JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KUN SJU DAGER: Om Norge innfører danske regler for utenlandske turbusser, betyr det at de kun kan kjøre i sju dager på rad i Norge før de må ut av landet i 30 dager.

KUN SJU DAGER: Om Norge innfører danske regler for utenlandske turbusser, betyr det at de kun kan kjøre i sju dager på rad i Norge før de må ut av landet i 30 dager.

Roy Ervin Solstad

Kabotasje:

Kan bli politisk flertall for å begrense utenlandske turbusser i Norge

Høyre vurderer å følge Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i å etablere nye regler som vil redusere antallet utenlandske turbusser i Norge betraktelig.



25.08.2021
07:35
02.09.2021 12:09

roy@lomedia.no

Det viser en rundspørring Magasinet for fagorganiserte har gjort til de politiske partiene omkring problemene med utenlandske turbusser i Norge.

Med de nåværende reglene kan utenlandske turbussoperatører kjøre turister mellom destinasjoner og severdigheter internt i Norge på midlertidig basis. Det kan de gjøre uten å registrere seg som norske selskaper.

Kjøringen kalles kabotasjekjøring, og utfordringen er at midlertidigheten ikke er definert. Resultatet er at de utenlandske turbussene kommer til Norge på våren og kjører til langt utpå høsten.

Danske regler

I Danmark har man siden 2019 hatt nasjonale regler som sier at de utenlandske turbussene kan kjøre internt i landet i sju dager på rad. Deretter må bussene ut av landet i 30 dager før de igjen kan kjøre i Danmark. Det er disse reglene den norske turbilbransjen inkludert Fellesforbundet som organiserer bussjåførene, har etterspurt.

Selv om EU nylig ga Danmark beskjed om å avvikle sin nasjonale ordning, mener både Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti at Norge også må utfordre EU ved å innføre lignende regler. De to partiene kan få flertall for den linja i en eventuell ny rødgrønn regjering, men nå kommer det også signaler fra Høyre om at de danske reglene kan være aktuelle.

Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

– Utfordrende «midlertidighet»

Til Magasinet for fagorganiserte sier Helge Orten, som leder Stortingets transportkomité, at Høyre er opptatt av å sikre like konkurransevilkår i transportnæringen, inkludert turbussnæringen.

– Adgangen til å kjøre kabotasje er regulert gjennom felleseuropeiske regler. EØS-transportører kan fritt kjøre passasjerer til og fra Norge med turbuss, og midlertidig kjøre kabotasjeoppdrag innenfor Norges grenser, men om et oppdrag er «midlertidig» har vist seg å være utfordrende å kontrollere, poengterer han.

(Saken fortsetter under bildet)

VANSKELIG Å KONTROLLERE: Høyres Helge Orten mener man må vurdere danske regler fordi det er utfordrende å kontrollere midlertidigheten i kabotasjekjøringen til utenlandske turbusser.

VANSKELIG Å KONTROLLERE: Høyres Helge Orten mener man må vurdere danske regler fordi det er utfordrende å kontrollere midlertidigheten i kabotasjekjøringen til utenlandske turbusser.

Roy Ervin Solstad

Selv om regjeringen de siste fire årene har økt kontrollinnsatsen langs veiene og forbedret sanksjons- og innkrevingsmulighetene også ved brudd på kabotasjereglene, åpner Orten nå for at man må se til nabolandet Danmark for å komme problemet til livs.

– Vi vil derfor vurdere om Norge skal legge til grunn samme tolkning som danske myndigheter har gjort, påpeker han.

Frifagbevegelse undersøkte - og fikk 600 svar: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

Solid flertall

Om Høyre gjør det vil det bli flertall på Stortinget for å innføre danske regler for kabotasjekjøring med turbuss i Norge etter valget. I inneværende stortingsperiode har Arbeiderpartiet og SV totalt 60 mandater. Det trengs 85 for å få flertall, og med Høyre sine 45 vil godt over seks av ti stortingsrepresentanter kunne stemme for et slikt forslag. Meningsmålingene før årets stortingsvalg bekrefter flertallet, selv om det er noe redusert. Ifølge Poll of Polls er gjennomsnittet av de siste nasjonale målingene i august, per 20. august, at Arbeiderpartiet ville fått 44 mandater, Høyre 37 og SV 16. Det gir 97 mandater for en endring.

I tillegg tyder mye på at SV og Ap vil ha flertall i en eventuell kommende rødgrønn regjering. Det kan bety at vi får en regjering som vil innføre de danske reglene.

Kabotasje og sosial dumping: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende

– Positivt fra Høyre

Dag-Einar Sivertsen, tidligere bussjåfør, nå forbundssekretær i Fellesforbundet ser optimistisk på de nye signalene fra Høyre.

– Det er interessant at Høyre nå begynner å bevege seg i den retningen som vi ønsker at reglene for kabotasje innen turbilbransjen skal være. Når et EU-land som Danmark tør å utfordre EU ved å definere midlertidighet, da bør vi kunne følge etter. Derfor er det positivt at også høyresiden ser den muligheten, slik at vi kan få utlignet den konkurranseulempen den norske turbilnæringa lider under med dagens regelverk, påpeker Sivertsen.

(Saken fortsetter under bildet)

POSITIVE SIGNALER: – Når et EU-land som Danmark tør å utfordre EU ved å definere midlertidighet, da bør vi kunne følge etter. Derfor er det positivt at også høyresiden ser den muligheten, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

POSITIVE SIGNALER: – Når et EU-land som Danmark tør å utfordre EU ved å definere midlertidighet, da bør vi kunne følge etter. Derfor er det positivt at også høyresiden ser den muligheten, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Forventer rødgrønn oppfølging

At Høyre er på glid øker optimismen for å få regler tilsvarende Danmark her i Norge. Ikke minst fordi meningsmålingene tyder på at partier som har støttet Fellesforbundets syn ser ut til å få flertall og havne i regjering etter valget 13. september.

– Vi forventer selvsagt at de rødgrønne partiene følger opp det de nå sier etter valget dersom de havner i regjering, men nå kan det jo se ut som også høyresida ser at man må stable på plass et bedre regelverk mot sosial dumping i transportbransjen, poengterer han.

Sivertsen fastholder imidlertid at regler ikke er nok.

– Vi må fremdeles ha flere kontroller, slik at vi får tatt de som ikke følger regelverket, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Mye lest: «Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

– Stoler ikke på høyresiden

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, og medlem i transportkomiteen på Stortinget, Sverre Myrli, synes det er litt tidlig å juble for at Høyre vil vurdere å innføre danske regler for kabotasjekjøring med turbuss i Norge.

– Først vil jeg si «velkommen etter», men i åtte år har vi møtt veggen i samferdselsdepartementet i saker som omhandler sosial dumping. Derfor stoler jeg ikke på høyrepartiene når de kommer med dette tre uker før valget, sier Myrli på telefon til Magasinet for fagorganiserte.

(Saken fortsetter under bildet)

FØRST VALGSEIER: – Mange spør oss om hva vi skal gjøre etter at vi har vunnet valget, men vi kan ikke ta seieren på forskudd. Først må vi vinne valget, deretter kan vi ordne opp etter åtte år med høyresiden i regjering, sier Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.

FØRST VALGSEIER: – Mange spør oss om hva vi skal gjøre etter at vi har vunnet valget, men vi kan ikke ta seieren på forskudd. Først må vi vinne valget, deretter kan vi ordne opp etter åtte år med høyresiden i regjering, sier Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.

Martin Guttormsen Slørdal

– Men kommer Arbeiderpartiet og en rødgrønn regjering til å innføre danske regler raskt etter at dere eventuelt vinner valget 13. september?

– Jeg får mye spørsmål om hva vi vil gjøre om vi vinner valget, men vi er ikke der ennå. Vi må huske at for fire år siden så det også ut som vi skulle vinne valget, men det gjorde vi ikke. Derfor er punkt én å få valgseier, så får punkt to med å ordne opp etter åtte år med høyresiden i regjering kommer etterpå. Verken vi, fagbevegelsen eller folk på venstresiden kan ta seieren på forskudd, sier Sverre Myrli.

25.08.2021
07:35
02.09.2021 12:09



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

Hilma Nikolaisens historie er ikke om en traumatisert alenemor – men «systemet» gjorde det tungvint

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret

Erling Slyngstad-Hægeland

Badeklubb på jobb: – Gøy at vi kan møtes uten klær

Erlend Angelo

LO fortsetter å vokse: – Dette er gledelige tall


Flere saker