JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oljearbeidere

Nye helikopter-typer skal frakte oljearbeidere til og fra jobb

For oljearbeiderne er nye og flere helikoptre en sikkerhet for at de kommer seg på jobb. Og for at de slipper å bruke et døgn på reisen.
I løpet av de neste årene vil det komme totalt 15 nye helikoptre for å frakte oljearbeidere ut til plattformene på norsk sokkel. Blant annet ti Bell 525, som vi ser på bildet.

I løpet av de neste årene vil det komme totalt 15 nye helikoptre for å frakte oljearbeidere ut til plattformene på norsk sokkel. Blant annet ti Bell 525, som vi ser på bildet.

Bell / Illustrasjon

petter@lomedia.no

Etter Turøy-ulykken i 2016, der 13 personer mista livet, har det kun vært én helikoptertype i bruk for å frakte oljearbeiderne til og fra jobb på norsk sokkel: Den amerikanske helikoptertypen Sikorsky S-92.

Tidligere i år slet produsenten med å skaffe deler til helikoptrene, som skapte uro for hvilke konsekvenser det kunne få for norsk olje- og gassproduksjon.

Men i mars kom gladnyheten: Equinor har sikra 15 nye helikoptre fra to ulike produsenter.

– Vi har fått være med på prosessen som har valgt de ut. Det er ikke vi som til syvende og sist bestemmer hvilke typer man går for, men vi er positive til dette, sier Per Steinar Stamnes, leder for sokkelforeninga til Forbundet Styrke i Equinor. 

Et døgn med båt

Forbundet Styrke og LOs helikopterutvalg har gjennom flere år pekt på hvor sårbart det er med kun én type helikopter, og jobbet for å få på plass flere for transport ut til plattformene i Nordsjøen.

Stamnes påpeker at dersom det ikke er mulig å reise ut med helikopter, ville neste alternativ ha vært båt.

Det hadde vært lite hensiktsmessig og tatt for lang tid.

– Det ville kanskje ta et døgn for å komme ut på jobb. For oss handler det om å komme oss på jobb og ikke bruke mer tid enn nødvendig. Helikopteret er den viktigste «arbeidsbussen» vi har.

I tillegg handler det om å sikre at produksjonen ikke stopper opp, sier Stamnes.

Vil bruke tid for å unngå problemer

De nye typene Equinor har skaffet seg er ti Bell 525- og fem Lenorardo AW189-helikoptre. Som sammen med dagens Sikorsky-flåte, skal frakte oljearbeiderne ut.

– Alle helikoptermodellene oppfyller strenge krav til sikkerhet. Å gå fra en til tre helikoptermodeller på norsk sokkel vil gi større fleksibilitet og regularitet, sier Kjetil Hove, konserndirektør for norsk sokkel i Equinor i en pressemelding.

I løpet av første kvartal neste år kommer de to første fra Leonardo. Resten kommer jevnt fram mot 2030.

Per Steinar Stamnes leder sokkelforeninga til Forbundet Styrke i Equinor. Han er fornøyd med den nye sikkerheten flere helikoptre skaper.

Per Steinar Stamnes leder sokkelforeninga til Forbundet Styrke i Equinor. Han er fornøyd med den nye sikkerheten flere helikoptre skaper.

Petter Pettersen

Selv om Stamnes er fornøyd med at det kommer nye typer, er han opptatt av at det blir brukt god nok tid på opplæring og testing i forkant av at de blir tatt i bruk.

– Vi må sikre at teknologien i de nye helikoptrene er velprøvd før de settes ut i transport av oljearbeidere ut på norsk sokkel.

Det handler om at pilotene får nok tid til å trene med dem, at teknikerne blir trygg og komfortabel med å skulle utføre vedlikehold på maskinene og at de som jobber på heliporten blir kjent med typene.

– Vi må sikre oss at de ikke finnes noen flere barnesykdommer. Vi vet at det alltid vil komme noe når det kommer en ny teknologi, men det må vi unngå.

Satte en støkk i mange

Helikoptersikkerhet har alltid vært viktig for oljearbeiderne og deres fagforeninger. Men det siste året har kanskje flere vært enda mer opptatt av det på grunn av ulykken utenfor Sotra i februar.

Bakgrunn: Sykepleier omkom i helikopterhavariet: – Kjempetrist og tragisk

I ulykken omkom sykepleier Reidun Hestetun, da de gjennomførte en redningsøvelse. Hestetun var et av Stamnes sine medlemmer.

– Det er flere som har blitt mer engstelig for å fly etter ulykka. Skjer det en ulykke, så begynner folk å tenke. Én ting er våre medlemmer, de er vant til å fly, men de som sitter hjemme er stort sett enda mer engstelig.

Klubblederen forteller om flere henvendelser fra medlemmene. I Equinor har de helseforsikring som gir psykologtjenester – den har flere brukt, ifølge ham.

Den lokale klubben har også hatt kurs for å forebygge flyskrekk, som har fungert bra. Equinor har i etterkant arrangert lignende kurs for sine ansatte.

Warning
Dette er en artikkel fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri, ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse