JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SKAL IKKE SLIPPE UNNA: Lastebiler registrert utenfor Norden har kunnet unnlate å betale for bompasseringer, uten at det har fått konsekvenser. Nå blir det en endring på det.

SKAL IKKE SLIPPE UNNA: Lastebiler registrert utenfor Norden har kunnet unnlate å betale for bompasseringer, uten at det har fått konsekvenser. Nå blir det en endring på det.

Knut Opeide, Statens vegvesen

Forslag om at utenlandske lastebiler kan holdes igjen til bompenger er betalt:

Nå må utenlandske bomsnikere betale regninga før de får kjøre videre

Det har vært et stort problem at utenlandske lastebiler ikke har betalt for bompasseringene. Nå vil stortingsflertallet åpne for at lastebilene kan holdes igjen til de har gjort opp for seg.



09.12.2020
08:32
09.12.2020 08:32

roy@lomedia.no

Det kommer fram av innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen til endringer i veitrafikkloven og yrkestransportloven. Der har Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet dannet flertall mot regjeringspartiene Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Konkurransevridning

Transportbransjen i Norge har helt siden utvidelsen av EU for over 15 år siden, slitt med konkurranse fra selskap med lavtlønte sjåfører, spesielt fra Øst-Europa. I Norge er svært mange av veiprosjektene delfinansiert gjennom bompenger, men erfaringen har vært at svært mange østeuropeiske lastebiler og transportører ikke har betalt for bompasseringene.

Dermed har konkurransevridningen på transportmarkedet bare økt. Med norske og nordiske selskaper og lastebiler, har det vært mulig å inndrive ubetalte regninger, men utenfor Norden har det ikke vært mulig.

Heller ikke en lovendring som gjorde det mulig å holde igjen lastebiler som ikke gjorde opp for seg, ble noen suksess, da det kun var mulig å holde igjen lastebiler som var eid av sjåføren.

Budsjettavtalen: Her blir det bompengekutt

Går lenger enn regjeringen

Det blir det nå endring på. En samlet stortingskomité åpner nå for at lastebiler skal kunne holdes tilbake, selv om det ikke er sjåføren som er eier. Det er for å sikre at bøter og lignende blir betalt, men Ap, SV, Sp og Frp går ett skritt lenger ved å inkludere ubetalte bompasseringer som grunn til å holde igjen lastebilene.

Flertallet ber derfor regjeringen utarbeide forslag til en lovhjemmel som gjør dette mulig. I tillegg ber de regjeringen forberede og fremme forslag om begrensning av utenlandsk lastebiltransport i Norge, i tråd med vedtak fra behandlingen av EUs mobilitetspakke.

Les også: EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

– Fortsatt hull i lovverket

Det er saksordfører for behandlingen i komiteen, Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø, godt fornøyd med.

– Vi i opposisjon har etterlyst en lovendring lenge, og har tidligere fremmet forslag om dette. Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier hun, og viser til at Ap, SV og Sp fremmet to forslag som ikke fikk flertall.

De forslagene gikk på å ta inn allmenngjøring, informasjonsplikt og påseplikt for oppdragsgivere i veitrafikkloven, og å ta inn manglende innbetalinger og brudd på allmenngjøringsbestemmelsene som en del av systemet for risikoklassifisering i transportbransjen.

Les også: Lastebilsjåfør Emilian tapte i retten mot Bring

(Saken fortsetter under bildet)

IKKE I MÅL: – Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy, er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet.

IKKE I MÅL: – Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy, er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet.

Kathrine Geard

– Kan strammes til nasjonalt

Leirtrø understreker at Norge står fritt til å innføre strengere regler nasjonalt, uten at det kommer i konflikt med europeiske regelverk.

– Kabotasjereglene har gjort at det har vært store problemer med konkurransen fra lavtlønte, men det største problemet har vært ulovlig kabotasje, og manglende kontroll. Det er fullt mulig og helt nødvendig både å styrke kontrollen, og endre det norske lovverket uavhengig av EU. Derfor har Arbeiderpartiet de siste årene foreslått flere midler til økt kontroll av kjøretøy, og i neste års statsbudsjett foreslår vi 50 millioner kroner mer til kontroll. Nå gir EUs mobilitetspakke større begrensning i kabotasjereglene, og det er bra, men vi må også jobbe internasjonalt i kampen mot sosial dumping, påpeker hun.

(Saken fortsetter under bildet)

FORNØYD: – Denne saken viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det har tatt lang tid, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

FORNØYD: – Denne saken viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det har tatt lang tid, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Ole Palmstrøm

Fellesforbundet fornøyd

I Fellesforbundet blir innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen godt mottatt.

– Dette er i tråd med det vi har ment, og vi er fornøyd med at denne saken endelig ser ut til å ha funnet sin løsning. Bompenger utgjør en vesentlig del av kostnadene, og når de utenlandske har sluppet unna med å unnlate å betale, har det blitt en ytterligere skjevhet i konkurransen. Det har gjort at norsk bransje har tapt, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Han ser likevel ingen grunn til å avslutte kampen for bedre vilkår i bransjen.

– Dette viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det tar lang tid. Likevel kommer vi til å fortsette å presse på politikerne for levelige vilkår i bransjen, for denne endringen kommer nok ikke til å løse alle problemer, sier Sivertsen.

Ifølge Kirsti Leirtrø vil bestemmelsene kunne gjelde allerede fra januar 2021.

09.12.2020
08:32
09.12.2020 08:32



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

STORTRIVES: Både Mads og Marie er glade for at de valgte å flytte til dette huset.

STORTRIVES: Både Mads og Marie er glade for at de valgte å flytte til dette huset.

André Kjernsli

Mads og Marie betaler 9000 kroner for 130 kvadrat i København

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

VELFERD: Har hytta på Hardangervidda bare vært et velferdstiltak for Stein Lier-Hansen, eller har det vært et velferdstiltak for alle ansatte i Norsk Industri. Det er avgjørende for om den tidligere administrerende direktøren i organisasjonen må fordelsbeskattes.

VELFERD: Har hytta på Hardangervidda bare vært et velferdstiltak for Stein Lier-Hansen, eller har det vært et velferdstiltak for alle ansatte i Norsk Industri. Det er avgjørende for om den tidligere administrerende direktøren i organisasjonen må fordelsbeskattes.

Jan-Erik Østlie

Lier-Hansen risikerer betydelig skattesmell etter avsløring

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Nicklas Lorentzen ble resepsjonist for å kunne jobbe med mennesker.

Nicklas Lorentzen ble resepsjonist for å kunne jobbe med mennesker.

Jonas Fagereng Jacobsen

Nicklas hjelper folk fra hele verden: – En kjempejobb

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Tidligere meierisjef i Tine Heimdal, Jan Eiler Wessel, roser ordningen med seks timers arbeidsdag.

Tidligere meierisjef i Tine Heimdal, Jan Eiler Wessel, roser ordningen med seks timers arbeidsdag.

Jan-Erik Østlie

Jan testet ut 6-timersdagen: – Jeg ble skjelt ut

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Rune Sundmoen var veldig fornøyd da mesteparten av pengene han hadde krav på i yrkesskadeerstatning, endelig sto på konto denne uka.

Rune Sundmoen var veldig fornøyd da mesteparten av pengene han hadde krav på i yrkesskadeerstatning, endelig sto på konto denne uka.

Martin Guttormsen Slørdal

Rune skadet seg på jobb for 13 år siden. Nå er endelig millionerstatningen utbetalt

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Hvorfor får andre så mye mer for å jobbe kveldsvakter, spør Isac Steinsli, som er kokk i Levanger.

Hvorfor får andre så mye mer for å jobbe kveldsvakter, spør Isac Steinsli, som er kokk i Levanger.

Privat

Kokken Isac tjener mye mindre enn andre på å jobbe kveld

– Det er dessverre en stund igjen til valget, sier Høyre-leder Erna Solberg om målingen.

– Det er dessverre en stund igjen til valget, sier Høyre-leder Erna Solberg om målingen.

Terje Bendiksby / NTB

Soleklart borgerlig flertall: – Vi skulle gjerne tatt over i morgen

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Leif Martin Kirknes, Brian Cliff Olguin

Fotlenke, dyr strøm og gjeld: Sånn har det gått med Gunn-Anita, Mimoun og Isabelle

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt


Flere saker