SKAL IKKE SLIPPE UNNA: Lastebiler registrert utenfor Norden har kunnet unnlate å betale for bompasseringer, uten at det har fått konsekvenser. Nå blir det en endring på det.
Knut Opeide, Statens vegvesen
Forslag om at utenlandske lastebiler kan holdes igjen til bompenger er betalt:
Nå må utenlandske bomsnikere betale regninga før de får kjøre videre
Det har vært et stort problem at utenlandske lastebiler ikke har betalt for bompasseringene. Nå vil stortingsflertallet åpne for at lastebilene kan holdes igjen til de har gjort opp for seg.
roy@lomedia.no
Det kommer fram av innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen til endringer i veitrafikkloven og yrkestransportloven. Der har Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet dannet flertall mot regjeringspartiene Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Konkurransevridning
Transportbransjen i Norge har helt siden utvidelsen av EU for over 15 år siden, slitt med konkurranse fra selskap med lavtlønte sjåfører, spesielt fra Øst-Europa. I Norge er svært mange av veiprosjektene delfinansiert gjennom bompenger, men erfaringen har vært at svært mange østeuropeiske lastebiler og transportører ikke har betalt for bompasseringene.
Dermed har konkurransevridningen på transportmarkedet bare økt. Med norske og nordiske selskaper og lastebiler, har det vært mulig å inndrive ubetalte regninger, men utenfor Norden har det ikke vært mulig.
Heller ikke en lovendring som gjorde det mulig å holde igjen lastebiler som ikke gjorde opp for seg, ble noen suksess, da det kun var mulig å holde igjen lastebiler som var eid av sjåføren.
Budsjettavtalen: Her blir det bompengekutt
Går lenger enn regjeringen
Det blir det nå endring på. En samlet stortingskomité åpner nå for at lastebiler skal kunne holdes tilbake, selv om det ikke er sjåføren som er eier. Det er for å sikre at bøter og lignende blir betalt, men Ap, SV, Sp og Frp går ett skritt lenger ved å inkludere ubetalte bompasseringer som grunn til å holde igjen lastebilene.
Flertallet ber derfor regjeringen utarbeide forslag til en lovhjemmel som gjør dette mulig. I tillegg ber de regjeringen forberede og fremme forslag om begrensning av utenlandsk lastebiltransport i Norge, i tråd med vedtak fra behandlingen av EUs mobilitetspakke.
Les også: EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen
– Fortsatt hull i lovverket
Det er saksordfører for behandlingen i komiteen, Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø, godt fornøyd med.
– Vi i opposisjon har etterlyst en lovendring lenge, og har tidligere fremmet forslag om dette. Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier hun, og viser til at Ap, SV og Sp fremmet to forslag som ikke fikk flertall.
De forslagene gikk på å ta inn allmenngjøring, informasjonsplikt og påseplikt for oppdragsgivere i veitrafikkloven, og å ta inn manglende innbetalinger og brudd på allmenngjøringsbestemmelsene som en del av systemet for risikoklassifisering i transportbransjen.
Les også: Lastebilsjåfør Emilian tapte i retten mot Bring
(Saken fortsetter under bildet)
IKKE I MÅL: – Selv om det nå blir langt enklere å holde igjen kjøretøy, er det fortsatt hull i lovverket som ikke blir dekket opp av denne lovendringen, sier Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet.
Kathrine Geard
– Kan strammes til nasjonalt
Leirtrø understreker at Norge står fritt til å innføre strengere regler nasjonalt, uten at det kommer i konflikt med europeiske regelverk.
– Kabotasjereglene har gjort at det har vært store problemer med konkurransen fra lavtlønte, men det største problemet har vært ulovlig kabotasje, og manglende kontroll. Det er fullt mulig og helt nødvendig både å styrke kontrollen, og endre det norske lovverket uavhengig av EU. Derfor har Arbeiderpartiet de siste årene foreslått flere midler til økt kontroll av kjøretøy, og i neste års statsbudsjett foreslår vi 50 millioner kroner mer til kontroll. Nå gir EUs mobilitetspakke større begrensning i kabotasjereglene, og det er bra, men vi må også jobbe internasjonalt i kampen mot sosial dumping, påpeker hun.
(Saken fortsetter under bildet)
FORNØYD: – Denne saken viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det har tatt lang tid, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.
Ole Palmstrøm
Fellesforbundet fornøyd
I Fellesforbundet blir innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen godt mottatt.
– Dette er i tråd med det vi har ment, og vi er fornøyd med at denne saken endelig ser ut til å ha funnet sin løsning. Bompenger utgjør en vesentlig del av kostnadene, og når de utenlandske har sluppet unna med å unnlate å betale, har det blitt en ytterligere skjevhet i konkurransen. Det har gjort at norsk bransje har tapt, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
Han ser likevel ingen grunn til å avslutte kampen for bedre vilkår i bransjen.
– Dette viser at fagligpolitisk samarbeid gir resultater, selv om det tar lang tid. Likevel kommer vi til å fortsette å presse på politikerne for levelige vilkår i bransjen, for denne endringen kommer nok ikke til å løse alle problemer, sier Sivertsen.
Ifølge Kirsti Leirtrø vil bestemmelsene kunne gjelde allerede fra januar 2021.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Flytter fra rottene i Postgirobygget – de har til og med fått navn
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Gorm Kallestad / NTB