JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Bane Nor vurderer å stenge deler av Follobanen i flere måneder

Ett år etter at Follobanen ble åpnet, vurderes nå en delvis stenging av Blixtunnelen.
Follobanen skulle gjøre hverdagen lettere for både reisende og de som jobber om bord i togene. Sånn har det ikke gått. Tvert imot.

Follobanen skulle gjøre hverdagen lettere for både reisende og de som jobber om bord i togene. Sånn har det ikke gått. Tvert imot.

Nicolas Tourrenc, Bane Nor

morten@lomedia.no

Den 36,8 milliarder dyre strekningen har vært forfulgt av problemer siden åpningen, og nå har det dukket opp nye utfordringer.

Det er inne i de to 18,5 kilometer lange tunnelløpene problemene er: Isdannelser som fører til skade på infrastrukturen, og tog som rister er noe av det Bane Nor har slitt med.

Men det største problemet er vannlekkasjer.

Vannet som drypper ned på ledningsnettet fører til problemer. Dette har tidligere ført til at en strømkabel røk, falt ned og kom i kontakt med toget.

Vannet inneholder alkaliske stoffer som reagerer på aluminiumet i ledningene.

Siste: Bane Nor skal skifte strømledning i tunnelen på Follobanen

På Vys interne side har det blitt informert om denne stengingen. Denne informasjonen er i ettertid fjernet. Ifølge innlegget er det snakk om å stenge ett spor – og kun la rush-togene få bruke tunnelen.

FriFagbevegelse har spurt Bane Nor om når den planlagte stengingen vil skje og hvilken innvirkning den får på trafikken.

Anne Kirkhusmo, presseansvarlig i Bane Nor, skriver i en e-post:

– Dette er ikke besluttet enda. Vi vil informere om det så snart det foreligger en eventuell beslutning.

På spørsmål om det er stengingen eller tidspunktet som ikke er besluttet, skriver hun:

– Det er ikke besluttet å gjennomføre tiltaket. 

FriFagbevegelse har også spurt om hvilke alternativer Bane Nor vurderer, og om en så omfattende forbedring er mulig uten en langvarig stenging.

– Vi må komme tilbake til dette når saken er ferdig behandlet og eventuelt besluttet, avslutter Kirkhusmo. 

Aktuelt: Utenlandsk togselskap vurderer fremtiden i Norge

Mye lest: Anslår at staten taper 1,4 milliarder på å slå sammen Vy og Flytoget

Annonse
Annonse