Nergård Havfiske må betale erstatning til fisker:
Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert
Arbeidsgiver nektet å dekke tapte inntekter, men nå får mannen erstatning etter rettssak.
Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.
Geir Vinnes/MarineTraffic.com
tri@lomedia.no
Norsk Sjømannsforbund, ved advokat Terje Hernes Pettersen, har bistått mannen i Nord-Troms og Senja tingrett. Retten konkluderte med at fiskeren ikke hadde risikoen for kansellert fly.
– Det skal ikke være slik at arbeidstakere skal ta risiko for kansellering av fly bestilt av arbeidsgiver og dårlig vær og så tape 1/5 årsinntekt. Det er heldigvis retten enig i, og jeg håper ikke våre medlemmer innen fiskeri vil komme i en lignende situasjon etter denne dommen, sier Hernes Pettersen.
Fiskeren, som ønsker å være anonym fordi han bor på et lite tettsted i Nord-Norge, vant på alle punkter og får full erstatning på 230.000 kroner. Retten kom fram til at fiskeren er uforskyldt da han ikke rakk båten, og dermed får dekket inntekten for den turen han gikk glipp av.
– Det har aldri vært en lignende sak tidligere, dermed var det en svært viktig prinsipiell seier for arbeidstakere, sier Hernes Pettersen.
(Saken fortsetter under bildet)
NSF-ADVOKAT: Terje Hernes Pettersen opplyser at det aldri har vært en lignende sak tidligere, dermed var det en svært viktig prinsipiell seier for Sjømannsforbundet.
Omar Jørgensen
Rotete kommunikasjon
Bakgrunnen for søksmålet er at fiskeren først hadde fått beskjed om at han skulle mønstre på 24. september 2020. Arbeidsgiver, Nergård Havfiske, krevde at han 22. september skulle avlegge et legebesøk for å få fornyet helseattest, til tross for at mannen hadde gyldig helseattest.
Etter å ha fått ny helseattest 22. september kontaktet han rederiet den 23. september 2020. Rundt klokken 12.00 sendte fiskeren en epost til mannskapsansvarlig hos arbeidsgiveren og ba om informasjon om fiskefartøyets avgang samt flybilletter fra Lofoten, der han bor, og til Tromsø der fiskefartøyet ligger.
Fiskeren fikk da opplyst at arbeidsgiveren, via selskapets reisebyrå, hadde bestilt flybilletter med avgang på morgenen den 23. september. Denne beskjeden hadde han ikke mottatt da mailen fra reiseselskapet hadde havnet i søppelposten.
Fiskeren fikk videre opplyst at fartøyet skulle forlate Tromsø om kvelden den 23. september. Mannskapsansvarlig bestilte så en ny flybillett fra Lofoten til Tromsø med avgang klokken 18.10 samme dag.
Flyet som skulle gå kl. 18.10 ble imidlertid innstilt grunnet dårlig vær, og dette informerte fiskeren rederiet om. Veier var også stengt. Fiskerens flybillett til Tromsø ble booket om til et fly med avgang morgenen etter av flyselskapet, og han ankom Tromsø klokken 09.00 den 24. september 2020. Ved ankomst på flyplassen kontaktet fiskeren mannskapsansvarlig, og fikk opplyst at fartøyet allerede hadde forlatt Tromsø samme natt, 8 timer tidligere.
Arbeidsledige og permitterte: Regina og kollegaene kan miste jobbene etter at regjeringen ga arbeidsgiver uvanlig fritak fra reglene
NSF tok ut stevning
Fiskeren framsatte da et krav om erstatning for tapt arbeidsinntekt overfor rederiet. Da rederiet nektet å kompensere tapet hans tok Norsk Sjømannsforbund ut stevning på vegne av medlemmet. Han har nå fått fullt medhold i Nord Troms og Senja tingrett.
– Det var både feilaktig og dårlig kommunikasjon fra rederiets side, pluss dårlig vær som skapte forsinkelsen. Medlemmet vårt var helt uforskyldt i at han ikke rakk båten. Det er også uakseptabelt at noen timers forsinkelser skal gjøre at han mister hele inntekten for den turen, som utgjør en betydelig del av årsinntekten. Det er derfor gledelig at tingretten delte synspunktene til medlemmet og i tillegg tilkjente ham saksomkostninger, sier advokat Hernes Pettersen.
Retten anså videre den mangelfulle og feilaktige varslingen av oppmøtetidspunkt «dels som et direkte brudd på arbeidsavtalen, og dels som en uaktsom unnlatelse fra rederiets side».
Mye delt: Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten
Dette kunne vært løst på flere måter, mener Sjømannsforbundets advokat.
– Fartøyet kunne ventet noen timer, det kunne dratt ut og hentet fiskeren ved en senere anledning eller han kunne fått blitt med et annet fartøy. Det viste seg også at fartøyet passerte utenfor Hammerfest den 24. september slik at fiskeren kunne flydd dit fra Tromsø og mønstret på der. Ingen av disse mulighetene benyttet rederiet.
Denne skaper debatt: Andreas (27) er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget
Utvetydig
Nergård Havfiske ønsker ikke å kommentere enkeltheter i denne vurderingen nærmere, opplyser deres advokat Harald Sletten.
I en epost skriver han til Maritim Logg: «Det mest sentrale spørsmålet i saken var hvem som bærer risikoen for reisen fram til påmønstringsstedet, og til dette uttaler tingretten utvetydig: «Retten er enig med rederiet at det generelle utgangspunktet er at arbeidstaker bærer risikoen for å møte opp til arbeid til avtalt tid.»»
«Dette utgangspunktet var således viktig å få stadfestet. Tingretten har deretter avgjort saken på et annet grunnlag, herunder foretatt en konkret vurdering knyttet til kommunikasjonen i forbindelse med en konkret påmønstring. Tingretten har i denne vurderingen selektert og vektlagt momenter ulikt fra det Nergård mener var riktig. Det var også dette som fikk direkte betydning for utfallet i saken», skriver Sletten.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.