kan få flertall for den linja i en eventuell ny rødgrønn regjering, men nå kommer det også signaler fra Høyre om at de danske reglene kan være aktuelle.

Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

– Utfordrende «midlertidighet»

Til Magasinet for fagorganiserte sier Helge Orten, som leder Stortingets transportkomité, at Høyre er opptatt av å sikre like konkurransevilkår i transportnæringen, inkludert turbussnæringen.

– Adgangen til å kjøre kabotasje er regulert gjennom felleseuropeiske regler. EØS-transportører kan fritt kjøre passasjerer til og fra Norge med turbuss, og midlertidig kjøre kabotasjeoppdrag innenfor Norges grenser, men om et oppdrag er «midlertidig» har vist seg å være utfordrende å kontrollere, poengterer han.

(Saken fortsetter under bildet)

VANSKELIG Å KONTROLLERE: Høyres Helge Orten mener man må vurdere danske regler fordi det er utfordrende å kontrollere midlertidigheten i kabotasjekjøringen til utenlandske turbusser.

VANSKELIG Å KONTROLLERE: Høyres Helge Orten mener man må vurdere danske regler fordi det er utfordrende å kontrollere midlertidigheten i kabotasjekjøringen til utenlandske turbusser.

Roy Ervin Solstad

Selv om regjeringen de siste fire årene har økt kontrollinnsatsen langs veiene og forbedret sanksjons- og innkrevingsmulighetene også ved brudd på kabotasjereglene, åpner Orten nå for at man må se til nabolandet Danmark for å komme problemet til livs.

– Vi vil derfor vurdere om Norge skal legge til grunn samme tolkning som danske myndigheter har gjort, påpeker han.

Frifagbevegelse undersøkte - og fikk 600 svar: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

Solid flertall

Om Høyre gjør det vil det bli flertall på Stortinget for å innføre danske regler for kabotasjekjøring med turbuss i Norge etter valget. I inneværende stortingsperiode har Arbeiderpartiet og SV totalt 60 mandater. Det trengs 85 for å få flertall, og med Høyre sine 45 vil godt over seks av ti stortingsrepresentanter kunne stemme for et slikt forslag. Meningsmålingene før årets stortingsvalg bekrefter flertallet, selv om det er noe redusert. Ifølge Poll of Polls er gjennomsnittet av de siste nasjonale målingene i august, per 20. august, at Arbeiderpartiet ville fått 44 mandater, Høyre 37 og SV 16. Det gir 97 mandater for en endring.

I tillegg tyder mye på at SV og Ap vil ha flertall i en eventuell kommende rødgrønn regjering. Det kan bety at vi får en regjering som vil innføre de danske reglene.

Kabotasje og sosial dumping: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende

– Positivt fra Høyre

Dag-Einar Sivertsen, tidligere bussjåfør, nå forbundssekretær i Fellesforbundet ser optimistisk på de nye signalene fra Høyre.

– Det er interessant at Høyre nå begynner å bevege seg i den retningen som vi ønsker at reglene for kabotasje innen turbilbransjen skal være. Når et EU-land som Danmark tør å utfordre EU ved å definere midlertidighet, da bør vi kunne følge etter. Derfor er det positivt at også høyresiden ser den muligheten, slik at vi kan få utlignet den konkurranseulempen den norske turbilnæringa lider under med dagens regelverk, påpeker Sivertsen.

(Saken fortsetter under bildet)

POSITIVE SIGNALER: – Når et EU-land som Danmark tør å utfordre EU ved å definere midlertidighet, da bør vi kunne følge etter. Derfor er det positivt at også høyresiden ser den muligheten, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

POSITIVE SIGNALER: – Når et EU-land som Danmark tør å utfordre EU ved å definere midlertidighet, da bør vi kunne følge etter. Derfor er det positivt at også høyresiden ser den muligheten, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Forventer rødgrønn oppfølging

At Høyre er på glid øker optimismen for å få regler tilsvarende Danmark her i Norge. Ikke minst fordi meningsmålingene tyder på at partier som har støttet Fellesforbundets syn ser ut til å få flertall og havne i regjering etter valget 13. september.

– Vi forventer selvsagt at de rødgrønne partiene følger opp det de nå sier etter valget dersom de havner i regjering, men nå kan det jo se ut som også høyresida ser at man må stable på plass et bedre regelverk mot sosial dumping i transportbransjen, poengterer han.

Sivertsen fastholder imidlertid at regler ikke er nok.

– Vi må fremdeles ha flere kontroller, slik at vi får tatt de som ikke følger regelverket, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Mye lest: «Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

– Stoler ikke på høyresiden

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, og medlem i transportkomiteen på Stortinget, Sverre Myrli, synes det er litt tidlig å juble for at Høyre vil vurdere å innføre danske regler for kabotasjekjøring med turbuss i Norge.

– Først vil jeg si «velkommen etter», men i åtte år har vi møtt veggen i samferdselsdepartementet i saker som omhandler sosial dumping. Derfor stoler jeg ikke på høyrepartiene når de kommer med dette tre uker før valget, sier Myrli på telefon til Magasinet for fagorganiserte.

(Saken fortsetter under bildet)

FØRST VALGSEIER: – Mange spør oss om hva vi skal gjøre etter at vi har vunnet valget, men vi kan ikke ta seieren på forskudd. Først må vi vinne valget, deretter kan vi ordne opp etter åtte år med høyresiden i regjering, sier Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.

FØRST VALGSEIER: – Mange spør oss om hva vi skal gjøre etter at vi har vunnet valget, men vi kan ikke ta seieren på forskudd. Først må vi vinne valget, deretter kan vi ordne opp etter åtte år med høyresiden i regjering, sier Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.

Martin Guttormsen Slørdal

– Men kommer Arbeiderpartiet og en rødgrønn regjering til å innføre danske regler raskt etter at dere eventuelt vinner valget 13. september?

– Jeg får mye spørsmål om hva vi vil gjøre om vi vinner valget, men vi er ikke der ennå. Vi må huske at for fire år siden så det også ut som vi skulle vinne valget, men det gjorde vi ikke. Derfor er punkt én å få valgseier, så får punkt to med å ordne opp etter åtte år med høyresiden i regjering kommer etterpå. Verken vi, fagbevegelsen eller folk på venstresiden kan ta seieren på forskudd, sier Sverre Myrli.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse