JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tillitsvalgt for turbussjåførene i Tide organisert i Fellesforbundet, Dag Arne Guttormsen, ønsker at lønnsnivået for turbussjåfører skal være likt som for sjåfører i andre deler av bussbransjen. – Jeg vet ikke om det er realistisk, men ingenting er umulig, sier han.

Tillitsvalgt for turbussjåførene i Tide organisert i Fellesforbundet, Dag Arne Guttormsen, ønsker at lønnsnivået for turbussjåfører skal være likt som for sjåfører i andre deler av bussbransjen. – Jeg vet ikke om det er realistisk, men ingenting er umulig, sier han.

Erlend Tro Klette

Turbilsjåfør: – Vi er i ferd med å bli bussjåførenes underklasse

Sjåfører som kjører rutebuss får ekstra betalt for arbeid på kvelder og i helger. Turbilsjåførene får ikke en krone ekstra for slik ubekvem arbeidstid.



14.11.2023
12:27
17.11.2023 09:18

roy@lomedia.no

– Vi kan tidvis føle oss som en underklasse blant bussjåførene. Vi må jobbe mange flere timer for å ha en anstendig lønn, og vi vet sjelden hvor og når vi skal jobbe om en uke eller to. Manglende forutsigbarhet kan gjøre det vanskelig å planlegge dagene, sier turbussjåfør Dag Arne Guttormsen.

– Sånn kan det ikke fortsette, mener han.

Siden 2012 har han jobbet for Tide Kommersiell, og han er også Fellesforbundets tillitsvalgte for 300–400 sjåførkolleger over hele landet i Tide sin kommersielle avdeling.

– Mange turbilsjåfører i bransjen slutter fordi arbeidsvilkår og lønn er for dårlig. De kjører heller ekspressbusser eller i andre bussavdelinger. En kollega gikk opp 7000 kroner i måneden da han byttet ut turbuss med å kjøre på et annet segment i Tide, forteller Guttormsen.

Mye lest: Bussjåfør Runolv er bekymret for prishoppet – spesielt på vegne av medlemmene

(Nesten) ingen ulempetillegg

Tariffavtalen for alle bussjåfører heter bussbransjeavtalen, men turbussjåførene har et eget kapittel der betaling for arbeid på kveld, natt og helger er tatt ut.

Rutebussjåførene får 25 prosent ekstra for arbeid mellom klokka 19 og 06 på ukedagene, og fra 25 til 40 prosent ekstra fra lørdag klokka 06 til søndag klokka 24 (sjåfører utenfor offentlige anbud får 25 prosent først fra klokka 15 på lørdager).

I samme tidsrom får turbilsjåførene kun den vanlige timelønna.

Det er kun på 1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, 1. og 17. mai, Kr. Himmelfart, 1. og 2. pinsedag, 1. og 2. juledag, samt etter klokka 15 på påske-, pinse- og julaften at turbussjåførene får ulempetillegg.

Da får de 100 prosent tillegg, men det får også rutebilsjåførene som jobber på disse dagene.

Tillitsvalgt for turbussjåførene i Tide organisert i Fellesforbundet, Dag Arne Guttormsen, ønsker at lønnsnivået for turbussjåfører skal være likt som for sjåfører i andre deler av bussbransjen. – Jeg vet ikke om det er realistisk, men ingenting er umulig, sier han.

Tillitsvalgt for turbussjåførene i Tide organisert i Fellesforbundet, Dag Arne Guttormsen, ønsker at lønnsnivået for turbussjåfører skal være likt som for sjåfører i andre deler av bussbransjen. – Jeg vet ikke om det er realistisk, men ingenting er umulig, sier han.

Erlend Tro Klette

Sliter med rekruttering

Guttormsen mener at konkurransen fra utenlandske busser som tar oppdrag internt i Norge, såkalt kabotasje, er en av hovedårsakene til at turbilbransjen har dårligere lønnsvilkår enn resten av bussbransjen.

Likevel er det mange som stortrives og foretrekker å kjøre turbuss framfor rutebuss.

– Historisk sett så har turbussjåførene jobbet flere timer enn rutebussjåførene. Det har gjort at lønna likevel har vært bra. I tillegg har man hatt friheten og opplevelsen ved å kjøre noe annet enn å kjøre rutebuss mellom Bergen og Kleppestø, forklarer han.

De lukrative flerdagersturene til utlandet er det blitt mindre av.

– Nå kjører vi mye mer buss for tog og skoleelever, og statusen til yrket er blitt lavere. Det gjør at vi sliter med å rekruttere nye sjåfører. Snittalderen for sjåførene blir bare høyere og høyere, og jeg tør ikke tenke på hvordan det ser ut i den norske delen av turbilbransjen om ti år når mange av oss er blitt pensjonister, sukker han.

Les mer: Pål Arve har kjørt turbuss i snart 40 år: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer

Viktig del av norsk beredskap

Det vil også kunne gå ut over beredskapen i Norge.

– Det er norske busser som kan flytte masse mennesker på kort tid ved evakuering på grunn av naturkatastrofer eller andre hendelser, sier han.

Guttormsen er klokkeklar på at skal den helt nødvendige rekrutteringen lykkes, bør vilkårene til turbilsjåførene og resten av bussbransjen harmoneres og forbedres.

– Dette bør jo være et krav i neste hovedoppgjør. Jeg vet ikke om det er realistisk å få til, men i utgangspunktet er jo ingenting umulig, smiler Dag Arne Guttormsen.

Les også: Nå blir det tryggere å kjøre buss, men ett svakt punkt bekymrer sjåførene

14.11.2023
12:27
17.11.2023 09:18



Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Angrer på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Fellesforbundet fast

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

Berit Baumberger

Skitbyen-Berit med ti råd til Nav

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Ylva Lie Bjerke

Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner


Flere saker