JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SKAL IKKE SLIPPE UNNA: Lastebiler registrert utenfor Norden har kunnet unnlate å betale for bompasseringer, uten at det har fått konsekvenser. Nå blir det en endring på det.

SKAL IKKE SLIPPE UNNA: Lastebiler registrert utenfor Norden har kunnet unnlate å betale for bompasseringer, uten at det har fått konsekvenser. Nå blir det en endring på det.

Knut Opeide, Statens vegvesen

Forslag om at utenlandske lastebiler kan holdes igjen til bompenger er betalt:

Nå må utenlandske bomsnikere betale regninga før de får kjøre videre

Det har vært et stort problem at utenlandske lastebiler ikke har betalt for bompasseringene. Nå vil stortingsflertallet åpne for at lastebilene kan holdes igjen til de har gjort opp for seg.



09.12.2020
08:32
09.12.2020 08:32

roy@lomedia.no

Det kommer fram av innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen til endringer i veitrafikkloven og yrkestransportloven. Der har Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet dannet flertall mot regjeringspartiene Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Konkurransevridning

Transportbransjen i Norge har helt siden utvidelsen av EU for over 15 år siden, slitt med konkurranse fra selskap med lavtlønte sjåfører, spesielt fra Øst-Europa. I Norge er svært mange av veiprosjektene delfinansiert gjennom bompenger, men erfaringen har vært at svært mange østeuropeiske lastebiler og transportører ikke har betalt for bompasseringene.

Dermed har konkurransevridningen på transportmarkedet bare økt. Med norske og nordiske selskaper og lastebiler, har det vært mulig å inndrive ubetalte regninger, men utenfor Norden har det ikke vært mulig.

Heller ikke en lovendring som gjorde det mulig å holde igjen lastebiler som ikke gjorde opp for seg, ble noen suksess, da det kun var mulig å holde igjen lastebiler som var eid av sjåføren.

Budsjettavtalen: Her blir det bompengekutt

Går lenger enn regjeringen

Det blir det nå endring på. En samlet stortingskomité åpner nå for at lastebiler skal kunne holdes tilbake, selv om det ikke er sjåføren som er eier. Det er for å sikre at bøter og lignende blir betalt, men Ap, SV, Sp og Frp går ett skritt lenger ved å inkludere ubetalte bompasseringer som grunn til å holde igjen lastebilene.

Flertallet ber derfor regjeringen utarbeide forslag til en lovhjemmel som gjør dette mulig. I tillegg ber de regjeringen forberede og fremme forslag om begrensning av utenlandsk lastebiltransport i Norge, i tråd med vedtak fra behandlingen av EUs mobilitetspakke.

Les også: EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

– Fortsatt hull i lovverket

Det er saksordfører for behandlingen i komiteen, Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø, godt fornøyd med.

– Vi i opposisjon har etterlyst en lovendring lenge, og har tidligere fremmet forslag om dette. Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier hun, og viser til at Ap, SV og Sp fremmet to forslag som ikke fikk flertall.

De forslagene gikk på å ta inn allmenngjøring, informasjonsplikt og påseplikt for oppdragsgivere i veitrafikkloven, og å ta inn manglende innbetalinger og brudd på allmenngjøringsbestemmelsene som en del av systemet for risikoklassifisering i transportbransjen.

Les også: Lastebilsjåfør Emilian tapte i retten mot Bring

(Saken fortsetter under bildet)

IKKE I MÅL: – Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy, er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet.

IKKE I MÅL: – Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy, er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet.

Kathrine Geard

– Kan strammes til nasjonalt

Leirtrø understreker at Norge står fritt til å innføre strengere regler nasjonalt, uten at det kommer i konflikt med europeiske regelverk.

– Kabotasjereglene har gjort at det har vært store problemer med konkurransen fra lavtlønte, men det største problemet har vært ulovlig kabotasje, og manglende kontroll. Det er fullt mulig og helt nødvendig både å styrke kontrollen, og endre det norske lovverket uavhengig av EU. Derfor har Arbeiderpartiet de siste årene foreslått flere midler til økt kontroll av kjøretøy, og i neste års statsbudsjett foreslår vi 50 millioner kroner mer til kontroll. Nå gir EUs mobilitetspakke større begrensning i kabotasjereglene, og det er bra, men vi må også jobbe internasjonalt i kampen mot sosial dumping, påpeker hun.

(Saken fortsetter under bildet)

FORNØYD: – Denne saken viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det har tatt lang tid, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

FORNØYD: – Denne saken viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det har tatt lang tid, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Ole Palmstrøm

Fellesforbundet fornøyd

I Fellesforbundet blir innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen godt mottatt.

– Dette er i tråd med det vi har ment, og vi er fornøyd med at denne saken endelig ser ut til å ha funnet sin løsning. Bompenger utgjør en vesentlig del av kostnadene, og når de utenlandske har sluppet unna med å unnlate å betale, har det blitt en ytterligere skjevhet i konkurransen. Det har gjort at norsk bransje har tapt, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Han ser likevel ingen grunn til å avslutte kampen for bedre vilkår i bransjen.

– Dette viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det tar lang tid. Likevel kommer vi til å fortsette å presse på politikerne for levelige vilkår i bransjen, for denne endringen kommer nok ikke til å løse alle problemer, sier Sivertsen.

Ifølge Kirsti Leirtrø vil bestemmelsene kunne gjelde allerede fra januar 2021.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.12.2020
08:32
09.12.2020 08:32



Mest lest

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Yngvil Mortensen

16 år er gått siden Elin (38) kom inn i Nav-systemet. Hun er fortsatt ikke ferdig

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

Colourbox

Arbeidsløse «Per» (55) advarer alle som mistet jobben under korona: Du kan tape gullkantet pensjon

Kommentar

Leif Martin Kirknes

«Politikerne har fått strømsjokk», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

Det skal bli vanskeligere å ansette midlertidig. Nå vil regjeringa endre loven

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Per Flakstad

Hun ble nektet foreldrepermisjon med lønn. Slik gikk det da Fagforbundet og LO tok saken

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

Jan-Erik Østlie

Bedriftene må få korona-støtte for å holde folk i jobb, krever LO

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Jan-Erik Østlie

Alle får pensjon fra første krone neste år, ifølge Tajik

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

Ole Palmstrøm

Som anleggsarbeider så Bjørn ofte kollegaer i krise. Felles for dem var at de ikke skjønte det selv

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Alt i alt trappet Arbeidsmandsforbundet opp streiken åtte ganger.

Jan-Erik Østlie

Vekterne streiket for å komme ut av lavlønnsfella. Slik er status ett år etter

Ledige og permitterte under koronaen kan nyte godt av feriepenger på dagpenger neste sommer.

Ledige og permitterte under koronaen kan nyte godt av feriepenger på dagpenger neste sommer.

colourbox

Her ser du hvor mye feriepenger du kan få sommeren 2022 hvis du har vært permittert eller arbeidsløs i år

Politiet åpnet etterforskning av penderboligsakene etter en rekke medieoppslag om at stortingspolitikere kan ha brutt reglene.

Politiet åpnet etterforskning av penderboligsakene etter en rekke medieoppslag om at stortingspolitikere kan ha brutt reglene.

Erlend Angelo

Stortingspolitikere kan bli nødt til å betale tilbake i pendlerboligsakene


Flere saker